Když funkce následuje materiál. Rakouský designér testuje hranice pryskyřice

Laurids Gallée dává do popředí své tvorby proces a materiál. Jeho fascinující práce s pryskyřicí taví hranice pojmů design a umění a obojí slévá do jednoho celku.
Když funkce následuje materiál. Rakouský designér testuje hranice pryskyřice

Svítidlo ve vysokém lesku, které na první pohled působí jako vytvořené ze skla – toho roztaveného. Neuvěřitelný skulpturální kousek Empyrean light je posledním přibyvším do portfolia Galléeho, zároveň vrhl světlo směrem k mladému tvůrci, který byl cenami Elle Decoration oceněn jako mladý talent tohoto roku. Rakouský designér Laurdis Gallée oslňuje zkoumáním hranic pryskyřice v nábytkovém designu. Zájem o tento materiál v něm rostl už na studiích, podle něj se totiž zatím nikdo do možností materiálu neponořil dostatečně hluboko, proto se touto cestou vydal sám.

Narodil se v Rakousku do rodiny tvořené umělci, a to hned v několika generacích. Prvotně se tomuto vlivu vzpíral a zamýšlel svou kariéru nasměrovat jinam, pak objevil nábytkový design a možnosti, které skýtá. Z podle jeho názoru svázané Vídně se přestěhoval do otevřenějšího Nizozemí, kde začal studovat na Design Academy Eindhoven. Tato instituce si ve světě designu získala pověst díky překračování hranic a nabádání k zasazování designu do kontextu. Poté se Laurdis Gallée přesouvá do Rotterdamu, kde působí dodnes. Kromě studií těží z působení v dílně na zpracování pryskyřice i z tamní designové komunity, bez které by jeho práce nebyla, jakou je.

Gallée nezaujal svět designu jen hotovými objekty, ale především přístupem. V jeho světe forma následuje funkci a funkce zase materiál. Důraz klade především na proces, který potom udává směr tvorby. Výsledkem jsou kousky, které z vlastností materiálu čerpají to nejlepší a je to vidět. Galléeho práce s pryskyřicí je toho zářným důkazem. Tento materiál jej oslovil především šíří možností a kontroly, kterou nad procesem tvůrce má. 

V případě pryskyřice lze totiž ovlivnit její průzračnost, tvar, barvu i povrchovou úpravu. Se všemi aspekty Gallée pracuje na takové úrovni  především díky času, který strávil v dílně, kde pozoroval, jak se pryskyřice chová pod různým světlem a jaké vnitřní odrazy vytváří. Což se promítlo především do zmíněných světel Empyrean nebo do stolku Pyrian. Zvláštním úkazem jsou také lavice Translucent Bench, které díky ovládnutí vlastností materiálu přechází z utilitárního, často přehlíženého kusu nábytku do sošného umění. U pryskyřice ale tvorba Galléeho nekončí. Kromě kreslení, které je druhou linií jeho tvorby, nechce být fokusován jen na jeden materiál, i když se pro něj stal vstupenkou do světa designu. V jeho portfoliu už nyní můžeme vidět kousky z trubkové oceli nebo ze dřeva.

Zdroj: Laurdis Gallée

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies