Karavan, co se umí třikrát zvětšit? Po čtyřiceti letech se dočkal výroby
- 26. června 2025
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Roos Aldershoff

Když jede, je široký dva metry. Když stojí, umí se třikrát zvětšit. Revoluční myšlenka rozkládacího karavanu Eduarda Böhtlingka nadchla porotu i veřejnost už v roce 1985. Od té doby přibylo několik ocenění a stovky poptávek. Přesto jde do výroby až nyní – po čtyřiceti letech.
Nápad nizozemského architekta a designéra vznikl v rámci soutěže v Almere s podtitulem přechodná bydliště. S rozkládacím karavanem The Markies se umístil mezi vítěznými návrhy, zřejmě ale předběhl dobu o několik desetiletí. Přestože příkladný úkaz designu i jeho autor sklidili uznání designérské obce – následované prestižním oceněním v roce 1996, zájmem médií i kupců – nikdy se nedostal do prodeje.

Od prvního představení hledal Böhtlingk prostředky na výrobu prototypu, která nakonec začala v roce 1990. První kus v reálné velikosti rozložil svá boční křídla zhruba o tři roky později. Kromě veřejné prezentace karavan sloužil i jako autorovo rekreační útočiště. Böhtlingk s ním objížděl výstavy po celém světě.
Z karavanu 2+1 během mžiku
Ve složeném stavu se The Markies od běžných karavanů na první pohled příliš neliší. Pouhým stiskem tlačítka ale umí ztrojnásobit svou velikost díky výsuvným bočním modulům. Vnitřní prostor se tak přirozeně rozdělí na tři části.
Uprostřed se nachází kuchyně, koupelna, záchod a sprcha. Po rozložení se z jedné strany vytvoří ložnice zakrytá neprůsvitnou harmonikovou střechou, kterou lze přepažením rozdělit na dva oddělené pokoje. Na druhé straně vzniká obytný prostor se sezením, který se při příznivém počasí promění v otevřenou terasu – nebo jej lze zakrýt průhlednou stříškou. Vzdušný interiér tak stále zalévá denní světlo.
Geniálně jednoduchý nápad, který potřeboval uzrát
Ačkoliv by se mohlo zdát, že jsou karavany a kreativní vestavby v autech záležitostí posledních let, první obytné přívěsy se datují už do třicátých let minulého století. Zlatou éru zažily v Evropě i Americe mezi šedesátými a sedmdesátými lety. Je až s podivem, že tak jednoduchý a geniální nápad, jako je The Markies, nikoho nenapadl dřív – a ještě podivnější, že potřeboval dalších 40 let, aby se dostal do výroby.
Tento rok by měl vzniknout limitovaný počet kusů na objednávku, vyráběných vybranými specialisty. Eduard Böhtlingk celý návrh důkladně prošel a aktualizoval, aniž by karavan ztratil kouzlo svého původního konceptu. Plní tak sen nejen sobě, ale i omezenému počtu zájemců, kteří se konečně dočkají rozkládacího, bílo oranžového bydlíku.
Zdroj: markies.nl, bohtlingk.nl