Krůček po krůčku se Brno zlepšuje. Dílna WERKSTATT cílí na současné městské kolo

Brněnský kulturní hub Industra sídlí už druhým rokem v areálu Nové Zbrojovky, kam se přesunul z mrazíren na Masné. Je domovem nezávislému divadlu, vyhlášené kavárně, galerii a nově také cyklistické dílně Werkstatt.
Krůček po krůčku se Brno zlepšuje. Dílna WERKSTATT cílí na současné městské kolo

BRNO – Cyklodílnu Werkstatt provozují manželé Martin a Kateřina Radošovi, kteří ke svému podnikání využili zarostlý lodní kontejner, a kteří v působivém areálu Industry dokonce uspořádali svatební oslavu. Jak se buduje cyklodílna? Jaké trendy dnes u cyklistů převládají? A snese moravská metropole srovnání se západními městy? Nejen o tom je řeč se sympatickou dvojicí.

V neděli (29. dubna) oslavíte zlomový první rok provozu. Je to už důvod k bilancování? Jak hodnotíte uplynulé měsíce?

Jako jízdu. Tím, že jsme cyklodílnu budovali doslova od základu, se toho za ten rok událo poměrně dost. Přestavět lodní kontejner na funkční a obyvatelný prostor trvá sice podle návodu na YouTube pár týdnů, nakonec jsme ale na tom strávili velmi intenzivní 3 měsíce. Dělali jsme to sami a většinu věcí se teprve učili. Nějakou chvíli tedy trvalo, než jsme se dostali k samotným kolům. Neminuly nás ani počáteční obavy z nízkého zájmu. První sezónu ale hodnotíme celkem pozitivně, i když je asi brzo na to, abychom říkali, že máme vyhráno. Komunitu stále budujeme a vymýšlíme nové aktivity.

Lodní kontejner už byl na místě?

Ten vlastní Industra, která nám od začátku poskytuje velmi dobré a vstřícné zázemí. Za to jsme velmi vděční. Kontejner byl na místě ještě před naším příchodem, zarostlý a vyčkával na své využití.

Dílna se nachází u oblíbené cyklostezky podél řeky Svitavy, hned vedle jsou pak kancelářské budovy. Vídáte tu třeba takzvané kravaťáky na kolech? Děje se to?

Moc ne. Sice se do práce na kole jezdí čím dál tím víc, ale západní představa byznysmena, který šlape na schůzku v obleku, to se tu ještě moc nevidí. Češi vnímají cyklistiku spíše jako volnočasový sport, čemuž odpovídá i oblečení. Postupně ale přicházíme na to, že kolo je efektivní forma dopravy po městě, jako je třeba Brno.

Žil jsi, Martine, delší čas v Berlíně. Srovnávat tamní cyklostezky se zdejší situací asi nebude dobrý nápad, ale přesto: lepší se už v Brně podmínky pro cyklisty? Řekněme v uplynulých měsících, letech.

I když to není nijak závratné tempo, tak myslím, že jo. Krůček po krůčku se Brno zlepšuje. Ať už jsou to třeba nové cykloobousměrky, nebo občas i nějaká ta cyklostezka. Je jich sice žalostně málo, ale věříme v lepší budoucnost. V Berlíně je infrastruktura úplně na jiné úrovni a cyklista ve městě není vnímám jako překážka. To se ale během několika let může dít i v českých městech. Vlastně se vracíme k tomu, že v Čechách je hodně usazené vnímání cyklistiky jako volnočasové aktivity. Hodně energie a peněz proto míří do projektů rekreační cyklistiky. Kdybychom se místo toho věnovali dopravním tepnám ve městech, jezdilo by se tu výrazně bezpečněji.

Jak vůbec vypadá běžná cyklostezka v Berlíně? Nedávno mě ve Vídni zaujalo sloučení s pěší zónou.

S trochou generalizace asi můžeme říct, že je častěji součástí vozovky, ale přitom jasně oddělená. Třeba čárou nebo patníčky. Případně se můžeme setkat s oddělenými pruhy na chodníku, ale se smíšeným provozem chodec-cyklista se setkáváme jen minimálně. Berlín za poslední roky udělal obrovský skok dopředu tím, že se nebojí budovat nové cyklostezky v místech, které byly dříve věnovány výhradně autům.

Pojďme k dílně. Vy kola nejen že opravujete, ale také stavíte. O jaké kousky je největší zájem?

Zaměřujeme se na městská a silniční kola. Rádi pracujeme s devadesátkovými ocelovými rámy nebo s rámy kolem roku 2000, jako je Rozzo, Šírer, Fort nebo Amulet. Tyhle rámy se vyznačují kvalitním designem a zpracováním. A to ve srovnání jak s předrevolučními Favoritkami, tak s pozdějšími levnými čínskými koly. Nejde nám přitom o rekonstrukci původních kol. Chceme na tradici kvalitní české výroby postavit současné městské kolo, splňující požadavky dnešních cyklistů. Zároveň stále vnímáme zájem o přestavbu Favoritek, kterých je po českých domácnostech dost, a ke kterým máme jako Češi nostalgický vztah.

Lze vůbec vysledovat nějaký trend? Jsou to městská kola?

Konkrétně naši zákazníci čím dál více využívají možnosti vybrat si vlastní lak. To bychom mohli označit jako takový mikrotrend. Originální zpracování rámu, což nás taky dost baví a chceme to víc rozvíjet. Tu artovou rovinu. Z funkčního hlediska vidíme nastupující trend v elektrokolech, které dávají nové možnosti pohybu po městě.

Na jakých kolech vlastně jezdíte vy?

Máme kola pro různé příležitosti. Od starších na pojezdy na nádraží, až po výletní silničky. Já (odpovídá Martin, pozn. redakce) jezdím po městě hlavně na silničním kole, ocel a rovná řídítka. Na delší cesty a výlety mám upgradovanou ocelovou silničku FORT. Káťa má podobnou silničku s vlastním designem. Plus teď ještě zkouším možnosti nově postaveného elektrokola, ke kterému svářím nákladní vozík.

V dílně pořádáte také kurzy. Čeho se týkají?

Vzděláváme cyklisty hlavně z pohledu soběstačnosti. To nás hodně baví a považujeme to za nedílnou součást aktivního ježdění. Kurzy jsou individuální nebo skupinové, pro začátečníky i pokročilé. Cílíme na konkrétní dovednosti, které běžný cyklista potřebuje nebo chce znát. Od výměny duše po výměnu středového složení. Zároveň půjčujeme nářadí, aby si člověk nemusel kupovat vercajk pro každou domácí opravu.

Pojďme ještě na závěr k zítřku, kdy oslavíte první sezónu. Na jaký program se mohou lidé těšit?

Oslavu jsme pojali jako spřátelenou akci ve spolupráci se samotnou Industrou. Ta je, jak už jsme říkali, naším vstřícným zázemím, takže i nedělní program spojuje aktivity, které se na tomto místě odehrávají. Bude divadelní workshop pro děti pod taktovkou Divadla Feste. Hudební program venku před dílnou i uvnitř v Industře, směrem k experimentálnější elektronice. A k tomu výborný kafe z kavárny Industra, oheň, špekáčky a jako bonus zprovozníme náš malý Rikša bar.

 Werkstatt

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies