Architektonické studio archicraft má za sebou úspěšný rok a predikuje trendy
HOLEŠOVICE – Nebojí se experimentování, jsou zastánci komplexního přístupu a v jejich realizacích se promítají emoce. Dokazují, že se nemusíme bát bořit dogmata a že být nekonvenční, se vyplatí. „Našim cílem je přinést novou perspektivu, která respektuje individuální potřeby a přináší inovace. Architekturu vnímáme jako komplexní disciplínu, která představuje experimenty s texturami, barvami a přináší unikátnost materiálových řešení a konstrukcí,“ říká Jan Tomáš Cieśla a dodává: „Velmi nás proto těší, že jsme byli zařazení mezi inspirativní ateliéry v nově vydané knize ARCHITEKTI 2. Je pro nás čest stát po boku těch největších špiček v oboru a také důkaz toho, že naši práci děláme dobře.“
Pocity a osobnost zadavatele
archicraft staví na jedinečnosti materiálového řešení a realizovatelnosti návrhu, výchozím bodem při navrhování jsou pak emoce. „Jsme zastánci toho, že by se měla architektura vnímat od detailů po celek a vždy začínat u lidského měřítka. Rádi boříme dogmata a projekt stavíme na základě osobnosti majitele. Ta by se měla v návrhu promítnou především,“ říká zakladatel studia a doplňuje, že soukromí je vždy jedno z nejdůležitějších měřítek při navrhování privátních interiérů.
Svou filozofii promítají nejen do individuálních zakázek, ale i do komerčních projektů. „Architektura má být v souladu s byznysem a výsledný interiér musí sloužit svému primárnímu účelu, tedy prodávat. Například v gastro provozovnách tak začínáme s navrhováním v kuchyni, nejdůležitějším místě, kde vše začíná,“ dodává ke komerčním projektům Jan Tomáš Cieśla. archicraft stojí například za návrhem interiéru restaurací Masaryčka a Hladinka, prostorů interaktivního muzea Dinosauria nebo řetězce UGO salatérie, dále pak za designem kanceláří Bird&Bird Office nebo SPACE PLAN.
Budoucnost je v udržitelnosti
Filozofie studia a přístup, že by architektura měla sloužit především lidem a být v souladu s přírodou, se odráží v projektech vizí MOONSHOT. Představuje manifest pohledu na změny v architektuře a zahrnuje nové koncepty pro urbanismus a produktový design. V minulém roce tak například ateliér představil novou podobu pražské náplavky pod Letnou nebo studii, která ukazuje, jak lze logistické areály stavět jinak.
Právě komplexní pohled na udržitelnost ve vztahu nejen k použitým technologiím přináší i nové trendy pro příští rok. Ponesou se ve znamení požadavků udržitelnosti staveb, využití nových technologií a zaměření se na individuální potřeby a wellbeing. „Rok 2024 přinese inovace spojené s udržitelností. Budou odrážet posun v chápání prostoru a jeho interakce s okolím. Jako architekti neseme zodpovědnost za řízení této změny. Cílem nebude navrhovat pouze esteticky přitažlivé projekty, ale takové, které budou založené na etických a ekologických principech,“ doplňuje k trendům pro rok 2024 Jan Tomáš Cieśla a uzavírá: „Těší mě, že se mění chápání architektury ve vztahu k okolní přírodě a použitým materiálům. Stavby nejsou individuálními jednotkami a vše musí fungovat jako celek. Na to poukazujeme ve všech našich projektech.“
Vizi odráží i návrh studia
Svůj nezaměnitelný přístup promítli také do designu vlastního studia. „Navrhli a zrealizovali jsme ateliér takový, jako je naše architektura – otevřený, promyšlený a s opravdovými materiály. Jeho podoba odráží přístup k práci jako týmu, kde konzultace a diskuse hrají klíčovou roli,“ vysvětluje realizaci Jan Tomáš Cieśla a dodává: „V designu studia se odráží také fakt, že rádi pracujeme s přírodními materiály a jsme otevřeni netradičním konstrukcím. Například původní podkladový beton jsme využili jako nekonvenční podlahu.“