Brněnský květinář Vígh rozzářil Floru Olomouc dvanácti tisíci květinami

Duben 21, 2022 | autor: Tereza Oprchalová | Foto: Tereza Oprchalová

Rozhovor s floristou Tamásem Víghem, který ve spolupráci s architektkami ze studia mimokolektiv připravil květinovou výzdobu tradiční výstavy Flóra Olomouc.

 

OLOMOUC - V osmi letech se brněnský florista se slovenskými a maďarskými kořeny Tamas Vígh rozhodl, že se stane floristou. A dnes se ve svých dvaatřiceti letech podílí na výzdobě největšího svátku květin Flora Olomouc. Expozici s názvem Květy a světy spolu s architektkami z místního mimokolektivu pojali jako ztvárnění koloběhu života. 

V pavilonu A vznikl svět, ve kterém se odehrávají podivuhodné příběhy ze života rostlin: klíčení, pučení, kvetení, plod a zánik. Každý z těchto komorních příběhů se rozvíjí ve vlastním menším pavilonu. Expozici završuje centrální objekt ve tvaru kopule, který ztvárňuje celý koloběh od vzniku až po zánik. Jako pomyslná květina se díky pohyblivé konstrukci sklání nad bazénkem s vodou, aby se po svlažení mohl zase zdvihnout. 

„Co když život nezačíná ani nekončí? Na každém konci se ocitáme přesně tam, kde jsme začali. Vydáváme se znovu a znovu po směru hodinových ručiček: Klíček. Pupen. Květ. Bujení. Plod. Zánik. Šest světů, kde jsme na chvíli zastavili čas. Vydejte se vlevo a ocitnete se na počátku. Vykročte vpravo a budete na konci. Nebo to bylo naopak? Světy rostlin se střídají s prázdnotou a připomínají tak střídání času růstu a spánku v přírodě. Nádech mezi rostlinami a výdech v harmonickém voidu. Nádech a výdech. Zas a zas.(Martin Modrý, text k expozici Květy a světy)

 



Flora Olomouc je jednou z nejznámějších výstav rostlin u nás. Jak jste se k zakázce dostal? 
K autorství letošní květinové expozice Flory Olomouc mě přizvaly sestry Trundovy ze studia mimokolektiv, se kterými jsem již v roce 2019 spolupracoval na podzimní Floře. Tenkrát jsem byl v roli odborného konzultanta za floristiku. 

Co si mohu představit pod tématem Květy a světy?
Květy a světy jsou názvem letošní výstavy, jejímž tématem je koloběh života, a to nejen rostlin. S námětem přišlo studio mimokolektiv, nicméně během příprav jsme na koncepci pracovali společně. 

Jak jste o tématu uvažovali a jak jste ho uchopili? Bavili jste se například o barevnosti?
Téma koloběhu života je blízké mému uvažování o floristice, i ve své praxi se snažím respektovat přírodní zákonitosti. Barevnost jednotlivých exponátů vychází ze samotné koncepce. Například ve světě pučení používáme rostliny pouze zelené barvy, a to od světlé svěží zeleně kapradin až po temnou barvu cykasů. Ve světě kvetení je tomu naopak, jsou zde zastoupeny výrazné a syté tóny žluté, růžové a červené. 

Vytvářel jste ke květinové expozici počítačovou vizualizaci? Jak vypadal váš návrh?
Při přípravě jakýchkoli květinových kompozic návrhy vznikají primárně na základě pocitů, které se snažím popsat klíčovými slovy na papíře. Následně je doplním o drobné skicy, seznam rostlin, a tak v podstatě vznikne moodboard. Takže představu mám, ale do chvíle samotné realizace nikdo nezná přesný výsledek. 

Nechávaly vám architektky při realizaci volnou ruku?  
Víceméně ano. V minulosti jsem spolupracoval na několika realizacích podobných výstav v Bratislavě, což mi umožnilo načerpat zkušenosti co se týče použití materiálu a práce s prostorem. 

Instalovat tisíce květů musí být náročné. Jak probíhala samotná floristická práce?
I tady platí, že všechno je o lidech. Na začátku příprav jsem oslovil své kolegy, se kterými spolupracuji nebo jsem dříve spolupracoval ve svém floristickém ateliéru, a vytvořil jsem tým lidí. Jsou to profesionálové, se kterými si rozumíme lidsky i pracovně. Společně jsme vytvořili seznamy materiálů, časový harmonogram a rozvržení prací. Projekt těchto rozměrů vyžaduje velmi pečlivou přípravu. 

Kolik rostlinného materiálu je třeba na tak rozsáhlou expozici? Jaké jste zvolil květiny a proč? 
Po uzavření všech objednávek rostlinného materiálu se to číslo pohybuje kolem dvanácti tisíc kusů. Nepatří sem pouze řezané květiny, ale i velké množství hrnkových rostlin. Pro dosažení kýženého výsledku jsem vybral širokou škálu rostlin od jarních cibulovin, typických pro naše zeměpisné pásmo, až po tropické orchideje. 

Proměňuje se expozice v průběhu času? Svoje kytice vážete tak, aby vydržely dlouho a dokázaly třeba i po pár dnech překvapit novými rozkvetlými květy. 
Jelikož přírodě nedokážeme poručit, použitý materiál se bude v průběhu čtyř dnů výstavy proměňovat. Stejně tak, jako ve své každodenní floristické praxi, i zde kladu velký důraz na přirozenost. Kdyby návštěvník výstavy přicházel opakovaně, uviděl by zřetelné změny. 

Už odmala jste rodičům pomáhal se sklizní růží a pracemi na rodinné farmě na Slovensku. Co na to, že letos tvoříte expozici tak významné výstavy, říkají rodiče? A radíte se s nimi? 
Věřím, že mají radost a považují to za úspěch. Některé technické detaily jsem konzultoval se svým otcem. Od začátku své floristické kariéry jsem od rodičů vždy měl obrovskou podporu. Samozřejmě táta nebo děda byli občas k mým nápadům skeptičtí, přece jen je mezi námi generační, respektive dvougenerační rozdíl. Ale ta podpora mé kreativní činnosti tu byla vždycky, což pochopitelně dává skvělý pocit, když člověk ví, že má za sebou lidi, na které se může obrátit. A to nejen ohledně odborných rad, ale cítí i lidskou pomoc. 
Včera mi táta řekl, že se na Floru přijedou ze Slovenska podívat, což bude i trošku emotivní, protože prakticky deset let neviděli mou soutěžní práci. Znají můj obchod, znají můj ateliér, vědí, jak pracuji, ale neviděli mě takhle na nějaké akci a strašně se na to těším. A je to… Je to fajn. 


 

Tamás Vígh: Lásku ke květinám Tamás Vígh zdědil po rodičích a prarodičích. Květinářem se rozhodl stát v osmi letech. Po studiích floristiky a estetiky si na brněnském Šilingrově náměstí otevřel vlastní ateliér TAMASVIGH. Ten je pro něj dodnes symbolem tvůrčí svobody a toho, že je možné úplně všechno. Tamas Vígh se pravidelně účastní floristických soutěží, a to i na pozici poroty. V letech 2011 a 2012 vyhrál mistrovství Slovenska ve floristice Victoria Regia, což považuje za dosavadní vrchol své soutěžní kariéry. V roce 2013 se stal vicemistrem České Republiky ve floristice v soutěži Děčínská Kotva. Dodnes na těchto soutěžích působí buď jako člen organizačního týmu nebo jako odborný porotce. Tamas Vígh je odborným garantem pro floristiku na soutěžích Euro - Skills - mistrovství Evropy v řemeslných zručnostech. Pořádá semináře a workshopy pro odbornou veřejnost. 

Flora Olomouc 2022 21.-24.4. 2022

Tamás Vígh

Autor: Tereza Oprchalová

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies