Evropská renesance osobní vlakové dopravy dojede až do Singapuru

Přechod na nízkoemisní ekonomiku vyžaduje zásadní změny v dopravě. V hromadné dopravě mají před letadly dostat novou příležitost vlaky. Představujeme pozoruhodné novinky.
Evropská renesance osobní vlakové dopravy dojede až do Singapuru

Přechod na nízkoemisní ekonomiku vyžaduje zásadní změny v dopravě. V hromadné dopravě mají před letadly dostat novou příležitost vlaky. Představujeme pozoruhodné novinky. 

 

EVROPA –  Vlaky jsou podle Evropské agentury pro životní prostředí nejekologičtější způsob dopravy po chůzi a cyklistice. Proto chce Evropská komise osobní železniční dopravu podpořit, aby se stala dominantním způsobem přepravy v rámci kontinentu a nahradila neekologické krátké letecké linky.  

Vzniknout má Trans-Evropská Transportní Síť, jež nabídne cestujícím nový efektivní standard. Vlaky by se po ní neměly pohybovat už pouze rychlostí 160 km/h, zrychlí na 200 až 250 km/h. Spoje jako Berlín-Paříž by měly být záležitostí až hodinové cesty, čemuž letadla se zdlouhavými bezpečnostními procedurami nebudou schopna konkurovat. Zjednodušit a zefektivnit se musí systém nákupu jízdenek, obzvlášť s ohledem na mezistátní cesty. Vzniknout mají proto bookovací služby podobné, jak známe z letecké dopravy.

Ještě než dojde k vybudování nových železničních koridorů, začal reagovat samotný trh. Vlaky zatím nejsou úplně nejrychlejším způsobem přepravy, mohou ale být klidně tím nejpohodlnějším. Příkladem mohou být nové noční linky, do nichž nasednete, vyspíte se do růžova a ráno vystupujete v cílové destinaci. 

Rakouská firma Nightjet zprovoznila koncem minulého roku noční linku Vídeň-Paříž. Jízdenka s lůžkem na patrové posteli a občerstvením přijde na necelých 50 eur, komfortnější spaní v menší privátní kabince pak přijde na 90 eur. Další plánované trasy jsou Berlín-Paříž a následovat má Curych-Barcelona a Curych-Řím. Začátkem letošního roku se rozjel další noční vlakový spoj z Vídně, společnost ÖBB jezdí do města Kluž v rumunské Transylvánii. Když budete mít chuť, můžete si tak trasu z Paříže protáhnout přes Vídeň až do Drákulovy domoviny. Noční vlak z Prahy do Bruselu přes Drážďany, Berlín a Amsterdam chystá tuzemský Regiojet ve spolupráci s nizozemským European Sleeper.  

Velký comeback ohlásil legendární Orient Express. Společnost Belmond v příštím roce obnoví službu Venice Simplon-Orient-Express z Londýna do Istanbulu a přidá hned několik nových linek. Pasažéři tak budou moci nastupovat i v Římě, Florencii, Ženevě, Bruselu a Amsterdamu. Novinkou jsou také tři stylové vozy, již dostaly design inspirovaný středoevropskými metropolemi, kterými projíždí. Jde o Prahu, Vídeň a Budapešť. Vagon Praha je vyveden ve zlaté barvě s kubistickými mozaikami, Vídeň je v císařském stylu kombinujícím zlatou se smaragdovou, s klasickými prvky a romantickými detaily a Budapešť inspirovaly kontrasty gotické a osmanské architektury. Zážitek jak z románu Agathy Christie však není pro každého, nejlevnější ceny jízdenek začínají kolem 4000 eur. 

Od minulého roku lze také využít nejdelšího vlakového spojení na světě, mezi Portugalskem a Singapurem. Téměř 19 tisíc kilometrů dlouhý úsek začíná v portugalském Lagosu a projíždí Paříží, Moskvou, Pekingem a Bangkokem, kde je nutné přestoupit. Cesta zabere tři týdny. Když už na ní však budete, byla by škoda si ji ještě neprodloužit a nestrávit v přestupních městech nějaký ten čas navíc.

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies