Festival Window Pop udělí Design Award za nejpřitažlivější obchodní výlohu ve městě, vítěze vybere veřejnost

Mladé designérské talenty si vzaly do parády výkladní skříně drobných lokálních podnikatelů, aby vytvořily nápaditá aranžmá, která dají nabídce obchodů vyniknout ve vizuální džungli města.
Festival Window Pop udělí Design Award za nejpřitažlivější obchodní výlohu ve městě, vítěze vybere veřejnost

BRNO Zavedený formát soutěže Výloha roku, která se pořádala od roku 2019, se letos vrátil v novém hávu. Nebo možná lépe řečeno designu. Aktuálně nese označení Design Award 2023 a probíhá jako součást festivalu Window Pop věnovanému lidem ve městě a veřejnému prostoru. 

Foto Karolína Kadlčáková

Za vším stojí terapeutka veřejného prostoru Veronika Rút Fullerová, jež chce soutěží nejen kultivovat komerční komunikaci v ulicích, propojuje také designérské talenty a začínající tvůrce s místními podnikateli. Probíhající ročník má pravidla skoro jako z reality show. Pětice soutěžících obchodů spolupracovala s pěti designéry, s nimiž se předem neznali a na výsledek měli omezený čas i prostředky. Tentokrát mají navíc designy výloh reflektovat téma udržitelnosti. 

„Chceme se věnovat udržitelné propagaci, která bude spíš jako zábavná hra než omezení. Proto jsme chtěli buď jednorázovou instalaci s odpadním materiálem nebo úplně novou věc, která ale bude obchodníkovi sloužit dlouho. Je to experiment s materiály, ale stále to musí být užitné a praktické, to mě na tom těší,“ říká Veronika Rút Fullerová.

Foto Viola Hertelová

Veřejnost může hlasovat do 11. ledna na stránkách windowpop.eu a na výběr má mezi pěti drobnými místními podniky  ROZKOŠŠŠ na Starobrněnské 15, Book Therapy na Zelném trhu 10, prodejna Oříšek Kobližná na Kobližné 13, pražírna MOTMOT na Masarykově ulici 12 a prostor Polagraph, který místo výlohy soutěží s orientačním poutačem, jenž naviguje zákazníky na novou adresu na Dominikánské 9.

K soutěži probíhá také doprovodný program, který organizují obchodníci po vlastní ose. Jde o parfumerii Vavavoom na Radnické, kde design zpracoval uznávaný český scénograf Marek Cpin a také o Optiku Richter na Běhounské ulici, kde je pohyblivá instalace s názvem HyperTopia. V Café Tungsram kolektiv štamgastů v čele s architektem Martinem Hrdinou ztvárnil tradiční XV. Betlém Tungsramský.

Foto Viola Hertelová

Designéři studia Postrop vytvořili ve spolupráci s TIC Brno instalace ve výlohách na téma městského mobiliáře jako identity města. Na instalacích se podíleli studenti středních a vysokých škol. Zadáním bylo, jak by mohl obyčejný koš, lavička nebo lampa dotvářet osobitou identitu města. Komentovaná vycházka proběhne 13. prosince.

Window Pop probíhá už od října, kdy jej odstartovala Art Battle s benefiční aukcí uměleckých děl na ekologické projekty Nadace Veronika (psali jsme zde). Následovala diskuze veřejnosti s architekty zainteresovanými v revitalizaci Mendlova náměstí a konference o vizuálním smogu. Design Award je pak vyvrcholením celého festivalu. Dokladem jeho úspěchu a odměnou hlavní organizátorce a její neutuchající snaze měnit své okolí k lepšímu může být fakt, že si stavu komerční komunikace začala všímat jak veřejnost, tak sami podnikatelé.

Foto Optika Richter

20. září ve večerních hodinách upoutala na Běhounské víc než stovku kolemjdoucích krátká, efekty zahalená vernisáž ve výloze Optiky Richter, nazvaná HyperTopia (slovo vychází z optometrie a ohýbá „Hype“ a taky trochu „Utopie“). Za myšlenkou a instalací výlohy stojí tým designérů v čele s Matúšem Stenkem, Michalem Ondráčkem, Marou Augustinem a Filipem Hanákem. Performance dokresloval hudební mix Martina Blaška.

Foto Optika Richter

„Před 4 lety jsme se stali součástí soutěže Výloha roku, kterou organizovala grafická designérka Veronika Rút. Díky instalaci studia NAHAKU jsme získali cenu odborné poroty. S Veroničiným smýšlením nad veřejným prostorem jsme se ztotožnili a od roku 2019 spolupracujeme s designéry. Snažíme se pro ně vytvořit prostor, ve kterém mohou prezentovat své dílo. I letos jsme se rozhodli propojovat více komerci a umění, a tím pro všechny kolemjdoucí ozvláštnit a zpříjemnit společný prostor,“ komentoval open performance a novou výlohu majitel optiky Miloš Richter.

Filip Hanák, který celou akci zaštiťoval, představuje další rozměr performance: „Pracujeme s klienty na projektech, které mají přesah. A jedním takovým je právě Optika Richter. Event HyperTopia a samotná výloha optiky podle nás může inspirovat lidi z komerční i umělecké scény, jak nad veřejným prostorem přemýšlet. Cílem našeho snažení je vlastně propojení těchto dvou světů, což nyní není úplně běžné.“

Foto Optika Richter

Festival WINDOW POP věnovaný komplexní problematice veřejného prostoru organizuje neziskový spolek Naše kultivovaná města. Vyhlášení vítěze Design Award 2023 proběhne 11. ledna při akci Window Pop Finale v prostorách kreativního hubu KUMST.

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies