Digitalizovat zakázkovou krejčovinu velkovýrobním softwarem? Leo Macenauer posouvá řemeslo do 21. století

Říjen 08, 2020 | autor: Jan Gerych

Leo Macenauer je z třetí generace krejčovské rodiny, založil eponymní značku a posunul řemeslo na novou technologickou úroveň. Do zakázkové výroby zapojil velkovýrobní program, jenž spravuje databáze s mírami a řídí střihy.

 

Praha – Zakázkové krejčovství Leo Macenauer klade důraz na precizní a kvalitní zpracování, tradiční krejčovinu nejvyšší úrovně, a především osobní a individuální přístup. To jim však nebrání v uplatnění moderních technologií, jaké využívají nadnárodní firmy chrlící konfekci ve velkých objemech. Mohli se vydat cestou najímání starých krejčových mistrů, ale jak zjistili, za pár let už nebudou žádní následníci, kterým by šlo řemeslné dovednosti předat. Proto přišla myšlenka vše vtisknout do systému, který zkušenosti uchová.    

Digitalizace výroby spočívá ve správě klientské databáze velikostí, cenových kalkulacích, střizích a dalších nezbytnostech. Podstatnou část celého procesu tvoří střihový software, který naprogramovala zlínská firma Classicad. Na českém trhu jej mají konfekční značky, použití pro individuální zakázky a spolupráci s dílnami je rarita. Pokud by se program dotáhl do krajnosti, dala by se v něm uplatnit umělá inteligence a klientovi by stačilo poslat fotku své figury.

„Výzva je vždy promítnout představy klienta a krejčího do střihu. Je běžné, že v případě manipulace digitálního střihu jsou možnosti omezené. U nás je to naopak, vytvořili jsme si vlastní systém, takže limity jsou v nás samotných nikoli v softwaru. Otvírá nám to neuvěřitelné možnosti, ale zároveň je zde velký prostor pro uplatnění zkušeností osoby pracující s programem a tím pádem také pro eventuální chybu.“ vysvětluje Leo Macenauer. 

Jakmile klient opustí showroom začíná Leo připravovat zakázku. Zpracuje digitální střih na klienta. Definované detaily, které se domluví na schůzce, se pak přímo propisují do výrobního zadání pro partnerské dílny. Na každého klienta vytváří individuální střih, který je následně uložený v databázi a mohou s ním kdykoliv v budoucnu pracovat. Veškeré naměřené míry a odchylky jsou do střihu promítnuty, obvodové i vertikální linie střihu jsou upraveny. Pokud se klientovi změní postava, stačí posunout konkrétní parametr, systém dopočítá všechny ostatní a oblek může jít do výroby s přesností na milimetr. 

Digitalizace však není to, co tvoří hlavní přidanou hodnotu značky Leo Macenauer. „I když se přiznám, že možnosti a digitální vyhlídky mi připadají neskutečně vzrušující, všechno směřuji k rozvoji práce s klientem. Podstatná část kouzla značky je návštěva u nás na showroomu, vnímání emocí, umění vysvětlit mé rodinné tradice, ale i vhled do klientova a zároveň mého života. Je to zkrátka dialog dvou lidí, kdy na základě získaných informací vybírám a doporučuji klientovi šatník. To mi dává v dnešní mnohdy neosobní době největší smysl,“ vysvětluje její zakladatel. 

leomacenauer.com

Autor: Jan Gerych