Křídla do větru promění těžké nákladní lodě v plachetnice 21. století
- 23. srpna 2023
- Design
- autor: Jan Gerych
- Foto: Bar Technologies

VELKÁ BRITÁNIE – Námořnický odkaz je v Británii stále živý a navíc hledí směle kupředu. Místní společnost Bar Technologies aktualizuje tradiční lodní pohon větrem na moderní pevné počítačem řízené plachty, které je možné instalovat na existující lodě včetně nákladních. Při správném nastavení a volbě vhodné trasy dokážou ušetřit až 30 % paliva, což je u jednoho z nejvíce znečišťujících dopravních prostředků velmi slibné.
Představa větrem poháněných lodí může v dnešní době zdvihat koutky úst, ale nejde o krok zpět. Lodě už dávno nejsou stavěné na plachty. Motorový pohon umožnil konstrukci trupu přizpůsobit převáženému nákladu a jeho objemu. To znamená velkou volnou horní palubu bez lanoví, které by manipulaci s nákladem zavazelo. Důležitou roli hrají taky požadavky na obsluhu plachet, potažmo navýšení posádky, a tedy provozní náklady. Řešení musí být zkrátka nejen technicky proveditelné, ale především ekonomicky přijatelné.
Bar Technologies vyvinuli pevné obdélníkové plachty, které je možné nainstalovat na motorovou loď, aniž by nějak omezily její celkovou funkčnost. Jsou vyrobené z podobných materiálů jako listy větrných turbín a jejich orientaci, která nejlépe odpovídá vzdušným proudům, ovládá počítač, takže je zvládne řídit jeden člověk. Dají se sklopit, když je vítr příliš silný, nebo loď kotví v přístavu. Nejúčinnější jsou WindWings na nových lodích, které Bar Technologies navrhují na zakázku s ohledem na uplatnění WindWings. Společnost uvedla, že zatím uzavřela smlouvu na dvě takové zakázky.
Zájem veřejnosti vzbudila nákladní loď Pyxis Ocean japonské korporace Mitsubishi, vyrobená v Singapuru. Aktuálně ji provozuje americká společnost Cargill, která si zjevně touží napravit ne zcela pozitivní reputaci u veřejnosti. Bývá kritizována kvůli nejrůznějším etickým okolnostem včetně bezohlednosti k životnímu prostředí. Možná že právě proto nechali Pyxis Ocean osadit dvojicí 37,5 metrů vysokých WindWings a se slávou ji vyslali na první zkušební plavbu z Číny do Brazílie. Každé z křídel denně ušetří tunu a půl paliva. Jde o přelomový moment v nákladní lodní dopravě. Tato plavba má potvrdit užitečnost WindWings a získat data o výkonu, ovládání a designu samotném k jeho dalšímu vylepšení.