Australský výzkum přinesl řešení problému českých silnic
Intenzivní sluneční záření vede u asfaltek k tendenci praskat, což zhoršuje bezpečnost jízdy. Vlastnosti povrchu vozovky může výrazně zlepšit přidání granulátu ze starých pneumatik.
MELBOURNE, AUSTRÁLIE – Výzkum inženýrů z RMIT University a TyreStewardship Australia může samosprávám výrazně ušetřit výdaje na rekonstrukce silnic. Zkoumali vliv přidání granulátu ze starých pneumatik na životnost vozovky a jeho ideální poměr.
TyreStewardship Australia je organizace, která hledá využití starých penumatik, aby snížila jejich negativní dopad na životní prostředí. V tomto případě zřejmě našli skvělou příležitost. Gumový granulát už prokázal zlepšené vlastnosti po přidání do betonu, nyní boduje i ve spojení s asfaltem. Silnice z živicového povrchu významně trpí účinkem slunečního UV záření. To postupně degraduje jejich vlastnosti až k popraskání, takže se musí povrchy často a nákladně opravovat.
Vědci testovali účinnost gumového granulátu v asfaltu ve třech poměrech – 7,5, 15 a 22,5%. Následně materiál vystavili na dobu jednoho a půl měsíce intenzivnímu UV záření. Zjistili, že nejvyšší koncentrace způsobila o polovinu menší poškození povrchu asfaltu. Navíc má přidání gumy do horní vrstvy vozovky také pozitivní dopad na její mechanické vlastnosti. Gumový asfalt lépe odolává vzniku vyjetých kolejí a celkově se udržuje v lepší kondici. Zároveň se tímzpůsobem řeší i recyklace pneumatik, které pak nemusí končit na skládkách.