Uzná Brno hodnotu kreativní komunity na Kraví hoře nebo ji vytlačí atrakce senátora Duška

Září 15, 2022 | autor: Jan Gerych | Foto: Hana Němečková

Vloni Brno šokovalo záměrem zastavět část Kraví hory městskou nemocnicí, letos překvapil senátor Jiří Dušek plánem zbourat 5 budov a postavit místo nich stezku v korunách stromů. Místní kreativci by museli odejít. 

 

BRNO – Kraví hora je jeden z nejoblíbenějších parků ve městě a sídlí tam Hvězdárna a planetárium Brno. Severovýchodní část hory zabírá bývalý vojenský areál z druhé světové války. Přízemní likusáky si postupně oblíbili muzikanti, řemeslníci a nejrůznější drobní podnikatelé, část z nich nyní čelí hrozbě ztráty svého prostoru. 

Areál je ve starém i navrhovaném novém územním plánu zamýšlen pro park, město zde však ještě vloni chtělo umístit novou městskou nemocnici. Nakonec po veřejných protestech svěřilo svůj podíl areálu (většinu vlastní VUT) Hvězdárně a planetáriu Brno a jeho vedoucí, senátor Jiří Dušek slíbil rozšíření parku. Ohlásil demolici dvou likusáků nejblíž planetáriu, zbývající tři budovy s ateliéry nezávislých umělců slíbil ponechat. 

Letos v květnu Jiří Dušek oznámil, že park rozšíří o celou plochu městského pozemku, a že tedy k zemi půjde všech pět budov a vznikne zde vyhlídkový prstenec s průměrem 42 a délkou 132 metrů dle návrhu Martina Rudiše. Likusáky jsou podle něj ve špatném technickém stavu, obsahují azbest a někteří uživatelé dluží nájmy o celkové výši 700 tisíc. Informace o dluzích byla vyvrácena téměř okamžitě a následoval vznik veřejné petice proti záměru bourat s ohledem na kreativní komunitu, která v místě funguje.

Petici podepsali stovky lidí, ale na vedení města zřejmě zapůsobil až happening muzikantů z Kraví hory, jenž inicioval pořadatel koncertů, muzikant a restauratér Jiří Malenovský. Dal protestní iniciativě tvář, když shromáždil část místní hudební komunity ke skupinové fotce. Tu potom zveřejnil s výzvou k zachování místa s největší koncentrací brněnských kapel. Podle jeho odhadu zde tvoří až 400 hudebníků spolu s dalšími desítkami řemeslníků, umělců, sochařů, či architektů.  

Když se z celistvého projektu vykrojí pětina kvůli nějaké vyhlídce, je to nesmyslné. Naruší to celkový charakter. Město, které je majitelem těch pěti budov, by se mělo snažit je spíš postupně renovovat. Vyjde to podstatně levněji, než Duškova vyhlídka. Naprosto souhlasíme s otevřením areálu veřejnosti, protože velká část Brna netuší, co se tam děje. Přitom je to útulný areál, kde i my sami pracujeme se zelení a nebráníme se to tam dál spravovat za vlastní prostředky,” vyjasňuje stanovisko protestujících Jiří Malenovský. 

V pátek proběhlo setkání na magistrátu s primátorkou Markétou Vaňkovou a náměstkem Robertem Kerndlem. Muzikanti jim vysvětlili přínos a význam tvůrčí komunity, která za likusáky stojí. „Ukázalo se, že netušili, co se v areálu odehrává a jak velká a významná je ta komunita. Mysleli si, že jsou ty baráky napůl opuštěné a rozpadají se. Přislíbili, že se teď bourat nebude a že nedojde ani k rozšíření parku. Shodli jsme se, že je nutné areál modernizovat a že budeme maximálně spolupracovat, aby byla komunita zachována a nemusela se nikam stěhovat. Nabídli jsme pomocnou ruku ohledně vypracování plánů, architektonických podkladů a podobně,” říká Jiří Malenovský.

Nadějný obrat v situaci ve vrcholícím předvolebním období přichází pro některé bohužel pozdě. Podnikatelka a návrhářka Lucie Dolores Daguerrová v areálu provozuje firmu Ventus s dvanácti zaměstnanci na výrobu reklamních nafukovadel, šití zakázek, sériové produkce a čalounění. Se společnicí Janou Švehlovou do podniku, který koupili před 11 měsíci, investovali souhrnem k půl milionu. I přes předchozí ujištění ze strany Jiřího Duška, že jejich likusák se bourat nebude, jim v únoru přišlo oznámení, že mají v září očekávat výpověď a do Vánoc se odstěhovat. 

Rozjetá firma, která získala desetiletou zakázku na prádlo pro Bundeswehr, nemohla čekat do poslední chvíle na zázrak, takže si zajistila alternativní prostor. Nakonec se bude stěhovat do Královopolské a kromě náročného přesunu se nevyhne dalším zařizovacím nákladům. Je to tam podstatně dražší a musíme zase investovat do elektřiny a rozvodu vzduchu, to jsou další statisíce korun, které bychom bez volební kampaně pana Duška platit nemuseli,” říká návrhářka. 

Vše ještě víc komplikují nesrovnalosti mezi městem a planetáriem, které ukázal už domnělý statisícový dluh na nájmech reklamovaný Jiřím Duškem. „Teď tady navíc bojujeme za to, aby nám k poslednímu září vůbec uznali výpověď. Poslali jsme ji k prvnímu srpnu městu, protože máme nájemní smlouvu s městem a taky jim posíláme peníze a oni nám řekli, že výpověď neakceptují, protože hvězdárnu má pod správou pan Dušek, takže ji máme poslat jemu. Poslali jsme ji tedy na hvězdárnu, ale přišla až kolem 4., tak nám bylo řečeno, že bychom měli platit další kvartál. Pokud bychom měli platit kvartál tady a ještě v Královopolské, to už vážně ne,” stěžuje si Lucie Dolores Daguerrová.

Nekoncepční přístup ze strany města kritizuje taky spoluautorka petice za zachování areálu architektka Alice Šimečková. Není možné, aby se tady budovaly nějaké konstrukce a části parku bez celkové koncepce rozvoje Kraví Hory. K jejímu vytvoření je třeba průzkumů, které zohlední a popíší hodnoty území a jednání se všemi vlastníky pozemků. Město by si mělo objednat dílčí studie a průzkumy od relevantních profesí krajináře, environmentalisty, urbanisty, sociologa, možná i ekonoma a zabývat se Kraví horou v širším měřítku s vazbou na sousední lokality. Zástupci města by měli vést jednání s VUT o budoucím využití jejich pozemků na Kraví Hoře a nalézt společnou dohodu o budoucí podobě. Je potřeba vytvořit podklad pro územní studii nebo architektonickou soutěž, která navrhne prostupnost územím a bude se zabývat funkcemi, které se zde nacházejí. Jen tak budou zástupci města schopni zodpovědně rozhodnout o nových investicích. Všechny tyto kroky vyžadují čas a do té doby zde není rozumné provádět dílčí projekty ani razantně něco měnit.” uvádí.

Likusáky jsou podle ní vesměs v dobrém statickém stavu, nejsou na spadnutí a informace o azbestu označuje za zavádějící. Odkazuje na průzkum, který v areálu našel azbest pouze v jednom z pozdějších přístavků, nikoli v původních stavbách, které postavil za války Wehrmacht. Na základě průzkumu a dle dobových fotografií lze docela dobře odhadnout, kde azbest v rámci areálu je a kde není. Jedná se asi jen o dvě celé budovy a dva přístavky s padesátých let z celkového počtu 26 budov. 

Architektka podporuje myšlenku pozvolné transformace areálu. Netvrdí, že zde mají likusáky zůstat věčně. Navrhuje, aby se budovy odbourávaly postupně podle koncepce rozvoje pěších tras. Pro toto transformační mezidobí bych byla velmi ráda, kdyby zástupci města a VUT podporovali místní umělce. Aby také zvážili jejich budoucí setrvání na Kraví Hoře, investovali do nových ateliérů a zkušeben zasazených do budoucího parku. Je to příležitost pro Brno, aby zde vzniklo něco zajímavého," doplňuje.  

„Když v území hledáte hodnoty, jsou to také sociologické hodnoty – komunity lidí a aktivity, které tam probíhají. Z tohoto hlediska je areál Kraví hory velká rarita, které by si mělo město vážit. Bez zásahu zvenčí se zde samovolně sešlo množství kreativně zaměřených lidí z různých oborů, kteří navzájem spolupracují a tvoří, a to není až tak obvyklá věc. Jsou zde zkušebny, ateliéry, kultura se odsud distribuuje do centra města i za jeho hranice. Někde musíte tu hudbu či představení natrénovat, někde musíte ty obrazy namalovat, než je vystavíte v galerii. Tady je základna pro brněnskou kulturu a nevím v rámci Brna o žádné větší. Je to přínos pro brněnskou veřejnost, který se vůbec nedá srovnat se stezkou v korunách stromů,” uzavírá Alice Šimečková.

Petice 

Zdroje:
iDNES.cz
archiweb.cz
  

 

 

Autor: Jan Gerych

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies