Kanceláře Infosys od KYZLINK ARCHITECTS a LINO DESIGN: multikulturní spolupráce a architektura jako společný jazyk

Březen 30, 2021 | autor: Jiří Hloušek | Foto: Jiří Hloušek

Brněnský ateliér KYZLINK ARCHITECTS stojí za kancelářemi společnosti Infosys v areálu Vlněna. Jaká byla spolupráce s globálním klientem, který chystal prostory pro tisíc lidí?

BRNO – Videokonference přes půl planety, nutnost vysvětlit místní specifika a tlak na úspory. Spolupráce s globálními společnostmi je pro česká architektonická studia vždy výzvou. Prohlédněte si výsledek práce KYZLINK ARCHITECTS a LINO DESIGN pro globální společnost Infosys se sídlem v Indii. Takřka 9 000 m2 kancelářských prostor vzniklo v kancelářském parku Vlněna. 



S měnícími se potřebami zaměstnanců, rostoucím byznysem, inovacemi a významnou pozicí indické společnosti Infosys na celosvětovém trhu se investor rozhodl vybudovat zcela nové kanceláře a inovační centrum. „V rámci mezinárodní spolupráce českých architektů s globálním vedením společnosti vzniklo zadání vytvořit takové prostory, které budou pro zaměstnance inspirativní, moderní, minimalistické a kde se zároveň budou cítit dobře,“ popsal záměr investora architekt Zbyšek Sikora z ateléru KYZLINK ARCHITECTS. 

 

Hlavní designovou myšlenkou nových kanceláří bylo propojit 3 elementy: přírodu, svět a barvy. „Měli jsme tak v designu zachytit symboliku vize společnosti a její cestu vpřed. Celý kancelářský koncept se nese v tónech různých variací barev, které jsou však pojaty velmi minimalisticky a doplňuji je citáty slavných osobností,“ uvedl architekt. Každá barva je pomyslným kouskem či částí světa, usnadňuje navigaci napříč patry a umožňuje společnosti modulárně nakládat s jednotlivými sekcemi firmy.

 

Zasedací místnosti jsou pojmenovány podle zemí a každé patro patří jednomu kontinentu, což umožňuje zaměstnancům „cestovat“ po celý den. „Prostory sestávají ze 4 poschodí umístěných ve dvou budovách, které jsou vzájemně propojeny a tím pádem umožňují nekonečný pohyb lidí napříč veškerými odděleními. Fit-out je navržen tak, aby přiváděl co nejvíce přirozeného světla. To je optikou klienta vnímáno jako důležitý faktor, který na pracovišti přispívá ke kreativitě, produktivitě a štěstí pracovníků,“ doplnil Sikora.

Dřevo jako nechtěný luxus

Podobná spolupráce mimo jiné přináší to, že externí zadavatel realizaci pravděpodobně osobně neuvidí. „Navzdory vzdálenosti jsme dostali jako architekti velkou důvěru, nicméně ta byla taky umocněna nadstandardními vztahy s lokálním týmem. V současnosti jsou možnosti telekonferencí natolik bohaté, že potíže může dělat už snad jen časový posun. Pojali jsme projekt jako multikulturní spolupráci, ve které architektura představuje společný jazyk,“ popsal architekt. 

 

S globálním managementem architekti komunikovali jen ve fázi tenderu, samotná realizace už byla ve spolupráci s brněnským týmem pod vedením Jiřího Cerovského. Sikora nicméně přiznává, že některé podněty architektů se „ztratily v překladu“. „Chtěli jsme udělat větší intervenci, v podstatě mírnou změnu konceptu v podobě změny vstupních lobby a zamykacích skříněk; nicméně tato iniciativa se v komunikaci vytratila a bez prohlídky na místě byla vlastně neobhajitelná,“ popsal specifikum spolupráce na dálku. 

 Mezi nejzajímavější rysy celého projektu patří specifický pohled na materiály a jejich použití. Zatímco v Evropě ještě doznívá trend posledních let, kdy dřevo dominovalo jako prvek k oteplení a zútulnění interiéru, a nadále figuruje i v současných trendech využívání materiálů z obnovitelných zdrojů,  „Infosys“ pohled je mnohem opatrnější.

Celosvětově firma vnímá dřevo jako drahý či cenný materiál – jednak v kontextu zachování diverzity flóry, ale také i omezení nadměrné celosvětové těžby dřeva. Druhou rovinu tvoří globální názor na významnost dřeva, co by materiálu, který může evokovat zbytečný luxus a tím pádem nehospodárnost investice. Zajímavostí je, že toto platí i pro dekor dřeva, který je pouze imitací materiálu (např. tapeta či fólie). Spojení nedřevěných materiálů a zelených rostlin dýchající životem stále funguje a působí uklidňujícím dojmem. 

 

Jídlo jako v přírodě

Dining experience zóna je navržena tak, aby navozovala náladu „jako při pikniku v přírodě s knížkou v ruce“ – opticky silně propojena s terasou a parterem budovy a pocitem pobytu ve volném prostranství. Hlavní vstup do kanceláři se naproti tomu nachází v nejvyšším patře a vévodí mu prostorná recepce s elegantními liniemi, s dominantní a uklidňující modrou barvou a interaktivní zónou prezentující nejmodernější technologie (Infosys Experience Center). 

 

Kombinace všech prvků v oblasti hlavního vstupu působí moderně, ale také navazuje na odkaz tradice a spolehlivosti, která je pro společnost stěžejní. V projektu o rozloze 8 960 m² je obsaženo téměř tisíc pracovních míst, unikátní jednací místnosti, rozličné odpočinkové a stravovací zóny vyhotovené přesně dle požadavků klienta. Klíčovou pro vývoj projektu byla i spolupráce s lokálním partnerem LINO DESIGN, kteří přispěli s výběrem stylovějších a pohodlnějších designových kousků od značek jako Lapalma, Prostoria, Pedrali či Wiesner-Hager, Magis a Emu. 

 

Specifika spolupráce s globálními firmami 

Segment office designu v České republice je podle Sikory velmi specifický tím, že častokrát nové kanceláře slouží jako hlavní HR tahák při náboru čili „headhuntingu.“  „Česko je pro mezinárodní společnosti stále lákavou zemí a spousta z nich zde buduje své pobočky či lokální centrály. I proto je konkurence relativně vysoká a nároky na office prostory stále rostou — atraktivní design, relaxační místnosti, herny, jídelny s vlastním kuchařem, tělocvičny, sauny, Jóga místnosti atd.). Investoři, kteří tento kontext neznají, mají často tendenci investici do interiérů bagatelizovat. V tomto případě je nutná intervence lokálních týmu za podpory architektů – velmi užitečné jsou v tomto místě reference okolních (třeba i konkurenčních) projektů,“ popsal architekt.

Dalším aspektem jsou specifika lokální legislativy. „Jejich pochopení z pohledu zahraničního vedení se objevují v zásadě na každém větším projektu. Vždy je to o správně nastavené komunikaci s investorem. Nicméně velmi často už v rámci tzv. test fits – spaceplanů, na základě kterých probíhají vyjednávání o prostorech, výších nájmu atp. je investor seznámen s kapacitami a možnostmi řešených prostor. Nezřídka mívají „landlords“ test fits pro účely „námluv“ připravené,“ popsal Sikora.

Pro architekta a dodavatele projektu je zásadního otázkou rozpočet, který v případě globálních společností může být předmětem vyjednávání. „Tlak na cenu ze strany investora byl enormní. Ale i přes to si myslím, že jsme díky přístupu Infosysu v rámci Česka a argumentace architektů dokázali zachovat design a koncept ke spokojenosti zákazníka i naší. Klient se snažil ušetřit, kde to dávalo smysl, ale nikdy nechtěl přistoupit na alternativy, které by vlastnostmi nesplňovaly zátěžový provoz,“ uvedl Vanja Logara ze společnosti LINO DESIGN. Značkové produkty se podle něj podařilo zachovat z 50 %. „Chybí mi tam více prvků od Prostorie, ale tam kde jsme ji použili, tak perfektně zapadly a povýšila daný sektor/prostor. Ale obecně jsem přes všechny okolnosti velmi spokojený,“ dodal Vanja Logara.



INFOSYS Brno
Klient: Infosys
Architekt: Kyzlink architects
Místo: Vlněna Office Park, Brno
Dodavatel interiéru: LINO DESIGN
Skleněné příčky: LIKO-S
Parametry: 

  • 9000 m2 kancelářských prostor
  • 500 m2 venkovní terasy
  • přes 300 m2 prostoru školícího centra  
  • 300 m2 jídelní zóna „dining experience“
  • 35 zasedacích místností
  • více než 50 odpočinkových/setkávacích koutků  hrací zóna – kulečník, fotbálek, herní konzole  dětský koutek  odpočinková zóna s knihovnou 
  • Inovační zóna „Infosys Experience Center“ - 3D tisk, robotické rameno, virtuální realita  11 obrazovek pro komunikaci se zaměstnanci + obrovská TV-wall na recepci

Pracovních míst: 930
Fotografie: Jiří Hloušek

Autor: Jiří Hloušek

Šéfredaktor blogu archSPACE je fotografem, textařem a obdivovatelem dobré architektury. Absolvent FSS MU – Mediální studia a žurnalistika.