Brnu neodpářeš: Honosíme se tu brněnským Manchesterem, přitom někdejší textilní fabriky se jedna po druhé bourají, říká Aleš Šeliga z alešbáry

Tématem jejich první kolekce byla upjatost v módě, dnes se inspirují přírodou a vesmírem. S Alešem Šeligou o více než dvacetileté cestě značky alešbáry.
Brnu neodpářeš: Honosíme se tu brněnským Manchesterem, přitom někdejší textilní fabriky se jedna po druhé bourají, říká Aleš Šeliga z alešbáry

BRNO – Nový rok začínáme seriál Brnu neodpářeš stálicí nejen brněnské módní scény. Značka alešbáry vznikla na sklonku devadesátých let, přes deset let také provozují Barbora a Aleš Šeligovi kamenný obchod na Pellicově ulici. Jaké byly začátky podnikání v autorské módě? Jak často připravují nové kolekce? A co je na Brně štve? Nejen o tom jsme si povídali s Alešem Šeligou. 

Váš obchod na Pellicově ulici je se svou sbírkou forem na klobouky už takovou konstantou této části Brna. Jak dlouho tu vlastně sídlíte? A co otevření kamenného obchodu předcházelo? 

Letos jsme tu deset let. A předcházelo tomu dalších více než deset let naší společné tvorby.

Ze začátku jsme navrhovali a vyráběli klobouky, manželka Bára se na ně zaměřovala. Klobouky jsme vytvářeli i ke kolekcím ostatních designérů, souběžně jsme se také věnovali oděvu, pracovali jsme na zakázku. Postupně v nás zrála myšlenka, že by bylo fajn mít obchod, ale nijak jsme na to netlačili. 

Školu jste dokončili na konci 90. let, jakým způsobem se tehdy podnikalo v autorské módě?

S Bárou jsme se poznali při studiích návrhářství textilu a oděvu v Liberci a pracovat jsme začali už v posledním ročníku. Navázali jsme spolupráce s umělci a výtvarníky, dělali jsme výstavy…

V počátcích jsme se prezentovali jako studio a dílna na doplňky, hlavně na klobouky. To nás odlišovalo od jiných designérů naší generace. A zakázky se postupně začaly nabalovat. 

V té době také už vznikla značka alešbáry?

Ano, Bára už na škole používala pro svou výrobu klobouků název Báry. Po skončení bakaláře jsme řešili, co budeme dělat, a přemýšleli jsme i o názvu značky. Já jsem říkal, že když jsme dva, tak se ke značce Báry zkrátka přifařím. A vzniklo alešbáry. 

Tvoříte ve dvojici. Jakým způsobem máte práci rozdělenou?

Vykrystalizovalo to časem podle toho, koho co víc baví. Bára nádherně kreslí, navíc má i sochařské vidění, které se promítá třeba ve tvorbě klobouků, což je vlastně také taková malá sochařina. 

Je to ona, kdo celé kolekce kreslí. Já do nich vnáším myšlenky a témata, předvybírám materiály, zajišťuji produkci při výrobě i prezentaci. 

Bára se v neposlední řadě stará o zázemí, v dílně měla ze začátku na starosti vše a než jsme si našli švadlenu, celé kolekce stříhala i šila. 

Zmiňoval jste kolekce, jak k nim přistupujete? Návrháři, se kterými jsem se v rámci seriálu Brnu neodpářeš setkala, většinou nepostupují tak, že by prezentovali ročně několik kolekcí podle sezóny. 

I to mělo svůj vývoj. Po škole jsem pracovali hlavně na prezentačních kolekcích, snažili jsme se realizovat alespoň jednu ročně a s ní se ukazovat na akcích či přehlídkách. Oděvy často nebyly úplně použitelné pro běžné nošení, nicméně využívali jsme z nich detaily nebo střihový základ pro zakázky. 

Změna nastala s otevřením obchodu, kdy nabídka musela být více kontinuální. Mám pocit, že tehdy před deseti lety se do povědomí zrovna začaly dostávat všechny obraty jako regionální móda, slow fashion, česká móda, udržitelná móda… Přitom před revolucí to byly celkem přirozené jevy a dnes jsou to trendy. 

Ustálili jsme se na tom, že prezentujeme jednu kolekci ročně, přičemž máme svou vlastní, která trvá cca od března do března. Kolekce nedělíme na jarní, letní podzimní, některé kousky se hodí spíše na jaro, na léto, na podzim se k nim pak dá přikoupit svetr…

Foto archiv alešbáry

Čím se řídíte nebo inspirujete při designování? A do jaké míry zohledňujete trendy?

Úplně v prvopočátcích byla naší inspirací žena, jedna kolekce byla například inspirována tanečnicemi a baletkami, další pak ovlivnil tehdy módní neopunk. Tématem vůbec první kolekce byla upjatost v módě, tehdy jsme se inspirovali viktoriánskou dobou, modely jsme měli výrazně stažené a upnuté. 

Postupem času a v souvislosti s otevřením obchodu vybíráme témata volnější, inspirujeme se přírodou, v širším pojetí vesmírem. Vždy se jedná o hodně niterní inspirace. 

Témata tedy vyvěrají z vás, jak reflektujete trendy?

Trendy samozřejmě sledujeme, je to náš obor a také ho učíme, ale necítíme nutnost je do naší tvorby nějak nacpat. 

Jaké používáte materiály?

Rád bych řekl, že přírodní, ty preferujeme, nicméně používáme i směsové látky. Hlavní je kvalita materiálu a jeho odolnost. Pokud je to možné, využíváme české materiály, ale jak jsem říkal, řídíme se hlavně tím, aby vydržely. 

Nedávno nám sem do obchodu přišla paní s kabátem, který koupila před osmi lety, že už má trochu prošoupanou podšívku, jestli bychom jí ho opravili. V takových chvílích si s nadsázkou říkám, jak my se můžeme uživit, když oděvy šijeme tak, že vydrží osm let. (smích)

Foto archiv alešbáry

Vaše sezóna trvá od března do března, teď  je začátek ledna, čemu se aktuálně věnujete?

Teď je čas navrhovat. Od prázdnin minulého roku máme e-shop, takže ta příprava bude letos trochu jiná. Musíme věci naskladnit v různých velikostech nebo být schopni je rychle došít.

Já jsem ve fázi, kdy budu dělat to hlavní na e-shop, základní kousky. Samozřejmě bych chtěl nachystat nové téma, novou barevnost. Mě samotného totiž také nebaví tady v obchodě koukat pořád na ty stejné barvy. 

Na jaké barvy by vás bavilo se koukat?

Víte co, mám chuť na černou. A to právě i kvůli e-shopu, kde by měla být základem právě ta černá. Je to neutrální, oblíbená barva. 

Vy jste ze severní Moravy, společně s manželkou jste studovali v Liberci, ve Zlíně… Zakotvili jste v Brně. Co vy osobně tu máte rád?

Bára je z Brna a máme tu zázemí. Ačkoli nejsem Brňák, cítím se jako brněnský patriot a vadí mi, když se tu bourají významné stavby. Sice se mluví o brněnském Manchesteru, ale někdejší textilní fabriky se jedna po druhé bourají… Vzpomínám si třeba na významnou továrnu, která stávala na místě dnešního Albertu na Cejlu. Už ji tam nenajdete. Osud dalších je nahnutý. 

Ale k tomu, co tu mám rád. Jsem nadšený z úpravy Dominikánského náměstí, za mě jsou ty tři kužely nejkrásnější sochy v Brně vůbec. S chutí chodím kolem nebo si sednu do Don Pintxos, odtud je na sochy krásný výhled. 

My s Bárou rádi trávíme čas doma, máme to štěstí, že máme u domu i zahradu, je nám tam příjemně. Z domu i pracujeme. 

Šperky Kateřiny Blaškové v obchodě alešbáry

Jaké to pro vás je pracovat z domu “na sebe”?

Já pracuju z domu rád, vždycky chtěl pracovat na sebe. Na střední školu jsem nastupoval těsně po revoluci a už tehdy jsem měl v hlavě to, že nikdy nechci být zaměstnanec. Šel jsem si po té svobodě, že si sám budu určovat, co kdy udělám. Přestože to někdy sklouzne k tomu, že člověk pracuje v noci. Když přišla rodina, pracovní dobu jsme tomu s Bárou uzpůsobili. 

Oba zároveň pracujeme na škole, já učím na Střední uměleckoprůmyslové škole v Jihlavě-Heleníně, Bára čtvrtým rokem na Střední škole umění a designu tady na Francouzské a já jsem tam vloni začal učit také. 

Co vaše pracovní výhledy do budoucna?

Dospívá nám jeden syn a já budu moc rád, když se zapojí do firmy a z alešbáry se stane rodinný podnik. Na tom se snažím pracovat, potěší mě, pokud se budou naše děti chtít zapojit, a to jakkoli podle svého zaměření. Já si pro sebe dávám tento výhled. 



alešbáry

Studio založené roku v roce 2001 tvoří manželská dvojice Barbora a Aleš Šeligovi. Oba jsou absolventi Textilního a oděvního návrhářství na Technické Univerzitě v Liberci a následně oboru Multimedia a Design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Oba se také věnují pedagogické činnosti. 

Alešbáry bylo dvakrát nominováno na Czech Grand Design, získalo ocenění Top Styl Designer nebo cenu za Dobrý design. Každý rok představí alešbáry jednu ucelenou módní kolekci a jejich kamenný obchod najdete pod Špilberkem na Pellicově 5. 

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies