Cyklisté mohou ve Vídni jezdit na červenou, prospěl jim covid
- 1. března 2023
- Aktuality
- autor: Jan Gerych
- Foto: Peter Rigaud, WienTourismus

VÍDEŇ – Před pandemií se cyklodoprava podílela na dopravním mixu (tzv. modal splitu) sedmi procenty. Během pandemie vystoupil počet lidí, kteří se po městě dopravovali na kole, na devět procent. Vloni byl rekordní květen, kdy automatické sčítače evidovaly 1,55 milionu cyklistů. Radnice na zatraktivnění bezmotorové dopravy pracuje dlouhodobě a její práce nese ovoce.
Rok 2022 byl ve znamení ofenzivy cyklostezek, otevřelo se 17 km nové nebo vylepšené páteřní cykloinfrastruktury a buduje se dál. Radniční cyklistický zmocněnec Martin Blum uvedl, že místo cyklopruhů se trend přiklání ke zřizování stavebně oddělených cyklostezek nebo dokonce cykloulic.
Jednou z nich se má stát Argentinierstraße, která spojuje centrum s oblastí kolem hlavního nádraží a zaznamenala nárůst v cyklodopravě. Rezidenti si většinou 85,5 % odhlasovali, že si přejí její přeměnu na cyklistickou třídu. Místo parkovacích stání zde spolu s obousměrnou cyklostezkou vyroste zeleň, vznikne prostor pro chodce a jejich setkávání.
Druhým rokem pokračuje budování cyklomagistrály, která napojuje centrum přes Dunaj na severovýchod města. Rychlá a bezpečná cyklostezka o šíři čtyř metrů a délce sedmi kilometrů je z většiny hotová a zbývající úseky se dokončí letos. Vídeň fandí cyklistům, kde se dá. Míří i na turisty, které povzbuzuje, ať objevují krásy města právě ze sedel kol. Bicykl si mimo raní a odpolední špičku můžete vzít do metra, na koupalištích bývá v letních měsících nabídka servisu zdarma. Rezidenti a podnikatelé mají k dispozici dotaci na pořízení nákladních (elektro)kol, jichž dnes už po městě operuje kolem stovky. Pozornost se věnuje samozřejmě i nejmenším cyklistům, za rok 2022 jich 6500 absolvovalo kurz bezpečné jízdy ve městě.
Snad nejvýraznější novinka na ulicích je úprava rakouských pravidel silničního provozu. Od podzimu je na vybraných křižovatkách možné na kole odbočit vpravo i na červenou. Ve Vídni jde o desítku křížení, kde semafor doplňuje doprovodná cedule. Cyklista tu musí zastavit, avšak po vyhodnocení situace může i na červenou pokračovat odbočením vpravo. V současnosti se posuzuje vhodnost daného opatření na dalších osmi křižovatkách.