Červenec 23, 2014 | autor: red
Tyrolská městečko Erl s patnácti sty obyvateli se může kromě úžasných scenérií Alp pochlubit skutečnou raritou. Dvěma prostory pro konání velkých kulturních akcí, přičemž je jeden zajímavější než druhý.
Bílou stavbu z 50. let, kterou je letní Divadlo umučení vzniklé pro inscenaci pašijových her s monumentálním štítem a vynikající akustikou, doplnil nový zimní koncertní sál. Ten svým dynamických designem od vídeňského architektonického studia Delugan Meissl, směřuje k horským štítům, zároveň se snoubí a jakoby vychází ze staršího sálu.
Geometrie festivalové haly autoři rozvinuli na základě topografie okolí a stavbu umístili do juxtapozice ke stávající festivalové hale. Pozice koncertního sálu se tak vztahuje ke stávající krajině, dynamickému gestu historického protějšku, stejně jako k pozadí skalního masivu.
Tvary okolního povrchu země se vtiskly také do interiéru budovy, kde dvě hlavní charakteristiky odkazují na architektonický přístup – souhru mezi interiérem budovy a okolní přírodou, stejně jako koncentrovanou prostorovou kompozici funkcionalisticky optimalizované koncertní haly mezinárodního renomé.
Splývající vizuální a funkční prostorové odkazy definovaly metodu tvorby designu. Různé prostorové zóny s různými konfiguracemi se zaměřují na komunikaci, a naopak zklidnění, dynamiku, a koncentraci.
Přístupové schodiště využívá topografie terénu a vede návštěvníky do interiéru budovy. Foyer nabízí řadu vjemů okolní přírody, stejně jako stávající letní festivalové haly.
Na druhé straně potom vede schodiště do galerie v patře, kde návštěvníci znovu pociťují vztah mezi interiérem a exteriérem skrze prosklenou západní fasádu. Druhotné funkce budovy jsou taktéž umístěny ve vyšším patře.
Cesty a prostorové uspořádání jsou navrženy jak funkčně, tak i atmosféricky: rozsáhlé spojovací zóny, zužování a rozšiřování prostorů a různé výšky stropů překládají tektonickou geometrii stavby smyslově srozumitelným způsobem.
Přístup do koncertního sálu je účinně podtržen jemným vzestupem vstupní úrovně. Koncertní sál zahloubený do terénu, který leží v centru budovy jako lastura zády ukotvená ke skále, je s foyer spojen pomocí dvou přístupů na každé úrovni.
Průchod z foyer do koncertního sálu je doprovázen prostorovou a atmosférickou transformací. Dynamika, variabilita a asymetrie foyer vedou návštěvníky k v nejvyšší míře koncentrace.
Za pozornost kromě návrhu budovy stojí její plášť z temných vláknocementových desek. Její struktura a matný odlesk mění pod světelnými paprsky barvu od odstínů černé po světle šedou.
FESTIVALOVÁ HALA V ERLU
Mühlgraben 56, A- 6343 Erl, Tyrolsko
Architektonické studio: Delugan Meissl (DMAA)
Projekt: 2007
Realizace: 2012
Podlažní plocha: 8.800 m²
Plocha foyer: 1.250 m²
Plocha auditoria: cca 580 m² (732 sedadel + 130 možno dodat)
Plocha orchestira: cca 160 m²
Plocha jeviště: cca 450 m²
Rozměry: 90m x 71m x 22m
Manažeři projektu: Sebastian Brunke, Jörg Rasmussen
Projektový tým: Philip Beckmann, Eva Schrade, Torsten Sauer, Simon Takasaki, Anja Vogl
Fotografie: Brigida González, Peter Kitzbichler, Ulrich Egger
Autor: red
Vyhlídka ve Skotsku je “neviditelná” a navíc násobí krásu scenérie
Nápad na bydlení pro bezdomovce? V billboardových domech
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat
Pokračovat