Když funkce následuje materiál. Rakouský designér testuje hranice pryskyřice
- 22. října 2024
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Laurids Gallée
Svítidlo ve vysokém lesku, které na první pohled působí jako vytvořené ze skla – toho roztaveného. Neuvěřitelný skulpturální kousek Empyrean light je posledním přibyvším do portfolia Galléeho, zároveň vrhl světlo směrem k mladému tvůrci, který byl cenami Elle Decoration oceněn jako mladý talent tohoto roku. Rakouský designér Laurdis Gallée oslňuje zkoumáním hranic pryskyřice v nábytkovém designu. Zájem o tento materiál v něm rostl už na studiích, podle něj se totiž zatím nikdo do možností materiálu neponořil dostatečně hluboko, proto se touto cestou vydal sám.
Narodil se v Rakousku do rodiny tvořené umělci, a to hned v několika generacích. Prvotně se tomuto vlivu vzpíral a zamýšlel svou kariéru nasměrovat jinam, pak objevil nábytkový design a možnosti, které skýtá. Z podle jeho názoru svázané Vídně se přestěhoval do otevřenějšího Nizozemí, kde začal studovat na Design Academy Eindhoven. Tato instituce si ve světě designu získala pověst díky překračování hranic a nabádání k zasazování designu do kontextu. Poté se Laurdis Gallée přesouvá do Rotterdamu, kde působí dodnes. Kromě studií těží z působení v dílně na zpracování pryskyřice i z tamní designové komunity, bez které by jeho práce nebyla, jakou je.
Gallée nezaujal svět designu jen hotovými objekty, ale především přístupem. V jeho světe forma následuje funkci a funkce zase materiál. Důraz klade především na proces, který potom udává směr tvorby. Výsledkem jsou kousky, které z vlastností materiálu čerpají to nejlepší a je to vidět. Galléeho práce s pryskyřicí je toho zářným důkazem. Tento materiál jej oslovil především šíří možností a kontroly, kterou nad procesem tvůrce má.
V případě pryskyřice lze totiž ovlivnit její průzračnost, tvar, barvu i povrchovou úpravu. Se všemi aspekty Gallée pracuje na takové úrovni především díky času, který strávil v dílně, kde pozoroval, jak se pryskyřice chová pod různým světlem a jaké vnitřní odrazy vytváří. Což se promítlo především do zmíněných světel Empyrean nebo do stolku Pyrian. Zvláštním úkazem jsou také lavice Translucent Bench, které díky ovládnutí vlastností materiálu přechází z utilitárního, často přehlíženého kusu nábytku do sošného umění. U pryskyřice ale tvorba Galléeho nekončí. Kromě kreslení, které je druhou linií jeho tvorby, nechce být fokusován jen na jeden materiál, i když se pro něj stal vstupenkou do světa designu. V jeho portfoliu už nyní můžeme vidět kousky z trubkové oceli nebo ze dřeva.
Zdroj: Laurdis Gallée