Dánský vítěz Tour de France převzal trofej od českého výrobce navrženou slovenským designérem
- 25. července 2022
- Design
- autor: Jan Gerych
- Foto: Lasvit

PRAHA, PAŘÍŽ – Česká tradiční sklářská společnost Lasvit dodává vítězné poháry nejprestižnějšímu cyklistickému závodu světa už 12 let. Dlouholetým hlavním partnerem Tour de France je pak další česká společnost Škoda Auto. Letošní pohár tak opět navrhl její designér Peter Olah.
„Trofeje pro vítěze Tour de France jsou i letos inspirované tradičním uměním českého sklářství a symbolizují pomíjivost okamžiku. Pohár tak nabízí určitou podobnost s cyklistickým sportem. I zde musíme po okamžicích triumfu dále podávat každý den ty nejlepší výkony, abychom zůstali na vrcholu. Design poháru zároveň symbolizuje, podobně jako je tomu u jízdního kola, dynamiku a energii,” uvedl vedoucí oddělení interiérového designu ve Škoda Auto Peter Olah.
Po absolvování více než 3 300 kilometrů obdržel na třídě Champs Élysées spolu s celkovým vítězem ještě zelenou trofej pro vítěze bodového hodnocení taky Belgičan Wout van Aert. I ta pochází z dílny Lasvitu v Novém Boru. Elegantní šedesát centimetrů vysoké a čtyři kilogramy vážící trofeje z křišťálového skla vznikly tradičním postupem. Jsou vyrobené z jednoho kusu ručně foukaného a následně broušeného křišťálového skla. Přesně provedený symetrický výbrus přitom dovoluje, aby se lomené světlo jevilo z každého zorného úhlu jinak. Vyfoukání a precizní ruční vybroušení cen zabralo sklářům stovky hodin práce. Na finální opracování některých komponentů potřebuje mistr brusič až tři týdny.
Trofej od Lasvitu získala kromě vítězů nejslavnějšího cyklistického závodu světa Tour de France v minulosti i řada světových tenisových špiček jako Rafael Nadal nebo Andy Murray, vítězové prestižního tenisového turnaje Mubadala World Tennis Championship v Abú Zabí. Skleněnou trofej získají také příští olympijští medailisté z her v Tokiu nebo tenistky na WTA Livesport Prague Open.