Díky podvodní cyklogaráži vzniklo na povrchu nejrušnější části města nové korzo s výhledem na řeku

Architektonická kancelář VenhoevenCS navrhla parkování pro 4000 kol jako samostatný modul připojený k hlavnímu nádraží, které vyčistil od kol zanechaných na povrchu, vytvořil nový veřejný prostor a poslouží i vodním živočichům.
Díky podvodní cyklogaráži vzniklo na povrchu nejrušnější části města nové korzo s výhledem na řeku

AMSTERDAM Central Station je nejrušnější dopravní hub ve městě, kde se potkávají vlaky, tramvaje, autobusy, taxíky, chodci a cyklisté. Od února to tu výrazně prokouklo díky nové podzemní cyklogaráži s kapacitou 4000 kol. Nejenže dokázala uklidit bicykly zavazející na povrchu, ale dala nad sebou vzniknout novému stejnojmennému nábřežnímu korzu IJboulevard.

IJboulevard staví na tradici VenhoevenCS proměňování funkčních prvků infrastruktury ve svůdné prostory přispívající k urbánní kultuře,” uvedl za VenhoevenCS ředitel Danny Esselman. Název je odvozen od jména řeky IJ a 6000 m2 veřejného prostoru, který tvoří bulvár pro pěší podél řeky. I samotná podélná podvodní garáž tvoří jakýsi bulvár se stojany na kola. 

Interiérový design je ve znamení plynoucích linií a zaoblených tvarů, které tvoří teplou a lákavou estetiku. Jemné světlo, dřevěné obklady a klidná barevná paleta přispívají k přehlednosti a orientaci. Přirozené světlo dovnitř vpouští světlovody, kterými lze do garáže také nakouknout. Adekvátní osvětlení, absence sloupů, jasný přehled a dozor správce mají ručit za bezpečnost. 

Jak je tomu již zvykem, projekt hleděl na udržitelnost a taky inkluzi přírody. Setkávají se v něm udržitelné materiály, nízká spotřeba energie a prvky podporující biodiverzitu. Pod garáží jsou skrýše pro rybí drobotinu, kokosové rohože k čištění vody a jako podpora rostlinstva, porézního betonu se chytí mušle a řasy, síť podél garáže brání šíření odpadků a taky poskytuje útočiště pro menší ryby. Vše směřuje k tomu, aby se řeka IJ ozdravila.   

Na projektu se architekti VenhoevenCS podíleli s inženýrskou firmou Van Hattum en Blankevoort, jež se specializuje na podzemní a podvodní infrastrukturu a s krajinářským ateliérem DS Landscape architects. IJboulevard napůl plave, pod sebou má otevřenou vodu a ještě hlouběji pod říčním dnem jezdí metro. Stavět na nejrušnějším místě ve městě nebylo snadné, pročež se všechno dováželo čluny po vodě. Samotná garáž o délce 230 metrů je ze tří prefabrikovaných betonových částí, které se vyrobily na západě města a na místo taky dopluly. 

VenhoevenCS

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies