Doutnající skleněný kříž. Nová sklenice Heaven od Martina Jakobsena víří emoce
- 17. července 2024
- Design
- autor: Tereza Oprchalová
- Foto: Tereza Valníčková
BRNO – Přijde farář do baru a objedná si… koktejl ve sklenici Heaven. Tak by mohl znít vtip na odlehčení tématu užitého designu. Poslední práce designéra Martina Jakobsena totiž podněcuje fantazii, obrazotvornost, ale i kritiku. Sklenice Heaven pracuje se symbolikou kříže a vybízí k tomu, aby jí uživatel volbou nápoje dodal barvu, texturu případně dotvořil její tvar.
Na nápad vytvořit sklenici se zlatě barveným křížem přišel designér Martin Jakobsen při pohledu na katedrálu Santa Maria del Fiore ve Florencii: „Tento námět symbolizuje svět, nad nímž vládne Kristus.” Ručně vyráběná sklenice připomínající královské jablko vychází z matematické konstanty zlatého řezu nazývaného též božský poměr.
Ačkoli prvotní myšlenka přišla vloni v srpnu, Jakobsen sklenici zveřejnil až letos na jaře. Důvodem byla technologická výzva v podobě zlatě barveného křížku, jehož ramena jsou dutá a průchozí do všech směrů. Dvoudecová nádobka se vyrábí ručně a přijít na to, jak sklenici malosériově vyrábět, nějakou dobu trvalo. Ramena křížku jsou průchozí, aby po vhození suchého ledu do drinku mohl led sublimovat a efektně vycházet všemi otvory. „Spiritualitu a s ní spojenou tradici pálení vonné pryskyřice jsem transformoval do nové podoby a významu,” dodává autor.
Technologickou složitostí a zvoleným námětem reaguje Martin Jakobsen na plagiátorství ze strany čínských výrobců a prodejních platforem, se kterým se v posledních letech u svých výrobků setkává: „Je-li má práce kopírovaná ve sta tisících kusech, chtěl jsem tomu dát nový rozměr.“ Sklenice nazvaná Heaven je určena primárně na koktejly, sloužit však může i jako solitér pro uschování drobností nebo dekorativní prvek interiéru.
A jak se na skleničku s výrazně sakrálním tvaroslovím dívají sami zákazníci? „Zpětná vazba na sklenici Heaven je velmi zajímavá, někdo považuje použití kříže na sklenku do baru za nekřesťanské, pro někoho je symbol křesťanský až příliš. Jeden hotel se vyjádřil v tom smyslu, že nemůže sklenici zařadit do nápojového menu, protože působí příliš nábožensky. Jako mezinárodní hotel mají různé hosty s různým kulturním zázemím. Pro mě osobně je to k zamyšlení, když si vezmu, kolik lidí se chodí dívat na korunovační klenoty, kolik lidí chodí pod věžemi kostelů… Kříže se objevují na oděvech, špercích i tetování, ten symbol je všudypřítomný. Mám pocit, že v případě sklenice Heaven jsem překvapil jak zákazníky, tak plagiátory,” pokračuje Jakobsen.
Martin Jakobsen ve své tvorbě využívá převážně ručně vyráběné varné sklo. Jak sám říká, není na první pohled až tak efektní jako například oblíbené křišťálové sklo. Pro mladého designéra však kouzlo tohoto materiálu spočívá v tom, že sám o sobě nenápadný výrobek je hotový až v rukou barmana: „Pracuji s relativně neatraktivním borosilikátovým tenkostěnným sklem, což je totéž sklo, ze kterého se vyrábí třeba chemické baňky. A je to až barman, kdo mým sklenkám dodá barvu a tvar. Poskytuji mu tím prostor pro kreativní myšlení, často mě to i potěší. Na Instagramu se můžete podívat na fotky, které mi posílají z barů z různých koutů světa, hrozně mě baví, co jsou schopní vymyslet,” vysvětluje s úsměvem.
Zaujala vás tvorba Martina Jakobsena? Mladý designér připravuje na podzim otevření tvůrčího ateliéru v Brně, na Stavební ulici v těsné blízkosti Mosilany. Prostor připravuje dva roky jako své autorské dílo.
Martin Jakobsen (1987) je sklářský designér, který spolupracoval s mnoha věhlasnými šéfkuchaři a barmany. Dodává sklenice do michelinských restaurací, pětihvězdičkových hotelů a nejlepších barů světa. Jeho tvorba je řadu let k vidění na výletní lodi Disney Wish a pravidelně se objevuje v seriálech na Netflixu. U nás na jeho práci narazíte ve známém pražském baru Shrink’s Office, Forbína baru na Národní, v restauraci Entrée Přemka Forejta nebo připravovaném W Prague na Václavském náměstí v Praze.