Odehrát zahajovací DJ set v klubu, který několik měsíců navrhujete, byl zajímavý moment zrodu, říká designér Martin Tocháček

Legendární klub u brněnského velodromu má nové provozovatele, prošel zásadním redesignem a pokračuje jako ENTER. Povídali jsme si s designérem a DJem v jedné osobě, jenž navrhl jeho interiér. 
Odehrát zahajovací DJ set v klubu, který několik měsíců navrhujete, byl zajímavý moment zrodu, říká designér Martin Tocháček

BRNO Obvykle Martin Tocháček navrhuje svítidla a lustry, nebo koupelnové projekty. Koníček v elektronické hudbě jej však už zase přivedl k party designu. Tentokrát navrhl interiér nového klubu ENTER a při otevíracím večírku to byl právě on, kdo odehrál zahajovací DJ set.  

Investoři v centru města provozují už menší zavedený klub s taneční elektronikou EXIT. Vloni se rozhodli převzít legendární klub Favál u velodromu a udělat z něj multižánrové zařízení s kapacitou 700 lidí. Nejprve zbourali zeď, která oddělovala sál od baru, a tím propojili a zvětšili prostor. O zbytek se postaral Martin Tocháček, který má za sebou bohatou praxi stage designu nejlepších tuzemských parties a festivalů.

Líbila se mi hloubka prostoru a rytmika pravidelných prvků, které se v něm objevují. Jsou tam betonové nosníky, přišlo mi, že s tou hudbou mají něco společného,” uvádí designér. „Nechtěli jsme industriální černý techno klub jako EXIT, ale multižánrový klub, kde industriál doplňuje dřevo a zlaté detaily na svítidlech a lince. Ostatní vyplynulo z prostorových možností,” pokračuje. 

Navrhujete svítidla, jak jste vyřešil osvětlení v klubu?

Aplikovali jsme v gradujících řadách různá nástěnná svítidla, která dělají pomyslnou analogii ke grafickému ztvárnění tracku. Zvolili jsme jednoduchý prvek válce, trubky, který se tam objevuje ve více podobách. Otec jednoho z investorů má kovovýrobu, takže svítidla, nosné konstrukce na barech a další kovové prvky všechny vytvořil on. Šli jsme tedy do kovového designu. Nekupovali jsme hotovou věc, když byla příležitost něco vyrobit.

Chtěli jsme intimní osvětlení. Hodně jsme zasvítili na barovou desku, kompozice trubek na hlavním baru je nepravidelná, bohatá, košatá. Naproti nad stoly jsou zase zavěšené subtilní trubky v pravidelném rytmu. Jsou to spíš bodová lokální svítidla tam, kde je potřeba vidět. Na sedačky už nesvítíme, tak by se měl návštěvník cítit intimně.

V hlavním sálu jsou dominantní LEDkové linie, které prohlubují prostor a dělají show. Zajímavé je, že tam jsou v sedmi řadách a v předsálí pokračují grafickým prvkem, aby vznikla čistá kompozice.

Jak se pracovalo s původním interiérem Faválu?

Hodně míst je řešeno spíš opticky a barevně. Pořád je to surový prostor se spoustou nedokonalostí.  Nedá se čekat, že jdete do detailně vydesignované restaurace, ale barvou a barevným členěním vzniká dojem čistého celku.

Design částečně vyplynul z různých omezení. Limity bývají pro design dobré, tlačí tě třeba ke vtipným řešením. Musely tam zůstat prvky jako dlažba na podlaze, která však nekorespondovala s parketami v sálu. Proto se pak hlavním designovým prvkem stalo barevné rozdělení prostoru na světlejší předsálí a tmavý sál. Odděluje je zlatá linie, která taky odděluje k sobě se nehodící struktury dlažby a parket.

Klub je hned vedle oválu velodromu, tak jsme udělali oválné stoly. Zároveň to má funkční význam. Trčí z podest trochu do prostoru, tak jsem na nich nechtěl ostré rohy. Jako mobilní stoly v prostoru fungují kovové barely. Jejich válcovitý tvar šel zase dohromady ke svítidlům. 

Najdeme v ENTERU ještě nějaká zábavná řešení?

V předsálí, kde musela zůstat ta divoká random dlažba s nahodilými tmavšími obdélníky, vznikly obdélníkové úseky tapet, aby strukturu podlahy doplnily. Souvisí to trochu i s ekonomickým rozměrem věci, celoplošné tapety už by se nevešly do rozpočtu. Vypadá to, že ty obdélníky z podlahy přechází na stěny a strop.

Tapety jsem tvaroval jako půdorysnou mapu Brna. Jsou to různé výseky míst a dohromady dělají část mapy s velodromem a ENTEREM a Svoboďákem s EXITEM. Tyto úseky jsou na opačných koncích předsálí, takže značí pomyslnou cestu Brnem mezi těmi dvěma kluby, jejichž plošné půdorysy jsou opět zvýrazněny zlatou barvou.

Jaké bylo hraní v klubu, který jste navrhl?

Užil jsem si to výborně. Když to několik týdnů, měsíců navrhujete, chodíte na kontrolní dny, děláte na tom a pak to vidíte živě, naplněné lidmi, kteří dají feedback, tak je to super pocit. 

Foto Filip Kůřil

Martin Tocháček se narodil 1982 v Brně a vystudoval UMPRUM. Stage design začal navrhovat pro Mersey Agency a dělal tvář akcím jako Eternity, Hradhouse nebo Creamfields. Redesignoval dnes už neexistující legendární brněnský klub Mersey. Stojí i za akcemi jako Elektra, Mácháč, Apokalypsa a další. Většinou se věnuje návrhům svítidel a lustrů pro Luxlightingprojektům koupelen pro studio DC 616.

ENTER Club Brno

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies