Cyklodoprava ve Vídni meziročně vzrostla o 20 % a s ní se zlepšila kvalita ovzduší

Prosinec 31, 2020 | autor: red | Foto: Criticalmass.at

Cyklistický boom ve Vídni pokračuje. Kolo se stává čím dál více součástí každodenní mobility Vídeňanů. Kvalita ovzduší byla letos nejlepší za dobu měření, přispěla tomu i pandemie.

 

Stále více Vídeňanů používá kolo jako celoroční způsob dopravy, a to i v chladných měsících. „Ačkoliv došlo v souvislosti s druhou vlnou koronavirové pandemie celkově ke snížení mobility ve městě, posílila cyklistická doprava v meziročním srovnání o 20 procent,“ komentuje současný vývoj cyklistické dopravy ve Vídni Christian Gratzer, mluvčí organizace VCÖ, která se monitoringem cyklistické dopravy zabývá.

Nejvytíženější trasou byla ta u Dunajského kanálu, na které se vyskytovalo dvojnásobné množství cyklistů než v listopadu 2019. Na druhém místě se pak umístilo stanoviště Wienzeile, kde se v listopadu denně pohybovalo v průměru 1 212 cyklistů, což je více než v červnu 2013 či červenci 2011.

„Ve Vídni jsem si zvykl jezdit do práce na kole a teď mi to chybí," říká Kryštof Zeman, který pracuje ve Vienna Institute of Demography a v současnosti je na home office v Česku. Na kole jezdil i v Praze, odkud pochází, pro tamní cyklistickou infrastrukturu však nenachází pozitivní výrazy. Ta vídeňská je lepší, i když má své nedostatky. „Často je to jen pruh namalovaný na asfaltu mezi parkujícími a jedoucími auty. Když se blížíš ke složitější křižovatce, tak se najednou objeví značka konec cyklostezky. Dobře jsou řešené páteřní stezky, jsou to vážně velké cesty úplny mimo auta," doplňuje. „Pár let jsme měli sídlo v Prateru, což bylo skvělé. Musel jsem jet cca 4 km přes město, ale pak 3 km parkem," uzavírá Kryštof Zeman.

Foto Claus Peter Hubrich

Důležitým faktorem motivujícím Vídeňany ke každodennímu využití cyklodopravy je i dostatečný veřejný prostor, který je cyklistice ve Vídni věnován. Nová vídeňská koalice navíc přislíbila další podporu , a to formou ročního balíčku v hodnotě 20 mil. eur. Investice mají plynout do cyklistické infrastruktury, která má zlepšit síť cyklostezek ve městě a odstranit její nedostatky.  Jednosměrné cyklopruhy tak např. mají mít minimální šíři jednoho metru, přičemž jako kvalitní cyklopruhy jsou ve Vídni označovány pruhy o šíři 1,5 až 2 metry. U obousměrných pruhů platí minimální šíře 2 metry, doporučují se ovšem 3 metry.

„Stále existuje ještě mnoho ulic, kde se zaparkovaným autům dostává více prostoru než cyklistům. Vídeň má, co se cyklistiky týče, ještě co dohánět. Dobrým indikátorem kvality cyklistické infrastruktury je počet rodin s dětmi, který ve městě jezdí na kole“, dodává ke kvalitě cyklistické infrastruktuřy ve Vídni mluvčí organizace VCÖ Christian Gratzer.

Foto Radlobby Wien

Nižší počet aut v ulicích díky hustější cyklodopravě má pozitivní vliv také na ovzduší ve Vídni, které se zlepšuje dlouhodobě a letos vykazuje dokonce nejlepší výsledky od počátku měření. „Už v roce 2019, tedy ještě před lockdownem, jsme naměřili nejnižší hodnoty škodlivých látek v ovzduší a podařilo se nám také dodržet hraniční hodnoty dané Evropskou unií“, říká k pozitivním výsledkům Heinz Tizek z magistrátního oddělení 22 zabývajícím se životním prostředím. 

Podle Tizeka je zlepšení kvality ovzduší způsobeno dodržováním celounijních předpisů týkajících se např. emisí průmyslových a motorových vozidel, ale i opatřeními přijatými vídeňskou radnicí. Jde o rozšíření dálkového vytápění, ale i neustálé rozšiřování sítě městské hromadné dopravy. Mezi další významná opatření, která snižují podíl jemného polétavého prachu, patří podpora elektromobility, využívání vozidel s nízkými emisemi nebo přechod na kola.

Poslechněte si podcast o stavu cyklistické infrastruktury v Brně s Markem Lahodou zde.

Autor: red