Karty BEZRÁKOSKY zkrotí žactvo a vymýtí dědičné nešvary českého učitelstva

Březen 04, 2021 | autor: Jan Gerych | Foto: Áša Sárová

Didaktická pomůcka pro studenty učitelství Pedagogické fakulty MU je ode dneška k dispozici všem učitelům, kteří chtějí řešit nekázeň žáků současnými účinnými metodami. 

 

BRNO – Získat si autoritu u studentů není snadné, obzvlášť pro čerstvé absolventy. Reputace učitele navíc v dnešní době prochází náročnou zkouškou a ani děti už nejsou jako kdysi. Rákoska sice do běžné pedagogické výbavy nepatří dlouho, i tak se některým mladým učitelům stává, že sklouznou k řešením, která kdysi sami zažili na vlastní kůži.  

Pedagogická fakulta MU zaznamenala u studentů nedostatečnou připravenost na řešení kázeňských problémů a konfliktů ve třídách. Ukázalo se, že by studentům prospěla praktická pomůcka. Vznikl proto studentský tým (Ladislav Nagy a Barbora Bišková), který dostal za úkol vyhledat v zahraniční literatuře co nejvíce efektivních nástrojů. Nápad Jana Nehyby dotáhl do konce vedoucí projektu Miroslav Jurčík a vznikly metodické karty BEZRÁKOSKY pro učitele druhého stupně základních škol. Dnes v 16.00 se budou křtít zde




Základem kvalitní výuky je dobré třídní klima, respekt mezi učiteli a žáky a dobré vztahy. Zvládnout dětský kolektiv tak, aby panovala produktivní atmosféra, aby si žáci nevytvořili k látce nebo vyučujícímu averzi a aby ten měl zároveň prostor k vysvětlení učiva, není nic snadného. Nároky se proměňují s ohledem na věk žactva, vyučovaný předmět i fázi dne. Na některých hodinách je žádoucí řízená debata, jindy jsou nutné chvíle úplného klidu k předání vědomostí. Někdy je lepší vyrušování utnout hned na místě, jindy je výhodnější si vzít žáka po hodině stranou a domluvit se osobně. Autoritativní typy si dokážou vytvořit nerušené prostředí, mnohdy však za cenu vyvolání nepřiměřeného stresu, až strachu. Nekázeň ve třídě naopak brzdí naplňování výukových cílů a demotivuje jak učitele, tak žáky. Karty BEZRÁKOSKY nabízí repertoár modelových situací a možností, jak se s nimi vypořádat. 

Tým pedagogické fakulty dohledal mezi zahraničními zdroji k tématu 80 publikací. Následně z nich vybrali 17 klíčových a identifikovali 42 technik, jak uřídit třídu k všeobecné spokojenosti. Zohlednily se přitom také zkušenosti expertních členů týmu a dalších odborníků z fakulty. Následovalo ověřování situací v lokálním prostředí. Zpětnou vazbu dodalo 64 provázejících učitelů z fakultních škol Masarykovy univerzity. Podle poznatků z dotazníkového šetření se počet karet snížil na finálních 32 a přibyly také informace o statistické úspěšnosti techniky a možné frekvence jejího užívání. Přední strana karty nese název a popis dané techniky a na zadní jsou dva praktické příklady její aplikace. 



První náklad byl určen pro interní potřeby fakulty, byl financován z vlastního grantu. Výsledek je přístupný veřejnosti online, každý si jej může stáhnout zde a kartičky si vytisknout. Projekt vzbudil nadšené reakce mezi učiteli z praxe, a tak se podle objemu došlých objednávek připravuje dotisk. Druhý stupeň základních škol je pro učitele z hlediska kázně obzvláště náročný, proto není dobrých nápadů nikdy dost. Miroslav Jurčík má za sebou tříletou praxi učitele druhého stupně a jeho oblíbená technika se jmenuje Nedělat nic. “Jak už z názvu vyplývá, občas se prostě vyplatí nedělat nic. Někdy učitelé věnují příliš mnoho pozornosti maličkostem, které jim i žákům zbytečně odvádí pozornost od výuky,” dodává.   

 

Ilustrace: Michaela Křupalová
Grafická úprava a sazba: Filip Burš

BEZRÁKOSKY

Autor: Jan Gerych