art re use v Praze bere velkým a malým dává

Srpen 30, 2021 | autor: Jan Gerych | Foto: art re use

Nové překladiště uměleckého materiálu šetří rozpočty institucí, peněženky umělců i životní prostředí. Nepotřebný inventář galerií a muzeí posílá zpět do uměleckého provozu. 

 

PRAHA – Nové art re use centrum pomáhá kulturním institucím zbavit se odpadního materiálu z výstav tak, že ho nabízí k dalšímu využití. Díky rozsáhlé síti kontaktů se jim daří plnit účel dřív, než stihli otevřít. Během týdne rozdali půl tuny matrací, které by jinak skončily na skládce. 

Do dnešní doby suplovala služby re use centra facebooková skupina Umělecký materiál za odvoz, kde mohou organizace nabídnout svůj nepotřebný materiál jednotlivcům či dalším organizacím. Skupina funguje tři roky, soustředí se výhradně na vizuální umění a má téměř 3000 členů. Využívají ji umělci, školy a galerie. 

„Jenže funguje Murphyho zákon. Když se zrovna potřebuji něčeho zbavit, tak se často nikdo neozve. Jakmile to však dovezu na skládku, volají tři lidi. Proto je důležité mít místo, kam se dají věci svážet,” vysvětluje koordinátor art re use, kurátor Jan Vincenec. 

Myšlenka založit re use centrum vzešla z oborového spolku výtvarných umělců Skutek už při jeho založení před osmi lety. Neměli však prostory, takže Jan Pfeiffer provizorně zřídil zmíněnou facebookovou skupinu. art re use je vyvrcholení osmileté aktivity, kdy má virtuální skupina konečně fyzický sklad. 

„Jde o pomoc s uložením, redistribucí a inteligentním využitím toho materiálu. Náš cíl je to dostat zpátky do koloběhu. Realizace hlídáme a zveřejňujeme na webu. Jsme podpořeni dobrovolnickou prací, dary a granty a proto vyžadujeme, aby se materiál vrátil do uměleckého provozu,” popisuje poslání art re use Jan Vincenec. „Už jsme měli asi osm nabídek na materiál, z nichž sedm padlo, protože si je někdo mezitím stihl vzít. To je přesně naplnění naší myšlenky. art re use nemá naplnit sklad, ale má ten materiál co nejrychleji otočit, aby nám ve skladu nezavazel,” dodává.    

Praha 3 oslovila spolek ArtMap, že má nevyužitý objekt, jestli by se jim nehodil pro kulturní účely a nabídla jej za korunu na dva roky. Vedoucí spolku Tomáš Hrůza zapojil do spolupráce Spolek Skutek a skupinu Umělecký materiál za odvoz. ArtMap disponuje potřebným zázemím, postarala se o vizuální styl, web, administrativní zázemí projektu a působí jako provozovatel. V lednu jsme předložili projekt a v červnu tak mohly v bývalém autoservisu na Žižkově v Chlumově 8 začít vyklízecí práce. Koordinátorem se stal spoluzakladatel Jan Vincenec, který má na starosti budovu, web, sociální sítě, granty, fundraising, údržbu a vše ostatní.

„Dvacet galerií nám přislíbilo symbolický poplatek na rok, dřív než jsme vůbec vznikli. Ony nás pak budou moci využívat zadarmo a nám i tento drobný příspěvek dá peníze, s nimiž dokážeme hodně zařídit. Umělci jsou šikovní lidé, takže s nimi vytvoříme věci jako grafiku, vizuální styl nebo web za minimum ceny. Je tam participace i s komerčním sektorem. Máme domluvený barter se StarWork.cz, inteligentní stavební firmou na výškové práce. Lešení, brusky, kompresor a podobné věci pro ně nejsou problém a domluvili jsme se, že nám jednou týdně půjčí dodávku s řidičem,” líčí Jan Vincenec. 

„Fungují nám dobrovolníci, když jsme čistili budovu, Skutek zorganizoval brigádu. Byla to skvělá spolupráce, výtvarný kroužek Ateliér Mothers Artlovers zařídil lektora pro děti, Atrium na Žižkově dalo prostory ve své výstavě a rodiče výtvarníci si mohli odpočinout od dětí prací. Celý den se makalo na art re use, škrabaly se stěny, rekultivovala zahrada, dezinfikovaly plísně atd.” 

Aktivity Skutku sleduje velký okruh umělců a umělkyň, kteří si z art re use mohou odvézt, co potřebují. ArtMap sdružuje celou galerijní a muzejní scénu, která se pravidelně potřebuje zbavit nevyužívaného materiálu. Typicky jde o podstavce, zástěny, koberce, panely, OSB desky. Napojení na městské struktury, radnici a magistrát zase přináší kontakty na velké instituce jako je Galerie hlavního města Prahy. Rádi bychom navázali podobnou spolupráci i s ministerstvem kultury, které spravuje státní instituce jako Rudolfinum nebi NG Praha. Efektivita art re use závisí právě na fungujícím propojení všech těchto účastníků uměleckého provozu. A když funguje, konvenuje to nové pražské odpadové politice. Nábytkové banky a jiná re use centra se aktuálně zřizují ve všech městských částech.

„Dokážeme nejen najít ten zahálející materiál, ale díky kontaktům jej umíme rychle nabídnout a rozdat,” konstatuje Jan Vincenec. „Během týdne jsme rozdali asi půl tuny matrací. V Hradci se rušila výstava, neměli je kam dát, tak to přivezli k nám. Dal jsem to na ten web minulý týden a všech těch 32 recyklovaných molitanů je rozdaných na tři nové projekty. Na akádě si z toho postaví improvizované studio, holka čalounice z toho vyrábí umění, nábytek a hračky a zařídí se sdílená zkušebna. Během pár dní se ten materiál rozdal, takže ho nemuseli náročně likvidovat.” 

Na otázku, jestli jsou odpady v umění teď tak zásadní otázka, Vincenec odpovídá, „Umělci už tuto věc řeší delší dobu. Současné umění není hezké, ale řeší problémy po svým. Toto je problém, takže je logické, že to je čím dál víc vidět v umění.”

art re use poprvé otevře na akci Žižkovské mezidvorky 11. září. Oficiální slavnostní zahájení provozu proběhne ve druhé polovině září. 

„Už zájem o opětovné použití a sdílení materiálu v naší skupině na Facebooku nám ukázal, že o takovou službu je opravdu zájem. Fyzický art re use je ale naplněním cíle, který jsme ve Skutku měli roky. Dá se předpokládat, že poslouží hlavně umělcům a galeriím v Praze a okolí. Takové Brno nebo Ostrava však mají podobný potenciál: umělecké školy a slušně velkou uměleckou i institucionální scénu. Bylo by skvělé, kdyby si i tam podobný projekt vzali za svůj, a to jak město nebo městské části, tak i organizace, které se o fungování takových center mohou prakticky postarat," vzkazuje místopředseda Spolku Skutek Jiří Ptáček.

 

Autor: Jan Gerych