Food courty už můžou mít i pohodlné židle. Trendem je coworking

Architekt Zbyšek Sikora ze studia KYZLINK ARCHITECTS přibližuje nové trendy při návrhu food courtů. V kurzu jsou prvky food marketu, coworkingu i family pointu. 

Dočasné uzavření nákupních středisek může být pravým okamžikem k přemýšlení o zbudování či designovém osvěžení stávajícího jídelního koutu –  food courtu. Postupy a trendy těchto specifických gastronomických interiérů přibližuje architekt Zbyšek Sikora z atelieru KYZLINK ARCHITECTS, které se mimo jiného na food courty specializuje.

Korso Karviná, Foto: ©Spaceplan s.r.o.

Brněnské studio má s food courty řadu zkušeností: Centrum Chodov DEX (participace), Galerie Vaňkovka, Breda&Weinstein, Campus Square, Aupark Bratislava, OC Fénix, Forum Ústí, Olympia Mladá Boleslav a Korso Karviná. „Nově připravujeme refit obchodního centra Novodvorská Plaza v Praze 4 včetně foodmarket a coworking zóny,“ přiblížil architekt.   

 Breda&Weinstein Opava - Foto © Jiří Hloušek 

Food Court Campus Square Brno, Foto © Jiří Hloušek

Foodmarket jede

Z hlediska členění prostoru využívají architekti takzvaný zoning – různorodé typy sezení a v návaznosti na to i odlišný design jednotlivých zón. Nastupujícím trendem je podle Sikory koncept „foodmarketu“. „Novodobé tržnice s jídlem jsou inspirované konverzemi starých tržnic nebo skladišť na moderní stravovací zařízení. Příkladem můžou být Mercado de San Miguel Madrid, Hala Koszyki Warszawa, Old Spitalfields Market London nebo Vippa Oslo. Všechny jsme měli možnost navštívit a inspirovat se aktuálním děním,“ uvedl architekt. 

Breda&Weinstein Opava - Foto © Jiří Hloušek

I tady dnes hrají důležitou roli sociální sítě. „Zmíněné funkční a trendové koncepty, jejichž hlavními hybateli jsou instagramoví influenceři, parafrázujeme i v obchodních centrech,“ popsal Sikora.

Galerie Vaňkovka, Brno © ECE Galerie Vaňkovka

Bílá na ústupu 

Barevnost interiéru, stejně jako osvětlení, hraje významnou psychologickou roli a také ony podléhají trendům. „Ustupuje se od bílých barev, převládá dřevo, kov, surové materiály,“ vyjmenoval Sikora. Na ústupu jsou také minimalistické detaily. „Větší důraz klademe na pohledovou hrubost a neopracovanost. To ale neznamená, že jsou na nábytku ostré hrany, o které si člověk roztrhne tričko – spíše to má takový charakter,“ dodal.

Korso Karviná - Foto © Spaceplan s.r.o.

Architekti kladou důraz na různé „barvy světla“ napříč jednotlivými zónami – střídání vysoké a nízké  teploty chromatičnosti. „Ve food courtech nyní převládá teple bílé světlo s hodnotami 2500–2700 Kelvina (K) – navozuje pocit klidu a pohodlí domova. Oproti studenému světlu v mezích 4000K, které se hodí spíše do kanceláří nebo případně coworking zón,“ míní Sikora.

Breda&Weinstein Opava - Foto © Jiří Hloušek

Velmi důležitou roli hraje navigační infografika a obecně branding jednotlivých podniků. „Problémem může být vizuální smog, ne každý gastro provoz se může pochlubit decentním přehledným grafickým designem. Díky souhře investorského a architektonickému týmu bylo možné uplatnit nově vzniklý manuál i na zavedené frančízy jako např. McDonald's,“ dodává architekta.

Breda&Weinstein, Opava - Foto © Jiří Hloušek

Trend: Coworking a family points 

Aktuálním trendem v oblasti food courtů je aplikace ostrůvků pro coworking. „Food courty už nejsou jen rychloobrátka, kde byl kladen důraz na množství lidí v čase. Kdysi jsme podle potřeb investorů navrhovali středně pohodlné židle – cílem bylo zvýšit flow a zaručit, že lidé nebudou vysedávat ve foodu příliš dlouho, zvláště pak teenageři. S nástupem doby home office a nomádů se objevila nová cílová skupina – takže food courty nyní naopak přebírají i roli místa setkávání a v podstatě miniHUBů, jsou-li tomu přizpůsobeny,“ prozradil architekt.

Korso Karviná - Foto © Spaceplan s.r.o.

Co musí takový miniHUB obsahovat? Základem je plošné pokrytí wifi (moderní mesh sítě), spousta napájecích bodů typu 230V nebo USB pro nabíjení laptopů, tabletů a mobilů. Nově jsou populární i QI nabíječky. Přetrvávajícím trendem je střídání vysokého barového nábytku, běžného typu bistro a pohodlného typu café. „Stoly se dělají v provedení malých – single units – které se dají sdružovat do větších skupin, než aby se dělaly velké tabule,“ posal Sikora. Standardem jsou už i „family points“, koutky s drobným zázemím s mikrovlnkou, dřezem či dezinfekcí pro rodiny s dětmi a další specifické skupiny. 

OC Campus Square Brno - Foto © Jiří Hloušek

Nádobí: Mýt, či nemýt? 

Velké téma ve food courtech je nádobí. „Jakkoliv bylo vždy zavedeno používání jednorázového plastového nádobí a příborů, v poslední době vlivem trendů se trh food courtů rozděluje na dva. Ekologické recyklovatelné používají velcí hráči typu McDonald´s, Bageterie Boulevard nebo UGOva salaterie. Návrat ke klasickému opakovatelně omyvatelnému nádobí zvolili zatím spíše menší provozovatelé, ale je to otázka uvědomělosti investorů. Ale zvažují to i větší hráči,“ uzavřel architekt Sikora.

OC Campus Square Brno - Foto © Jiří Hloušek

 

Autor projektů: KYZLINK ARCHITECTS
Dodavatel nábytku (vyjma Galerie Vaňkovka): LINO Design
Fotografie (OC Campus Square Brno, Breda&Weinstein): Jiří Hloušek

Autor: Jiří Hloušek

Šéfredaktor blogu archSPACE je textařem, fotografem a obdivovatelem dobré architektury.