Foret získal druhý Red Dot. Za židli Trivi pro LD Seating

Květen 19, 2022 | autor: Tereza Oprchalová | Foto: Zdroj LD Seating

Židle Trvi si získala své obdivovatele nejen na pražském Designbloku, kde byla představena, ale i v zahraničí u porotců RED DOT Design Award a Big See Award. Jak se oceněná židle vytváří, nám poodhalil Martin Foret.

 

PRAHA/BOSKOVICE Našim cílem nebyla velká revoluce, ale udělat hezkou upřímnou židli,” říká Martin Foret o oceněné židli Trivi. Ta před nedávnem získala prestižní Red Dot Award. Židle je výsledkem spolupráce s českou firmou LD Seating. 

Gratuluji k získání už druhého prestižního ocenění Red Dot Award. Roku 2017 jste cenu dostal za svůj držák na kolo Srdce. Jaké to je, získat cenu už podruhé? 
Děkuji. První ocenění, to byla euforie, člověk neví, do čeho jde. Red Dot Award, to je takový designérský Olymp. Ocenění pro mě není něco, za čím bych si přímo šel, vnímám to spíš jako zpestření mé práce. A ocenění za židli Trivi pro mě bylo hlavně příjemné překvapení, protože našim cílem nebyla velká revoluce a udělat vše jinak, ale spíše evoluce, jinými slovy posunout novým produktem danou kategorii o kousek dál a udělat hezkou, upřímnou židli na které se bude sedět líp než jak jsme u těchto židlí zvyklí. 

Navrhujete držáky na kola, věšáky, stojany či stolky. K vývoji židle to musel být skok. 
Skok to určitě je, ale je to v rámci určitého vývoje. Když se na to podíváte od držáku na kolo po židli, tak to vypadá jak velký skok, ale byl to postupný vývoj. Přes věšáky a konferenční stolky až k židli. A od konferenčních stolků to šlo k židli přirozeně. Avizoval jsem to od začátku, když jsem dělal držáky na kolo, že bych rád přešel k vybavení interiéru. Takže to bylo trochu mým cílem. 
Co se týká židle, tak vyrobit ji je samozřejmě technologicky mnohem obtížnější než stoleček. Právě proto jsem se do toho nepustil sám, ale ve spolupráci s firmou LD Seating. Ta k výsledku významně dopomohla, protože poskytla technologie a zkušenosti. Spoustu technologických problémů vyřešili dříve a efektivněji, protože už zkrátka těch židlí udělali spoustu. 

Jaké základní parametry musí za vás židle splňovat? 
Každá židle musí oficiálně projít zkušebnou, jedná se o externí firmy, které toto provádějí. Testují produkty, aby vydržely po technické stránce, například namáhání a podobně. 
A další věci už jsou jen na designérovi, nic vás v podstatě nelimituje a můžete vytvořit cokoli, jakkoliv pohodlného. Podle toho, co od židle chcete. A my jsme chtěli jednoduchou židličku. 

Jakým způsobem se taková židle navrhuje? Jak probíhá tvůrčí proces? Od prvních návrhů až k realizaci. 
Židle Trivi je vyráběná klasickou technologií. Dřevěný sedák a opěrka, kovová konstrukce. Asi by to bylo jiné, kdybychom dělali nějakou novou technologii, to bychom se určitě několikrát vraceli k předchozím výrobním krokům a více bádali. Začali jsme tím, že jsme si vytvořili moodboard, řekli jsme si, do jakého prostředí by se židlička měla hodit. Potom jsme se bavili, co vlastně od židle chceme, a v neposlední řadě, jak ji budeme vyrábět. 
Tady vidím rozdíl s mou vlastní tvorbou. Když dělám svoje věci, mohu si dovolit nejprve je navrhnout a až poté přemýšlet, jak je vyrobím. V případě židle Trivi přišlo uvažování o výrobě už při fázi vymýšlení designu. Firma LD Seating už má své konkrétní technologie. I kovová konstrukce má svoje limity, kladky a radiusy, musíte předem vědět, jestli trubku bude možné ohnout a podobně.  
A to samé dřevo. Tady konkrétně u židličky Trivi jsme se celkem natrápili s dřevěnou opěrkou. Dřevo se totiž ohýbalo ve dvou osách a mělo tendenci praskat. Něco jsme si vymysleli, ale nebylo to tak jednoduché vyrobit. Povedlo se to díky lidem z LD Seatingu, kteří nakonec vymysleli řešení. 

Zdroj fotografie: LD Seating
Zdroj fotografie: LD Seating

A jak dlouho takový proces trvá? 
Navážu na předchozí odpověď. Židle Trivi není složitý předmět z mnoha komponentů, ale vcelku jednoduchá židle. Tím byl celý proces snazší. Vývoj šel pořád vpřed, nemusel jsem se vracet ke skicování, pouze jsme lehce upravovali tvar. Trvalo nám to asi rok, ale jen kvůli tomu, že jsme se trápili s opěrkou, to zabralo dva tři měsíce. Báli jsme se, abychom stihli židličku předvést na Designbloku. 

Židli jste společně s pracovníky z LD Seating také testovali. Jak v praxi vypadá testování židle? 
Je to vlastně vcelku selské testování v tom smyslu, že si skupinka lidí sedne na židle a já od nich sbírám poznatky o tom, jak se jim na židli sedí. Jestli je to někde tlačí a podobně. Na základě toho měním tvar. Pozval jsem i kamarády designéry a požádal je, aby židli testovali. Je třeba si uvědomit, že židle není nikdy pohodlná pro sto procent lidí, musí být ale pohodlná pro většinu. Hledá se tu průměr. Odbrušujete, odstraňujete, to, co vadí nejvíc, pokud je to možné. 

A o co přesně u židle jde? Jestli je sedák dobře nakroucený a netlačí? 
Přesně tak. Původně měl být tvar sedáku ještě jednodušší, nenakroucený, ale testováním jsme zjistili, že tento tvar tlačí do zadní strany stehen. Sedák jsme tedy ještě lehce kroutili směrem dolů. Prototyp sedáku, na kterém se testuje sezení,  jsme tiskli na 3D tiskárně, což je vcelku rychlá cesta, protože se pak nemusí upravovat forma na sedák. Nasimulovat dřevo by bylo příliš složité a nákladné. 

Zdroj fotografie: LD Seating
Zdroj fotografie: LD Seating



Ještě bych se zastavila u dřeva. Opěrka a sedák jsou vyrobené z bukové překližky s dubovou dýhou. Věděl jste hned, že chcete použít toto dřevo? 
To je takový standard, používá se běžně. Já mám dub i na všech ostatních výrobcích. 

Židle má několik barevných variant, včetně varianty s čalouněným sedákem. Která z nich se líbí nejvíc vám osobně? 
Mně je nejbližší Trivi v černé. Černá mi přijde nejjednodušší a nejcelistvější, v této variantě vynikne nejlépe silueta a proporce židle. 

Zdroj fotografie: LD Seating
Zdroj fotografie: LD Seating

Máte vy sám židle Trivi doma? 
Ano, mám je doma jako jídelní židle. Teprve krátce, protože nejprve byli na řadě zájemci z řad klientů. Ale už ji mám konečně taky (smích). 

Vaše židlička vychází z klasického tvaru školní židle a je velmi minimalistická. Jaké jsou vlastně aktuální trendy designu židlí? A je minimalismus ještě trendy? 
Kdybychom chtěli být trendy, židle by byla asi z kartonu a recyklovaných pet lahví. Ale my jsme potřebovali navrhnout produkt, který se bude moci vyrábět dlouho. Nicméně já nevnímám minimalismus jako trend. Spíše jako kategorii věcí, které nemají nic navíc. 
K té školní židli, hodně lidí to přirovnává, ovšem mě to samotného nenapadlo, neviděl jsme to tam. Ale je to logické, dřevěná překližka a kovová konstrukce. Ale já vždycky lidem říkám, aby si zkusili na naši židli sednout, tak najdou ten největší rozdíl. Je to vyčištěná forma, posunuté nenápadným způsobem dál, právě v té pohodlnosti. Na Designbloku si návštěvníci na židličku sedali a největší radost mi udělalo to, že byli velmi příjemně překvapeni, jak je židlička pohodlná. Protože například názor na to, co je hezké, je samozřejmě subjektivní, ale to, jestli se vám na židličce dobře sedí, je neměnné a dá se to ověřit. 

K čemu odkazuje název Trivi? 
Název jsme dali dohromady až na závěr na schůzkách. Já na to vymýšlení názvů moc nejsem moje výrobky se jmenují až triviálně, jak Srdce nebo stůl pracovní se jmenuje Stůl 01. Nakonec ze strany LD Seatingu přišli s tím, že je Trivi něco, co funguje jak v češtině tak i v angličtině. V kořenu slova je nějaká triviálnost v pozitivním slova smyslu, jako jednoduchost, přirozenost. Zafungovalo to. Název Trivi nese celá kolekce, která zahrnuje i barové židle a aktuálně pracujeme na křesílku. Já se na něj moc těším. 

Čemu dalšímu se aktuálně věnujete? Navrhujete něco nového? 
Zejména křesílku, to je teď to hlavní. Takže se aktuálně věnuji převážně spolupráci s LD Seating a rozrůstání kolekce Trivi. Do toho jede spousta projektů, na kterých participuji, ale to už jsou spíše komerční interiérové a exteriérové stavby a instalace. 

Podepsala se na vašem pracovním odvětví pandemie? Jakým způsobem? 
Já si myslím, že se to vyvíjí každým dnem. Válka na Ukrajině, inflace… Ale pandemie mi svým způsobem nahrála, protože já mám všechny věci vymyšlené primárně pro e-shop, takže tak, aby se daly poslat. Vše se dá snadno složit. Lidé tehdy byli doma, neutráceli po podnicích a zvelebovali si svoje domácnosti. Hodně nakupovali a ta vlna se v podstatě drží do teď. Pro náš obor to bylo ekonomicky dobré období.

Měl jste již možnost vidět židle u klientů v interiéru? 
Oficiálně jsme židle začali prodávat v únoru, v době, kdy je trh po Vánocích ještě takový ospalý. Největší odbyt mám zatím v Praze, do soukromých jídelen, ale i kavárny židličky poptávají, tak uvidíme, které poptávky se změní v realizace, je to někdy poměrně dlouhý proces. Pozitivní ohlas na židličky mám ze strany architektů, z toho mám velkou radost. 

 

Zdroj fotografie: LD Seating
Zdroj fotografie: LD Seating

 

Martin Foret je třiatřicetiletý designér, absolvent brněnské VUT, a sám svou tvorbu označuje jako charismatický minimalismus. Do povědomí se zapsal již roku 2017, kdy získal cenu Red Dot Award za svůj držák na kolo nazvaný Srdce. 

 

Autor: Tereza Oprchalová

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies