Birth of Light. Jaroslav Bejvl hovoří o zrození svítidla

Designérka Linda Vránová představila na Designbloku 2016 kolekci svítidel Birth of Light, které produkuje Jaroslav Bejvl. Šéfdesigner studia Bejvl Design Studio nám přiblížil, jak unikátní kolekce vznikla. Neo Cafe v pražském Palladiu si Jarosla
Birth of Light. Jaroslav Bejvl hovoří o zrození svítidla

Designérka Linda Vránová představila na Designbloku 2016 kolekci svítidel Birth of Light, které produkuje Jaroslav Bejvl. Šéfdesigner studia Bejvl Design Studio nám přiblížil, jak unikátní kolekce vznikla.


jhp_3729

Neo Cafe v pražském Palladiu si Jaroslav Bejvl pro setkání nezvolil náhodou. Přitáhly nás „lampy koně“ od Moooi v designu skupiny Front. Tvorba svítidel má u Bejvlů tradici, Jaroslav Bejvl starší je navrhoval celý život a proslavil se i jako medailér. Syn pokračuje v jeho zářných stopách, za svoje návrhy získal řadu ocenění. Kolekce Birth of Light v designu od Lindy Vránové zahrnuje stolní lampu, tři rozměry pendantů a připravované nástěnné svítidlo. V Česku je bude v licenci společnosti X Production exkluzivně prodávat firma U1 Lighting.

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

Když vidím nová svítidla z kolekce Birth of Light, přemýšlím, zda bylo dříve vejce, nebo…
... světlo. Designérka Linda Vránová zvolila archetypální tvar vejce. Tento tvar je velmi populární, zde ale vychází ze symboliky a filozofie celého konceptu. Z toho důvodu se také pendant (pozn. red. závěsné svítidlo) střední velikosti rozvinul do kompozičního řešení doplněného o mísu s broušeným detailem. Ta spolu se závěsným svítidlem opět vytváří základní tvarový prvek kolekce.

V čem tkví tajemství zrození světla?
Je to navrženo tak, že když objekt nesvítí, odráží částečně pokovená svrchní vrstva tvořená čistým tvarem okolí podobně jako zrcadlo. Jakmile se rozsvítí, je patrný vnitřní tvar, ručně zpracovaný precizní díl z broušeného křišťálu. Najednou se před vámi objeví zcela nový předmět, který má v sobě jakési tajmství. Designová svítidla musí na zákazníka působit dojmem nevšednosti, jedinečnosti či mysteria.

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

Tím jste, zdá se, také definoval vaše klienty…
V podstatě ano. Naši zákazníci chtějí kvalitní dílo a řemeslné zpracování. To je jedna z filozofických linek našeho studia. Ruka řemeslníka dává našim objektům duši. Při tvorbě této kolekce jsme si ověřili, jaký je rozdíl mezi řemeslníky, kteří netvoří jen kvůli obživě, ale také z hrdosti ke svému řemeslu. Na jejich věcech je to zkrátka poznat.

Transformace ve skle a světle

Obsahuje tato přidaná hodnota také prostor pro chybu ruční práce?
Díky tomu je každý kus originálem. Každá část svítidla je vyráběna ručně, i pokovy se dělají jedinečným způsobem, takže i v pokovech mohou být jisté odchylky. Odchylka je správný výraz, chyby nepřipouštíme.

Řada Birth of Light se dotýká jednoho z vašich témat, který jsou transformace ve skle a světle, se kterými autorsky pracujete již delší dobu.
V tomto případě světlo definuje design objektu, na určitou dobu jej vytváří. Je to tedy transformace ve smyslu vnímání dané věci.

5

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

V jakých variantách pokovení si zákazníci světlo mohou objednat?
Nabízíme polotransparentní mosaz, modrý metalický pokov, a měď. Tu jsme zařadili po konzultacích se společností U1 Ligtning, která bude svítidla exkluzivně prodávat. Důvodem je to, že se mědí v současných interiérech hodně pracuje. S U1 nové kolekce konzultujeme, zároveň kromě unikátních lifestylových kolekcí  s nimi spolupracujeme na atypických projektech na klíč.

Čemu všemu se ve vašem studiu věnujete?
Kromě již zmíněných kolekcí svítidel se věnujeme uměleckým instalacím ze skla, kovu nebo světla, které nachází uplatnění jak u soukromých klientů, tak ve veřejných interiérech. Třetí linií jsou hodně atypické a originální prvky do interiérů, většinou ze skla. Například nyní realizujeme skulptury z taveného skla pro residenci ve Spojených arabských emirátech.

Česko má díky sklu světový  věhlas. Dá se říct, že jste vzali to nejlepší z české tradice a vsadili to do nové kolekce?
Je to tak. Prototyp typického broušeného lustru pochází z Anglie z 19. století  ale zajímavé na tom je, že většina skla se tehdy dovážela právě z českých zemí. My jsem pro nová svítidla zvolili to nejkvalitnější české sklo, které je k dispozici – 24% olovnatý křišťál. Ve spojení se světlem, klasickým ručním brusem a kvalitním leštěním má úžasnou brilanci.

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

Brilance. To je pojem, který může být laikům neznámý.
Musíme začít od složení skloviny. Podstatou olovnatého křišťálu je oxid olovnatý, který má vliv na takzvaný index lomu světla, díky němuž získává sklovina větší třpyt. Tato přísada také způsobuje rozklad světla na barevné spektrum. V pohledu na skleněný díl vidíte barevnou duhu. Právě tím se na první pohled pozná jeho kvalita. Řekli jsme si, že když chceme dělat kvalitní sklo, použijeme nejkvalitnější materiál. Klasické sklo je sododraselné, ale dělá se také ještě 7% olovnatý křišťál. Když je dáte vedle sebe, vidíte, jak je sododraslo „slepé“  v porovnání s olovnatým křišťálem nevýrazné. Olovnatý křišťál dává světlu jiskru.

Jak jste se vlastně dostal ke spolupráci s Lindou Vránovou, která dosud studuje?
Posledních 10 letech hodně  spolupracuji se studenty odborných škol uměleckého zaměření. Lindu jsme si v podstatě našli na jedné škole, kde jsem působil jako konzultant a pomáhal studentům s realizacemi jejich prací . Zajistil jsem jí stáž ve firmě a zároveň jsme objížděli  firmy na Železnobrodsku, které dělají s technických sklem a společnosti na Novobrodsku zabývající se uměleckým, ručním sklem. Linda tak měla možnost zkoumat materiály a jejich vzájemné působení ve vztahu k různým podobám světla.

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

Co bylo na konci této geneze?
Linda došla k tomu, že chce skládat různé tvary, minimalistické tvary, které dají vyniknout kvalitě zpracování materiálů a zároveň budou módní a nadčasové, aby výrobek měl komerční potenciál. S prototypem kolekce Birth of Light poté absolvovala na ČVUT.

Kudy následně vede cesta absolventské práce k zákazníkům?
Licenci na Birth of Light koupila agentura X Production, Bejvl Design Studio svítidla produkuje a U1 Lighting má exkluzivní práva pro prodej v Česku a některých zemích Evropy.

Cesta od studentského prototypu je k finálního produktu dost dlouhá…
Studentskou práci můžete vystavit, ale nemůžete ji nabízet, protože není dokonalá z hlediska norem, mnohdy i zpracování detailů není dotažené. Takže jsme měsíc před Designblokem sedli, svítidla dopracovali, nahradili novými technologiemi a upravili technické řešení.  Zvolili jsme  například jiné materiály atp.

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

Svítidla byla k vidění na letošním Designbloku. Jaký měla ohlas?
Byla v sekci Diploma Selection a komise ji hodnotila pozitivně jednak kvůli nápadu, ale také právě kvůli jejich zpracování. Na Designbloku jsme zaznamenali pozitivní reakce a několik objednávek. Myslím, že je na kolekci vidět, že jsme Lindě dali dost času, aby o ní přemýšlela a výsledek byl maximální. Strávila nad tím s přestávkami poslední půl rok.

Za jak dlouho jste schopni kolekci vyrobit?
Kusovky dokončíme do tří týdnů, kolekci standardně za 4 až 6 týdnů.

Jaký typ žárovky doporučujete?
Po konzultacích jsme do závěsných svítidel nainstalovali klasickou objímku E27 a doporučujeme LED diodové žárovky. Zákazník dostane přesné doporučení, tyto žárovky jsou úsporné a mají dostatečný výkon pro rozzáření svítidla a osvětlení dejme tomu konferenčního stolu. V menší variantě pendantu a stolní lampy je použita objímka G9, do které se vsune LED dioda.

Birth of Light

Nechybí vám klasické žárovky? Nebo vám nové typy žárovek naopak rozšířily obzory?
Dnes máme daleko větší prostor v kreativitě při vymýšlení světel. S oblibou vytváříme tzv. zdroje na míru daným designům. Například sestavujeme LED čipy tak, aby zvýraznily tu část svítidla, která je z pohledu designu, nebo funkce důležitá. Mnohdy se jedná o hodně atypické světelné sestavy. Díky technologiím fungují zcela nové designy.

Pracujete dnes jako designér světla ještě „analogově“, nebo vše projektujete na počítači?
Samozřejmě, první ideovky dělám ručně. Jsou však zadavatelé projektů zejména klasických svítidel, kteří často chtějí návrh, případně krásný detail odlitku nakreslit ručně. Mohu říci, že mám značné zkušenosti s klasickými typy svítidel, dělal jsem jejich rekonstrukce, nebo jsem například sestavoval skripta  historie výroby svítidel. Při zpracování moderních a módních designů používáme software Rhinoceros, ve kterém se snadno skicuje a modeluje, dobře se simulují materiály, propustnost světla a další veličiny. Mnohdy si podle těchto podkladů děláme modely v 3D tisku 1:1, abychom viděli, jak to vše působí a mohli případně změnit tvary, detaily a proporce. 3D modely také využíváme pro samotnou výrobu.

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

Jak vypadá vaše studio ve Skalici u Nového Boru?
Studio je spojeno s atelierem. Prostory sdílíme s fy. TGK (Technika, sklo a umění). S nimi také zajišťujeme subdodávky skleněných dílů naší kolekce. Kolekce Birth of Light tak vzniká například v Novém Boru s využitím jedinečných řemeslných technologii zpracování skla, ale také v Železném Brodě ve firmě Detesk. Pokovovy pak děláme v Řenčích u Plzně, jsou natolik kvalitní, že je možné je opakovaně dát do myčky.

Sklářský průmysl si v letech 2008-10 prošel velkou krizí. Jak jsou na tom skláři dnes?
Tehdy skončil Crystalex a řada malých živnostníků a subdodavatelů. Začaly se podrážet ceny a řemeslníci tak likvidovali sami sebe. Řemeslo se začalo šidit a nebylo to vůbec dobré. Momentálně to jde nahoru v lighting designu nahoru i díky Lasvitu, který do toho šel po hlavě. Zaznívají ale opět nepříznivé prognózy, že do dvou let přijde další sklářská krize.

Vy sám jste dříve v oboru pracoval jako art director velké společnosti. Jak hodnotíte osamostatnění se?
Když odejdete z velké společnosti, tak najednou zjistíte, že nejste vázáni předpisy, systémy, zaběhlými konvencemi, ale třeba také tím, že firma má strojní kapacity, které musíte v první řadě naplnit. Najednou máte svým způsobem svobodu. Zjistíte, že se věci dají dělat jinak, jinde a mnohdy lépe a jednodušeji.

Svítidlo Birth of Light, design Linda Vránová, výroba Bejvl Design Studio

Svou práci prodáváte do celého světa, arabských zemí či Asie. Je pro vás český trh dost silný?
V Česku je velká skupina lidí a zákazníků, kteří si chtějí koupit kvalitní výrobky a také design, chtějí investovat do tradice či ušlechtilého materiálů. Řada lidí si uvědomuje, že je tu tradice jako například český křišťál a jsou ochotni do ní investovat jako za první republiky.

Jak vnímáte dobré světlo, svítidlo?
Dobré svítidlo může být i to, kterého si hned nevšimnete, protože ho na první pohled nevidíte, ale vnímáte ho. V první řadě respektuje interiér aniž by bylo jeho dominantním prvkem. Na rozdíl od instalací, které jsou výrazovým prvkem interiéru.  A světlo to, které v první řadě plní funkci, třeba i tu dekorativní, která vzbuzuje emoce.

jhp_3687

Jaroslav Bejvl a jeho svítidlo Sprinkle, které je k vidění v Národním technickém muzeu v Praze. Foto Jiří Hloušek

JAROSLAV BEJVL

Bejvl Design Studio
Narozen: 1967
SUPSŠ Kamenický Šenov
Soukromé studium kresby a sochařství
Studijní pobyt v Seatlu, Chihuly Glass Studio

2016 Bejvl Design Studio
2013–2016 Art director v Preciosa Lustry a.s., Kamenický Šenov
2000–2013 Chief designer v Preciosa Lustry a.s., Kamenický Šenov
2000 Chihuly Glass Studio Seatle, USA
1986–2000 Designer of Lustry k.p. Kamenický Šenov

Pracovní zkušenosti / kooperace
HBA / Hirsh Bedner Associates
WILSON Associates
Philippe Starck Studio
BOMMA Světlá nad Sázavou
DAZZA - DUCATI (IT)
Ferrari Owner´s club
Hass + Sohn Rumburk
Antonín Ruckel a synové s.r.o. Sklárna Včelnička
AJETO GLASS Lindava
TGK Skalice Crystal
Bohemia Poděbrady
Sklárna Janštejn s.r.o. Škoda Auto Design
Preciosa Lighting Kamenický Šenov
Preciosa Ornela Desna
MOSER Karlovy Vary
KONSTAL

Ocenění ( výběr posledních 5 let )
2015 Harper´s Bazaar Interiors awards / koncept Muutos
2015 Identity, VAR magazine New York / Videoart ( ve spolupráci s Tuzex Christ, Momír Bureš)
2015 Hospitality Design Awards 2015 / nejlepší produkt / koncept MUUTOS
2015 Russian architects association Awards
2015 Česká inovace / Cena za kreastivitu / koncept Element
2014 Object of Desire Commercial Interior Design (CID)/ koncept Element zařazen mezi 100 objektů v celosvětovém měřítku
2013 TOP 50 (16th) nejvlivněších designerů Středního východu / Commercial Interior Design (CID)
2013 Russian architects association Awards
2013 Czech Grand Design 2013, nominace Designer roku za koncept ELEMENT
2013 Object of Desire Commercial Interior Design (CID)/ koncept Alaris zařazen mezi 100 objektů v celosvětovém měřítku
2012 Object of Desire Commercial Interior Design (CID)/ koncept InSpiral zařazen mezi 100 objektů v celosvětovém měřítku
2012 TOP 50 nejvlivněších designerů Středního východu / Commercial Interior Design (CID)
2012 Czech Grand Design 2011 / nominace Designer roku / Cena veřejnosti za koncepty Sprinkle, Fluentum, Mystery
2011 Designblok 2011 / cena redakturů HN za instalaci Flunetum

Úvodní portrténí fotografie: Jiří Hloušek

Koupit BIRTH OF LIGHT

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies