Když Brňanům čouhá sláma z bot. Na Zelném trhu vyrostla vánoční vesnička s přírodními prvky podle návrhu Consequence forma architects
- 20. listopadu 2024
- Aktuality
- autor: Tereza Oprchalová
- Foto: Tereza Oprchalová
BRNO – Co s dětmi na vánočních trzích, když nechcete nechat majlant za krátké svezení na blikajícím kolotoči? Consequence forma architects, kteří stojí mimo jiné za návrhem parku na Moravském náměstí, ve spolupráci s Městskou částí Brno-střed navrhli projekt dětské vánoční vesničky na Zelném trhu. Vesničku najdete v místech Krokodýlí a Žabí fontány pod Dietrichsteinským palácem. Přímo na Zelňáku jsme se sešli s architektkou Janicou Šipulovou, aby nám projekt představila.
„Primárním účelem vesničky je vytvořit prostor pro hru v předvánoční době. Vesnička zároveň slouží jako místo pro zábavu pro všechny děti, protože ji mohou využívat zdarma. V rámci vánočních trhů sice funguje spousta lákadel i atrakcí, ale většina z nich je placená, já považuji za důležité ve veřejném prostoru pracovat se zábavou zdarma a nabídnout rodičům a dětem možnost hrát si,” zamýšlí se architektka Šipulová.
Tradiční vánoční trhoviště v zmenšeném měřítku obsahuje několik stanovišť, jejichž atmosféru a ucelenost dotváří světelné řetězy a stohy slámy. A právě použitím slámy navazují Consequence forma architects na slámovou horu, kterou navrhli v Brně poprvé před dvěma lety na Moravském náměstí.
„Konstrukce navržených objektů v sobě kloubí tradiční i moderní styl dřevěných sedlových konstrukcí, které vytváří dojem vesnice. Vesničku jsme pojali co možná nejjednodušeji, nechtěli jsme místo zaplavit přílišným detailem. Kromě slámy jsme vesničku vybavili i dřevěnými kostičkami. A zbytek hry bude už na dětech, říká s úsměvem architektka.
Dětská vesnička je ohrazena nízkým dřevěným plotem a je možné do ní vstoupit hned na několika místech. Směrem od Dietrichsteinského paláce vás uvítá vstupní brána a hned na horní straně vesničky se rozprostírá dětské trhoviště z tradičních stánků v podobě domečků, kterému dominuje zvonička se zvonem přání.
„Věříme, že se zvonička stane oblíbeným fotopointem pro návštěvníky, protože i focení se a sdílení fotek na sociálních sítích představuje důležitou rovinu toho, jakým způsobem vánoční trhy žijí,” zamýšlí se Janica Šipulová. Praktická informace pro všechny, vesnička je vybavena i toaletou, najdete ji ve spodní části dětského areálu směrem ke Kapucínskému náměstí.
Stávající stromy s lavičkami doplnili Consequence forma architects o dětskou dílnu vybavenou dřevěnými kostkami pro stavění pyramid. Domečky jsou z jedné strany otevřené, a tak mohou připomínat betlém, který je minimalisticky vybaven slámou a velkými kostkami pro lezení a skoky. Největší dřevěnou konstrukci nazvanou Stodola vyplňuje les a mystická instalace Zlaté dřevo od sochařky Veroniky Plátkové.
Jednou ze stěžejních myšlenek konceptu vesničky byla práce s environmentálními tématy a užívání dřeva jako materiálu. „Zaměřuji se na téma starých dožívajících stromů ve městě, které mohou obohatit prostor o levný prvek. Tento prvek jsme vyzkoušeli už při realizaci parku na Moravském náměstí. Baví mě, že se jedná o kus přírody, který na daném místě už nějakým způsobem fungoval, a je možné ho tam zanechat a sledovat jeho rozpad. Má to totiž smysl i pro celé společenství přírody, které se v parku nachází,” vysvětluje architektka.
Právě využití dřeva ve formě uhynulých stromů bylo zadáním pro sochařku Veroniku Plátkovou. „Opracování dřeva a zlatá patina vytvářejí slavnostní, až pohádkový dojem. Instalace není realistickým zobrazením, ale zároveň evokuje les. Vybízí k představivosti, jak v myšlenkové, tak v akční rovině. Instalace Zlaté dřevo ve Stodole by se měla stát, zejména pro děti, kouzelným a svátečním místem, kde je cítit nádech lesa, kde se mohou trochu protáhnout a vymyslet si vlastní hru,” popisuje sochařka Veronika Plátková. Umělecká instalace je vytvořena z masivních klád různého typu dřeva a pařezu. Kmeny zbavené kůry jsou patinovány opálením a zlacením a povrchově ošetřeny proti špinění.
Celý koncept dětské vánoční vesničky je živý a má pružně reagovat na to, jakým způsobem budou děti prostor využívat. A co na vesničku říkají malí návštěvníci? „Hned po otevření se prostor zaplnil dětmi a ty si začaly hrát dle svého uvážení, například dřevěné kostky “prodávají” v horní části ve stáncích. Zatím máme velice pozitivní reakce na celkové pojetí vesničky i její velkorysost a design. Areál slouží nejen malým dětem, ale i těm starším, které si zde sednou a využívají místo k odpočinku. Jasně to dokazuje, že pokud město pracuje s architekty a designéry, může mít opravdu silný nástroj na změnu veřejného prostoru,” uzavírá architektka Šipulová.
Consequence forma je architektonická praxe, kterou založili Janica Šipulová a Martin Sládek v roce 2016 s cílem tvořit promyšlená unikátní urbanistická, architektonická a krajinářská řešení s ohledem na současný mezioborový, kulturní a enviromentální diskurz.
Janica i Martin se při procesu navrhování zaměřují na odhalení potenciálu každého místa prostřednictvím jeho charakteristik a vrstev. Ateliér se dále zaměřuje na strategické projekty rozvoje sídel, urbanistické celky, veřejný prostor, parky, projekty pro bydlení, školství, ale i drobné měřítko intervencí a zásahů ve veřejném prostoru. Posledním realizovaným projektem je Park na Moravském náměstí v historickém centru Brna, který se zabývá tématy inkluzivity, svobody pohybu ve veřejném prostoru, komunitou a v neposlední řadě pracuje v širokém spektru s enviromentalní udržitelností a zapojuje nové technologie modrozelené infrastruktury. Ateliér pracuje na projektech v Německu, Rakousku, Česku a Slovensku.
Janica Šipulová studovala mimo jiné na Akademii výtvarných umění u významných vídeňských urbanistů a dále rozvíjela své přístupy v praxi v ateliéru BKK-3, kde se spolupodílela na soutěžních projektech rozvoje vídeňských čtvrtí. Má reálné zkušenosti s projekty kooperativních plánování a toto know-how přenáší do vlastní praxe.