JUNG Architekti si hrají s totemy. Butikový obchod Ajala se má stát centrem kakaa v Brně
- 13. února 2025
- Realizace
- autor: Tereza Oprchalová
- Foto: Tereza Oprchalová

BRNO – Desítky kaváren, čajovny i čajový bar. Místo, kde byste našli kvalitní čokoládu ale až do letošní zimy v centru Brna chybělo. Začátkem prosince otevřel Filip Teplý na Husově obchod brněnské značky Ajala a prostor v parteru budovy pojal jako showroom: „Primárním účelem nového místa je vybudovat pro Ajalu reprezentativní prostory, kde zákazníci najdou kompletní nabídku našich produktů, navíc zde plánujeme pořádat degustační a edukační akce jako je ochutnávka čokolád nebo například zábavná párování čokolády. Plánujeme také povídání o našich farmářích, možná se nám sem podaří pozvat i někoho z regionu, odkud bereme kakaové boby,” vysvětluje Filip Teplý.
K návrhu interiéru Filip Teplý pozval architektonické studio JUNG Architekti. Ti pracovali s požadavkem co možno největší variability poměrně malého prostoru o ploše 20 m² a s tím, aby showroom Ajaly ladil s vizuálem značky, evokoval samotnou čokoládu, aniž by ovšem byl příliš barevný a čokoláda v interiéru dobře vynikla.

„Celý koncept jsme pojali spíše jako butikový obchod, který bude v Brně propagovat čokoládu. Téma je to jiné než třeba kavárna nebo obchod, je to něco na pomezí, my jsme se inspirovali nejvíce právě v butikových obchodech, kdy řešení bývá velmi specifické a šité na míru produktu,” zamýšlí se Adam Jung.
Klíčovým úkolem bylo pro architekty vyřešit prezentační plochu. Jedná se zaprvé o display, výlohu do ulice Husovy, a také o další plochy uvnitř obchodu. „Nechtěli jsme, aby se jednalo pouze o regály a stůl, protože se domníváme, že jedna plocha by byla málo pestrá. Zvolili jsme řešení ve formě skládačky sloupců v různém tvaru a výšce, které jsme pracovně nazvali totemy. Totemy navíc skvěle odkazují k vizuálu značky a jejímu logu, které připomíná mayskou kulturu,” vysvětluje architektka Barbara Jung. Variabilní systém totemů umožňuje z prezentační plochy vytvořit i stůl na degustace tím, že se na nejvyšší z totemů položí deska a nejnižší slouží k sezení.
Každý jednotlivý výstavní totem je shora překrytý jiným typem poklopu v jemných pastelových barvách tak, aby umožnoval specifický způsob prezentace čokolády. Kromě pastelových barev a dřeva v přírodní úpravě použili v showroomu Jung Architekti také dřevo v barvě bordó až čokoládové, aby tato barva podpořila čokoládový pocit z interiéru.
Co se týká materiálů, byl zde jednoznačný požadavek na materiály přírodní, v interiéru nejsou použité žádné plasty. „Má představa byla využít přírodní materiál i motivy, vždyť čokoláda samotná je přírodní produkt,” vysvětluje majitel značky Ajala Filip Teplý.
Zároveň v showroomu bylo zapotřebí udělat novou podlahu, ta je také ve dřevě. V rámci designu architekti hledali vhodné řešení osvětlení, které nakonec vychází z pečlivě poskládaného obalu na čokoládu Ajala evokujícího origami. Architekti zvolili světla značky HAY, z voskovaného papíru s plisováním. „V obchodě pracujeme s plisováním na více místech, papírový ohyb plánujeme přenést i do výlohy,” doplňuje Barbara Jung.
Nad vchodovou částí a koutem se zázemím vytvořili tmavě hnědý dřevěný interiérový štít, který vizuálně odděluje prodejní část od vstupní a zároveň zakrývá klimatizaci. Zajímavým prvkem je i parapet výlohy z travertinu, který zde zůstal po dřívější nájemnici, módní návrhářce Andreji Lojkáskové. „Tento parapet už tu byl a je vtipné, že jsme ho designérce zařizovali také my. Tenkrát jsme jeli do kamenictví, kde nám pán nabídl travertiny za odvoz, tak jsme je naložili do auta a udělali z toho takovou krásnou výlohu. K současnému konceptu se hodí, takže jsme tu travertin nechali,” uvádí Barbara Jung.
Vyjma ploch na vystavení produktů a regálů najdeme v obchodě i pult, kde se nachází zázemí pro prodávajícího s ledničkou, pokladnou a prostorem pro výrobu horké čokolády. „U zázemí jsme řešili, nakolik vytvářet bariéru mezi zákazníkem a obsluhou, zda ho nechat otevřené, aby se mohli zákazníci pohybovat opravdu všude. Tím, že se tu připravuje horká čokoláda a je to skutečně spíš kuchyň, vytvořili jsme oddělený koutek,” vysvětluje architektka.
Variabilitu prostoru pro různé příležitosti zajistili architekti i závěsem, kterým se dají překrýt regály tak, aby v případě, že se zde bude konat degustace nebo kakaový rituál, na návštěvníky působilo co nejméně rušivých prvků.
Za veškerými tesařskými pracemi v showroomu stojí Shibui Ateliér z Rousínova. „Se Shibui spolupracujeme dlouhodobě, jsou schopni nám bez problémů vyrobit poměrně specifické objekty, do kterých se jiným řemeslníkům tak úplně nechce, vychází nám vždy vstříc. Práce s ohýbanou překližkou byla náročná, deska se totiž musí zevnitř nařezat, vytvořit spáry a až poté ji lze ohnout. Je to velmi precizní práce, do detailu,” chválí si Jungovi. Interiér doplňuje zrcadlo, které činí prostor pocitově větší.
Filip Teplý chce ze svého obchodu vytvořit centrum kakaa v Brně, sortiment bude rozšiřovat na další výrobky z čokolády jako cookies nebo speciální malé čokoládky, které si bude možné koupit do sáčku jen tak na zobání. Nalákali jsme vás? Až se do obchodu vydáte, nenechte se odradit tím, že nevíte kudy vstoupit. Vchod se nachází hned nalevo za hlavním vstupním vchodem do budovy, který je stále odemčený.

Showroom Ajala
Adresa: Husova 13
Návrh: JUNG Architekti
Tesařské práce: Shibui Ateliér