Dobrý design podle Vrtišky a Žáka? Umyvadlo i historicky první loď, kterou jde skládat
- 23. května 2023
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: archiv MG

Pokud jste chtěli znát odpověď na otázku: co je dobrý design, zapamatujte si jména Vrtiška Žák. Jejich práce do této kategorie totiž rozhodně spadá. Úspěch dua možná předznamenala už stáž na prestižní helsinské univerzitě Alvara Aalta, kde získali několik ocenění. Navrhují spolu totiž už od studia na pražské VŠUP, kde také od roku 2016 vyučují. Tvorba studia Vrtiška Žák – dnes pětičleného studia, se táhne od architektury, přes interiér až po design jednotlivých produktů.
Spektrum zaměření designérů Vrtišky a Žáka je zhruba tak komplexní, jako jejich pohled na design samotný. Při snaze jej popsat se často odráží od známého elementárního desatera designu Dietera Ramse. Ve stručnosti jde designérům hlavně o to, aby nově navržená věc byla přínosná a stejně funkční jako estetická. Jejich filozofie stojí na udržitelných a nadčasových základech.

Každý objekt má mít své místo, což se pak odráží také v ceně. Podle Vrtišky a Žáka nemá činit produkt nedostupným, ale naznačit a edukovat o tom, že se nelze donekonečna obklopovat objekty, lepší je vědomě pracovat s tím, co už je. Tvořit s rozvahou a podněcovat zodpovědnou spotřebu. „Nejzásadnější myšlenka designérství je ta, že produkt má právo na život. Když o tom přemýšlíte v duchu udržitelnosti, tak je to o tom, že se věci můžou předávat z generace na generaci. Důležité je dělat kvalitní design. Kvalitní v tom smyslu, že vás bude po celý život naplňovat,“ popsal Vladimír Žák.
Nejen za produkty, které opouští jejich studio, ale také za celkový přístup získávají mnohá ocenění. Jedním příkladem za všechny může být prestižní cena Czech Grand Design 2021, kde se stali absolutními vítězi mimo jiné i pro oceňovaný široký tematický záběr. V případě této konkrétní ceny porota jmenovala kolekci umyvadel Yard i návrh sportovního katamaránu.

V prvně zmíněné kolekci Yard pro Ravak umyvadel je zřetelný cit pro potřeby běžného používání. Designéři vzali v potaz nejen umyvadlo jako takové, ale také způsob použití a prostředí, ve kterém se nejčastěji objevuje. Ve snaze nezahušťovat prostor většinou nevelkých koupelen využili Vrtiška a Žák oblých proporcí umyvadla a umístili za něj prostor pro hygienické pomůcky. Ty tak zůstanou napůl skryté a nepotřebují dalších kusů nábytku. Ve spolupráci s firmou Ravak bodovali také na loňském Designbloku, kde si získali uznání sofistikovaně jednoduchou instalací z vodovodních trubek a baterií. Ty zformovali do tvaru stromu, aby expozice zapadla do tématu les, jež koncepčně kotvil celý Designblok.

Označení pozoruhodná si zcela zaručeně zaslouží kolekce svítidel Planets od Brokis. Esteticky jednoduché uskupení svítidel pracuje s rovněž jednoduchými fyzikálními koncepty kladek a protivah, díky kterým lze jednotlivá svítící tělesa libovolně polohovat. Variabilitou designéři odpovídají na potřeby běžných lidí i architektů. Svítidla je možné seskupovat a také používat individuálně. Design nechává vyznít základní geometrické prvky díky monochromatickému souznění kovových prvků a kabelů, které nenarušují ani matná stínidla.

S nebývalou výzvou se potýkali při tvorbě zmíněného katamaránu. Kromě náročnosti, jakou design lodi sám o sobě představuje, měli navíc vyřešit několik konstrukčních problémů. Především možnost katamarán složit a otevírat střechu jeho horní paluby. Výsledkem je vůbec první katamarán, který je připravený na demontáž. Hybridní pojetí lodi se navíc odráží i v jejím designu, který kombinuje vlastnosti sportovních lodí i cruiserů. To stejné zrcadlí také interiér plavidla.


Díky důmyslnosti návrhu se loď vleze na přívěs za auto nebo do nákladního kontejneru. Mohl by se tady klidně vlézt také do budovy Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně, kde by doplnil kousky výstavy Za dobrý design. Je přístupná od 24. února do ledna příštího roku. K vidění je sedm zásadních spoluprací z portfolia Vrtiška Žák, které, byť jak je zvykem široce rozkročené, dobře ilustrují jejich vizuální jazyk i filozofii celé tvorby. Což ostatně odráží také samotný název výstavy. „Dlouho jsme vymýšleli, jak by se výstava mohla jmenovat. S kurátorem výstavy Adamem Štěchem jsme vymysleli název Za dobrý design, což má vyjadřovat, že táhneme za jeden provaz, že jsme jeden tým. Nejen my dva, ale celá designérská scéna,“ uvedl Roman Vrtiška.
