10 ikonických designových svítidel: kolik z nich už jste někde viděli?
- 15. srpna 2023
- Design
- autor: Eliška Koukalová
- Foto: Louis Poulsen

Hned několikrát se do historie designu svítidel nesmazatelně zapsal Poul Henningsen, který svým nejznámějším návrhem – řadou lamp PH, předběhl dobu i nedokonale vyráběné žárovky. Z dnešního pohledu jsou svítidla ceněná hlavně pro svůj design, který ve své době řešil několik problémů a tím znamenal významný pokrok. Záminkou ke vzniku řady PH byla roku 1926 příležitost navrhnout pro vznikající veletržní halu v Kodani svítidla, která měla podtrhovat krásu vystavovaných automobilů. Henningsen se namísto paprskových či bodových svítidel rozhodl zvolit takové řešení, které bude světlo vrhat několika směry, a tak prosvítí halu rovnoměrně. Přestože svítidla o několika vrstvách vychází z Henningsenových původních konceptů, technicky se mu toto řešení hodilo také pro tlumení a správné nasměrování světla.

Zvolený koncept se uchytil, Henningsen jej tak rozpracoval do vícero provedení. Z nichž nejznámější PH5 přišel roku 1958 v reakci na neustále se měnící tvar a velikost žárovek. Poul Henningsen tehdy ostře kritizoval žárovku jako zdroj světla svým provedením bezohledný ke spotřebiteli, navrhl proto svítidlo tak, aby bylo kompatibilní s jakýmkoliv zdrojem světla, třeba i s vánočními světýlky, jak rád vtipkoval. Sofistikovaným návrhem vyřešil také další vadu tehdejších zdrojů – špatnou reprodukci barev. Do svítidla nechal vložit malé červené a modré plošky, které měly zlepšit reprodukci barev na spektru, na kterém je lidské oko nejméně citlivé. Ty samozřejmě dnes již nejsou nutné. Svítidlo PH5 ale stále zůstává ikonou, která vrhá příjemné světlo nehledě na způsobu zavěšení.

Stejných vlastností se držel také u dalšího proslulého návrhu modelu PH Artichoke. Tento model rovněž z roku 1958 jistě každý už někdy viděl. Jeho skulpturální tvar a delikátní charakter tvořený více než sedmi desítkami měděných plátů také rozptyluje světlo rovnoměrně a příjemně, aniž by příliš oslňovalo. Z důvodu složitosti konstrukce a zachování co nejlepších vlastností je navíc stále většina výroby svítidla prováděna ručně.

George Nelson a jeho bubliny
Legendární designér George Nelson se za svou kariéru činil více než pořádně. Kromě několika desítek návrhů nástěnných hodin a sedacího nábytku vytvořil také ikonickou řadu svítidel Nelson Bubble. Nechal se inspirovat švédskými svítidly z hedvábí, které byly velmi drahé a výroba látky velmi náročná. Jako jeden z hlavních designérů značky Hermann Miller začal přemýšlet, jak se s několika problémy vypořádat. Nakonec zvolil inovativní stříkané hedvábí, kterým nechal obalit kovovou konstrukci. Ve výsledku je takových konstrukcí na tři desítky druhů a rozsáhlá kolekce z roku 1947 spolu s příjemným světlem, jež vrhá, je oblíbenou součástí domovů dodnes.

Jørn Utzon a závěsná Opera v Sydney
Koncept svítidel mnoha vrstev se stal výchozím bodem také pro věhlasného dánského architekta Jørna Utzona, který navrhl lampu Concert. Autor je známý především svou stavbou Opery v Sydney, jeho designové počiny přitom nejsou o nic menší, především, pokud se jedná o zmíněné svítidlo. Pro Utzona bylo v jeho tvorbě klíčové světlo i hudba, mezi oběma médii viděl souvislosti. Podle něj jsou klíčovými prvky k prožívání emocí, což se ve svém designu snažil reflektovat a podpořit. Vznikl tak světelný koncert, který má nastolit správnou atmosféru místnosti a zároveň inspirovat svým tvarem. Což se, podle obliby svítidla, Utzonovi povedlo.

Kromě hudby a světla Utzona fascinovaly i lodě, jako malý totiž nahlížel do výkresů lodí spolu se svým otcem, lodním inženýrem. Tahle záliba se otiskla do lampy Utzon JU1, jejíž rovné linie a obvod obejmutý pomyslným límcem připomíná technický nákres lodi. Lampa z roku 1947 zůstává také na předních příčkách žádanosti, i proto se její barevná škála časem rozšířila mimo původní kovové provedení.

Verner Panton a síla květinového futurismu
Zpočátku Panotnovy kariéry se zdálo, že se svým nekonvenčním přístupem vydělí mimo hlavní proud i mimo designové odvětví, nakonec mu byli všechny kritizované vlastnosti k dobru. Nebál se vystoupit z řady a navrhnout interiér v jednom sytém barevném odstínu, který navozoval až psychedelické zážitky. Součástí jednoho z projektů byla také lampa Flowerpot, která je absolutním bestsellerem Pantonových návrhů.

Lampy Flowerpot mají příjemný oblý tvar, který nechává vyniknout odstíny stínidla. Ikonický design spojující dvě polokoule odkazuje k hnutí hippies a zároveň k přelomovým technologickým inovacím, kterými byl Panton inspirován. Svými jednoduchými, ale zároveň nepřehlédnutelně údernými liniemi chtěl Panton reflektovat tažení proti konvencím, zároveň se snažil navodit harmonický a klidný dojem. Dohromady se širokou škálou pečlivě vybraných odstínů se lampy Flowerpot od svého uvedení těší velké oblibě a jsou častým doplňkem veřejných interiérů.
Isamu Naguchi a jeho svítící objekty
Někde na půl cesty mezi sochařinou a svítidlem stojí lampy Akari od japonského vizionáře Isamu Naguchiho. V souladu s filozofií organického designu přelomu minulého století vytvářel krom dalšího lampy jako objekty sloužící praktické, ale i sociální funkci. Na podobném základu stojí také pojmenování kolekce, jelikož slovo akari užívají jak k označení světla, tak k pocitu lehkosti. Rozsáhlá řada svítidel čítá přes stovku kusů a je dodnes vyráběna především ručně v rodinné manufaktuře Ozeki. Kde stále používají původní Naguchiho formy.

Lampy Akari se vyrábí z bambusových žeber a washi papíru. Ten zajistí, že se jakkoliv ostrý zdroj světla svým charakterem přiblíží přirozeně rozptýleným slunečním paprskům.

Arco Floor Lamp jako ztělesnění italské prozíravosti
Stojací nebo závěsná lampa? Technicky vlastně obojí. Bratři Achille a Pier Giacomo Castiglioni se svým nápadem postarali o formou velmi jedinečné a vlastně velmi příhodné řešením problému, jakou variantu zvolit. Dlouhému vychýlenému ramenu, které se až s překvapivou lehkostí vznáší nad prostorem, poskytuje stabilitu základna z masivního mramoru. Lampa každým centimetrem poukazuje na skvělé inženýrské řešení, její základna je například uzpůsobená tak, aby jí mohla být provlečená tyč a byla tak snadno přenositelná dvěma osobami. Arco Floor Lamp tak ztělesňuje poválečný vývoj italského designu i zálibu bratrů Castiglioni v uplatnění technicky vyspělých řešení.

Vertigo Pendant způsobující designovou závrať
Ikonické lampy najdeme i mezi zástupci současného designu. Jednou z nich je rozhodně počin oceňované francouzské designérky Constance Guisset Vertigo, kterou vytvořila v roce 2010 pro Petite Friture. Design se stal ihned velmi vyhledávaným. Velikostí poměrně rozložitý lustr působí díky tenkým proužkům kovu více než vzdušně, dodává tak prvek odlehčení a dynamiky. Struktura žebrování si taky hezky pohrává se stíny a vytváří tak zajímavou podívanou na stěnách i stropě.

Inovativní a recyklované svítidlo Tense
Ještě o něco odlehčenější charakter spolu s důrazem na udržitelnost nese svítidlo Tense od švýcarského dua designérů Panter & Touron. Autoři se nechali inspirovat technologiemi, které pracují s velkým objemem, aniž by působily těžce: prozkoumali vše od konstrukce létacích draků, přes fotografické pomůcky, stavbu stanů nebo ultralehkého sportovního vybavení. Výsledkem je vznášející se světelný oblak Tense, který protíná sofistikovaně protáhlý zdroj světla oblečený do recyklované látky Tyvek. Nejenže se tento materiál osvědčil jako nejlépe rozptylující světlo, je zároveň odolný, recyklovaný a znovu recyklovatelný.

Kromě přítomnosti ve stálých sbírkách designových muzeí se všechny zmíněné lampy vyskytují také v drtivé většině slavných a oceňovaných interiérů. Což jen dokazuje platnost jejich designu nehledě na rozdílné stáří.