Gastrointeriéry: Manya není další bistro nebo sushi bar, ale izakaya

Červenec 28, 2021 | autor: Jan Gerych | Foto: Alexandra Timpow

Izakaya je typ tradiční japonské hospody s dobrým jídlem. Na krátkou spojovací ulici Průchodní v centru Brna se náramně hodí, protože se tam teď s přimhouřením oka můžete cítit jako v úzkých uličkách někde v Tokiu.  

 

BRNO – Osobitý japonský podnik Manya najdete na ulici Průchodní přímo naproti Staré radnice, která může vzdáleně připomínat úzké uličky v Tokiu. Právě tam byste našli izakaye - tradiční japonské hospody s dobrým jídlem. Vystihnout jejich zemitou atmosféru se pokusili JUNGarchitekti. 

Přátelský až domácký interiér má zvát Brňáky na odreagování po práci – na drink a večeři, právě tak jako to dělají japonští „salarymen”. Nečekejte tedy žádný minimalismus nebo simplicitní interiéry, ale naopak barevné, kontrastní a živé prostředí, více druhů světel a různě vysokých židlí.

Součástí zadání byl požadavek na centrální stůl pro cca 8 sedících lidí, který bude sloužit i pro další aktivitu – kurzy sushi pro až 10 stojících osob. Dále místa pro páry, ale i velkou uzavřenou společnost díky variabilnosti stolů. Na poměrně malém prostoru tak lze zažít uvolněnou zábavu, food sharing, popíjení saké nebo zvolit poklidnější degustaci japonského menu.

Architekti pracovali s velmi členitým prostorem, s různými výškami podlah, stropů, křivými zdmi, a velkými okny přímo do ulice. Návrh se jej nesnaží nijak zvlášť kočírovat nebo zjednodušit, využívá daných možností a rozehrává hru plnou barev, tvarů, útulných koutů, zábavných světel a lákavých materiálů. Je to barevné japonské retro s plakáty na stěnách, neonem nad barem, červenou barvou na kovových detailech a barevnými strakatými podlahami. 

Izakayu Manyu tvoří hlavní bar s přípravnou sushi, dva odbytové prostory a prodejna s japonskými potravinami. Hlavní spojnicí mezi odbytovými prostory a prodejnou je stropní malba ve tvaru Sun Rising Flag, která přináší japonským rybářům štěstí při rybolovu. Použitý dřevěný materiál je laděn do hnědošedé, aby vyniklo jídlo na ručně dělané keramice z Japonska. Ústřední stůl má uprostřed snížený kruhový otvor ve kterém bude umístěna ikebana reflektující sezónnost. 

V interiéru jsou použité  pop-artové retro prvky – tapeta s japonskými komerčními plakáty ze 70. let, železo v odstínu červené, ručně vyřezávané umění kumiko na dřevěné dělící stěně a lehce ošetřené masivní dřevo, které bude v čase pracovat a respektovat japonskou krásu v pomíjivosti wabi-sabi. 

JUNGarchitekti spolupracovali s Josefem Sedláčkem z SHIBUI (nábytek), Annou Martynenko (stropní malba) a Studiem Steezy (grafický design).

 

Autor: Jan Gerych