Platforma HUMAIN propojuje výzkum AI s humanitními oblastmi a uchází se o Czech Grand Design

Březen 03, 2021 | autor: Jan Gerych | Foto: Oliver Staša

Alina Matějová je za projekt propojující odborníky na umělou inteligenci s humanitními vědami, uměním a designem nominovaná na Objev roku.

 

BRNO Fenomén umělé inteligence zaujal Alinu Matějovou ještě, než započala studium grafického designu na fakultě výtvarných umění. Pocity z „tísnivého údolí” ji přiměly se tématu víc pověnovat, až z toho vznikla závěrečná diplomová práce a nominace na Objev roku Czech Grand Design 2020.

Alina Matějová na konferenci HUMAIN

 

Tísnivé údolí je termín popisující období ve vývoji humanoidů, kdy se začínají natolik podobat lidem, že u nich vyvolají obavy a strach. V loňském roce uběhlo 100 let od uvedení R.U.R., kde se poprvé objevilo slovo robot. Alina Matějová si během hledání odpovědí na otázky spojené s umělou inteligencí uvědomila, že u nás chybí širší debata o jejím vývoji a rozjela projekt HUMAIN se záměrem diskuzi rozproudit. „Je to výzva, která se nás dotkne dřív, než se zdá, tak bychom se o ní měli začít bavit. Je třeba vývoj zachytit v procesu, nedohánět ho, ale reflektovat v čase,” říká designérka.

„V české kotlině je výzkum umělé inteligence v interdisciplinární rovině dost pozadu. Jsme na super úrovni v rámci vývoje, aplikací, výzkumu AI obecně, ale chybí pole na setkávání s humanitními vědami, designem, uměním atp. V rámci původního výzkumu jsem našla prázdná místa, která jsem se rozhodla zaplnit.” Spojila se nejprve s lidmi z akademické sféry, aby projekt získal důvěryhodnost a následně začala oslovovat výzkumníky umělé inteligence. 

 

Cílem projektu se stalo společné setkání všech – od odborné po laickou veřejnost – na jedné konferenci. A dále edukovat a vytvářet otevřený prostor pro podporu, reflexi, spolupráci a diskusi napříč oblastmi spojenými s AI. Na konferenci prezentovalo svá témata 10 osobností. Šest oslovili napřímo (mezi nimi Daniel Sýkora z Katedry počítačové grafiky a interakce na Fakultě elektrotechnické, ČVUT v Praze, Lukáš Pilka, doktorand Teorií a dějin moderního a současného umění na UMPRUM či Helena Lukášová z Katedry vizuální informatiky, FI MU), další čtyři vzešly z otevřené výzvy. Call for papers měl zachytit i kapacity mimo záběr organizátorů a podařilo se, seznam doplnily třeba Dita Malečková a Lenka Hámošová.

Doprovodným programem konference byla i stejnojmenná výstava, jež zcela přirozeně vznikla ve spolupráci s Industra Art. Mezi vystavenými byli Michal Mitro, Veronika Lukášová, Jana Bernartová či projekt Black Box/Černá skříňka. Rovněž vznikl videozáznam přednášek, které jsou dostupné na Youtube kanálu projektu. V nejbližší době vyjde sborník textů. „Připravovaný sborník půjde do knihoven zdarma a časem vznikne online verze ke stažení. Chceme šířit povědomí, a ne si to schraňovat,” dodává Alina Matějová.

Výstava HUMAIN

 

Konference HUMAIN v brněnské Industře se zúčastnilo 130 lidí a přinesla pozitivní ohlasy. Designérku potěšilo, když se potvrdila její premisa, „že se ti lidi nemají kde potkat. Že tu jsou průsečíky mezi výzkumem a třeba humanitními vědami, spolupráce a návaznosti, ale neví se o nich.” Projekt proto nekončí a v plánu je další ročník.

„Témat kolem se ukázalo víc, proto se z projektu stala platforma, která má komunitu podporovat. V ideálním světě by vznikl think tank, který bude mít zdroje na speciální projekty a workshopy. Tam ještě nejsme, ale zažádali jsme si o grant na FaVU na výzkum na zmapování lokálních tendencí v kontextu Česka a Slovenska,” líčí Alina Matějová

Foto Polina Davydenko

 

Alina Matějová je za HUMAIN nominovaná v kategorii Objev roku. „Je to super a je to pro mě velká satisfakce, protože se o tom projektu dozví víc lidí. Upřímně si ale nejsem vůbec jistá, za co jsem nominovaná,” směje se. „Nešlo jen o vytvoření vizuálu. Šlo o to transformovat pochody a celou komunitu kolem tématu umělé inteligence. I takto muže vypadat designérská praxe,” vysvětluje. 

„Vizuál dělá tak 15% celého projektu, to gró tvoří procesy a činnosti, které by mohly být více spojovány s termíny spekulativní nebo kritický design. Tyto polohy designu jsou u nás stále spíše raritou než standartem. Jejich výstupem pak nebývá pěkný objekt, ale třeba nějaká metodika, podněcování kritičtějších perspektiv, poukázaní na budoucí společensko-kulturní výzvy apod.”

Foto Polina Davydenko

 

Tým HUMAIN spolu s Alinou Matějovou tvoří Roman Novotný (Katedra informačních studií a knihovnictví FF MU), Dita Lánská (granty a administrativa, Městská knihovna v Praze) a Jana Horáková (teoretička umění nových médií, Teorie interaktivních médií, FF MU).    

Alina Matějová

 

 

 

Autor: Jan Gerych