Katamarán Manta částečně poháněný plastovým odpadem z moří vypluje za 3 roky

Podle OSN bude v oceánech více plastu než ryb do roku 2050. Francouzský jachtař Yvan Bourgnon přišel s projektem lodi, která má zvládnout nasbírat a zlikvidovat až 10 tisíc tun plastů ročně.
Katamarán Manta částečně poháněný plastovým odpadem z moří vypluje za 3 roky

Podle OSN bude v oceánech více plastu než ryb do roku 2050. Francouzský jachtař Yvan Bourgnon přišel s projektem lodi, která má zvládnout nasbírat a zlikvidovat až 10 tisíc tun plastů ročně. 

 

La Trinité-sur-Mer, Francie – Profesionální závodní jachtař Yvan Bourgnon tak dlouho narážel do plastového odpadu na moři, až dostal nápad, jak tento smutný fakt obrátit k dobrému. Přišel s projektem katamaránu, který je většinově poháněn z obnovitelných zdrojů, sbírá plasty z moře a ještě z nich dokáže vytáhnout energii. 

Manta je 56 metrový katamarán poháněný elektromotory a pokročilým plachetním systémem. Tři čtvrtiny energie potřebné k pohonu lodi obstarají dvě větrné turbíny, 500 m2 fotovoltaických panelů, dva hydrogenerátory pod hladinou a jednotka přeměny odpadu v energii. Zbytek obstarají vylepšené plachty, takže Manta může čistit moře bez jakéhokoli ekologického dopadu.

Sběr odpadu zajišťují výložníky (plováky), již rozšiřují záběr plavidla na 46 metrů. Mezi nimi jsou sítě, které sahají do metru pod hladinu, což má vyloučit odchyt mořské fauny. Sítě zachytí odpad od 1 cm velikosti a na obzvláště velké kusy čekají dva palubní jeřáby. 

Plasty putují po jezdícím pásu do kolektorů uvnitř lodi. Tam se manuálně třídí, protože vhodné materiály poslouží pro získávání energie k pohonu, zatímco zbytek poputuje ke zpracování na břeh. Na palubě se zpracuje 90% plastů metodou pyrolýzy, což je fyzikálně-chemický děj, při němž se na odpad působí bez přístupu kyslíku takovou teplotou, která přesahuje mez jeho chemické stability. Na Mantě vytvoří energii nutnou pro funkci veškerého elektrického vybavení.   

Součástí Manty budou také dvě menší plavidla Mobula 8 a 10. Osmimetrová loďka je určena k detailnější práci v klidných vodách jako jsou zátoky, přístavy nebo mangrovy. Desetimetrová Mobula je naopak navržena do dravějších vod při pobřeží nebo ústí řek. Právě v říčních deltách by Manta a její kopie měly operovat nejvíce. Cílem je zabránit pronikání odpadu dál do oceánů a zachytit jej v místě, odkud nejvíce proudí. Začít by se mělo v jihovýchodní Asii. 

Vše je směřováno k tomu, aby první Manta spatřila světlo světa v roce 2024. Yvan Bourgnon odhaduje, že kooperace 400 Mant by dokázala snížit celkový objem plastového odpadu v oceánech o třetinu. Design lodi počítá i s kapacitou pro šest až deset vědců, kteří zde budou zkoumat dopad plastů na mořský život. 

Projekt realizuje francouzská organizace The Sea Cleaners, na jejímž webu najdete více informací a můžete tam projekt také podpořit. O podobném projektu slovenské architektky jsme informovali zde.  

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies