.

Křišťálové sošky KVIFF poprvé po 24 letech pozměnily. Pořád je tvoří zruční skláři v Moseru

Ikonické ceny, které zvedlo nad hlavu nespočet slavných osobností na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, se poprvé od svého vzniku dočkaly obměny. Stále vyžadují ten nejpreciznější přístup zkušených sklářských rukou v Moseru.
Křišťálové sošky KVIFF poprvé po 24 letech pozměnily. Pořád je tvoří zruční skláři v Moseru

Viggo Mortesen, Ivan Trojan a Geoffrey Rushletos potěžkali pověstné křišťálové glóby letošního ročníku KVIFF. Poprvé za čtyřiadvacet let od vzniku ikonické sošky v nových, upravených proporcích. Jak připomíná prezident festivalu Jiří Bartoška, symbolická váha sošek se nijak nemění. „Pro letošní a následující ročníky jsme se rozhodli pro menší úpravy našich festivalových cen, ale je třeba zdůraznit, že nejde o zásadní změnu podoby, po dohodě s autorem jsme pouze upravili velikost a váhu sochy,” řekl Bartoška. Soška je s festivalem vizuálně velmi úzce spjatá, její silueta se objevuje i na tiskovinách a jiných materiálech s festivalem spojených.

Soška dívky držící křišťálový glób je symbolem karlovarského festivalu poslední čtvrtstoletí. Design z pera zasloužilého umělce Tono Stana každoročně zaměstnává ty nejzručnější skláře v Moseru. Musí totiž vytvarovat a zbrousit křišťálovou kouli, kterou už hotová soška obejme. Křišťálový glób tak musí být perfektních rozměrů, aby byl přesně zaklesnut mezi ruce sošky.

Nově soška váží 2,6 kilogramů místo původních téměř pěti, odlehčení možná ocení i sami ocenění herci a herečky. „Festivalové sošky jsme zmenšili, průměr o 7,5 cm, křišťálové koule o 2,4 cm a na váze jsme jim ubrali 1,8 kg,“ dodává Pavel Mencl, generální ředitel sklárny Moser.

Festivalové sošce dělala předlohu modelka zavěšená na laně hlavou dolů

Psal se rok 2000, když soška pro karlovarský festival vznikla. Umělec Tono Stano, v jehož tvorbě se ženské figury i křišťálová tělesa často objevují, si oba elementy zvolil i pro ikonickou cenu. Protože trval na přesnosti proporcí, vybral si modelku a nechal ji různě držet gymnastický míč. V jeden moment ji dokonce nechal za nohy pověsit hlavou dolů. Vicemiss 2001 Ema Černáková na focení, podle kterého byla soška modelována, dodnes vzpomíná s humorem.

Výsledkem je ženská figura pohrávající si s křišťálovým míčem, jeho poloha naznačuje, jakoby se za ním měla vznést. „Díky tomu evokuje radost a euforii,“ podotýká autor Tono Stano. Estetikou se soška řadí k secesi a art decu, což jsou dva slohy datující se do doby totožné se vznikem filmu.

Zdroj: Moser, KVIFF, 

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies