rt-VISUAL: realtime vizualizace architektury u vás doma

realtime vizualizace

Brněnský atelier VIZAGE nabízí pod značkou rt-VISUAL propracované realtime vizualizace architektonických projektů, kterými se můžete volně procházet jako v počítačové hře.

Kouzelníci z rt-VISUAL návrh stavby dokážou přenést do prostředí důvěrně známého hráčům počítačových her. Petr Čáslava a Tomáš Doležal se potkali v jedné lavici na fakultě architektury a řekli si, že si budou hrát. Od té doby uplynulo 16 let a oni jsou ve své práci zmíněnému „hraní si“ nejdál i nejblíž současně. „Využíváme k tomu herní 3D engine Unreal. Projekt si můžete libovolně procházet a kochat se realistickým osvětlením a zvuky. Klient má dokonce možnost měnit některé povrchy, třeba podlahu, aby si udělal lepší představu o budoucí realizaci nebo mohl zavčas ovlivnit výsledek,“ uvedl architekt Petr Čáslava, který spolu s architektem Tomášem Doležalem tvoří jádro ateliéru.

Studio Visage: Petr Čásla a Tomáš Doležal
Atelier VIZAGE: Petr Čásla a Tomáš Doležal

Modely architektonických projektů, či spíše jejich vizualizace, jsou dnes běžné. Relativní novinkou jsou animace, či video procházky projektem. Vy jste šli ještě dále a nabízíte realtime vizualizace. Oč jde?

Petr: Nejjednodušeji řečeno přeneseme model projektu nebo stavby do prostředí počítačové 3D hry typu 1st person, tedy hráč vidí scénu ze svého pohledu. Vizualizovaným projektem můžete volně procházet, volit denní dobu, pořizovat snímky a dokonce vybírat z nabídky materiálů a interaktivně je měnit. Název rt-VISUAL je zkratkou realtime vizualizace – vše se odehrává v reálném čase.

Tomáš: Realtime vizualizace jsou jednou z mnoha služeb z naší nabídky. Z takto zpracovaného projektu lze získat i klasické 2D vizualizace, 360° panoramata a také animované filmy.

 

Jaká je hlavní výhoda realtime vizualizace oproti běžné 2D nebo video procházce?

Tomáš: Podstatné je, že ve realtime vizualizaci se člověk může otáčet, chodit, poslouchat reálnou akustiku nebo zkoumat osvětlení a povrchy. Do vizualizace se tak přidají další vjemy, které přibližují architekturu.

Petr: Velkou přidanou hodnotou je to, že realtime vizualizace umožní lépe se zorientovat v prostoru. Animace či vizualizace diváka pěkně vede, ale nemůže se jednoduše podívat, co má za zády. Statické vizualizace tvůrce může kompozičně vymakat, pohrát si s barevnou náladou, měřítkem a perspektivou. Vizualizace často zkresluje, je to věc citu k měřítku. Pokud například chci, aby místnost působila větší, zvolím v kameře krátkou ohniskovou vzdálenost. Scéna pak pojme mnohem více prostoru, ale ve skutečnosti jej člověk vnímá jinak.

Tomáš: Často je to i důsledkem omezeného rozpočtu. Místo dvou perspektiv s věrohodnějším zobrazením volí klient jednu „širokoúhlou“.

Počítačové hry, především ty 3D, vyžadují výkonný počítač. Jak velký problém to pro vás představuje?

Petr: Potíže s hardware se dají vyřešit tak, že má developer showroom, kde si můžou zájemci na výkonném počítači projekt i s výkladem projít. K plynulému zobrazení je potřeba herní grafická karta, ale i procesor a opereační paměť musí být na určité úrovni.

Tomáš: Připouštíme, že hardwarová náročnost je stále ještě kámen úrazu. Spoléháme na rychlý vývoj technologií. Zobrazení lze degradovat například pro tablet, ale to pochopitelně není ono. V současnosti také testujeme příjemné VR brýle s rakouskou firmou EXCHIMP, kde bude možné aplikovat přinejmenším 360°panoramata a rozhlížet se kolem sebe.

Vizualizace z prostředí rt-VISUAL, projekt Dream house
Vizualizace z prostředí rt-VISUAL, projekt Dream house

Jak realtime vizualizace vytváříte?

Petr: Model stavby se exportuje z 3D Studia MAX do engine počítačové hry, kterou vývojáři pro tyto účely uvolnili zdarma. Na drátěný model se dají materiály a textury, potom se z toho exportuje hra v podobě balíčku, který si klient stáhne, nainstaluje a spustí. Pro realistické zasazení navrženého projektu do reálného prostředí, nebo pro ověření výhledů, lze pořídit letecké 360° panorama snímky z dronu a zakomponovat je do projektu.

Jak tento přístup změnil vnímání klientů?

Petr: Dříve se architekt v komunikaci s klientem k detailům propracoval později, dnes je požadavek vidět vše co nejrealističtěji od počáteční skici. Je jistou výhodou, že některé věci tak lze změnit včas, na druhou stranu se pak často řeší detaily na úkor prostorových vztahů. Proces navrhování od celku k detailu má svůj význam, a pokud se tento nový nástroj použije ve správnou chvíli, může ušetřit lidem rozčarování i spoustu peněz.

Lze herní 3D vizualizace využít v oblasti urbanizmus?

Tomáš: Ano, když nás v danou chvíli nezajímá detail ulice, stačí místo lidské perspektivy zvolit ptačí pohled a můžeme se proletět nad nějakým urbanistickým celkem nebo jiným větším dílem.

3D VIZUALIZACE. JAK TO ZAČALO

Jako řada dvojic architektů jste se potkali na Fakultě architektury VUT v Brně. Co ve vašem případě „seplo“ a nastartovalo další spolupráci?

Tomáš: Seděli jsme spolu v lavici a měli jsme jedno společné – chtěli jsme si hrát. Začali jsme dělat vizualizace, ve druháku jsme zkoušeli i první animace a videa, kterými jsme rozvíjeli naše školní projekty.

Petr: Ty by dnes byly pro smích. Vzpomínám si ale, že jsme přes vánoční prázdniny v IT učebně na týden zaměstnali renderováním 30 počítačů s procesory Pentium 4, což byla v roce 2003 špička.

Klasická 2D vizualizace v podání Atelieru Visage
Klasická 2D vizualizace v podání atelieru VIZAGE

Tomáš: Když jsme potom na praxi v belgickém Gentu přemýšleli, jestli nastoupit do nějakého ateliéru, bylo nám jasné, že bychom nenašli naplnění a založili vlastní studio. V roce 2005 jsme začali na živnostňáky. Bavily nás vizualizace a byl po nich dost hlad.

Petr: V roce 2007 jsme založili s.r.o. a začali podnikat. Z hlediska byznysu to byly výdělečné roky a měly pomoci našemu plánu do budoucna – začít ve větší míře dělat vlastní architekturu. Vizualizace nám dotovaly práci na architektonických projektech, které byly mizerně placené.

Co následovalo?

Petr: Řekl bych, že v atelieru profesně rosteme. Architektura je sice náročnou disciplínpou, ale současně naší největší vášní.

TomášNa druhou stranu pořád rádi zkoumáme i oblasti, které jsou s architekturou spojené – způsoby zobrazování, animace, film… Aktuálně točíme i videa jako prezentace svých domů – vlastně jsme tuto službu ještě nenabídli. rt-VISUAL je produkt, ve kterém se vše prolíná a díky našim zkušenostem jsme schopni nabídnout vizualizaci, virtuální prohlídku, ale i vymyslet příběh a natočit a sestříhat video.

vizage_vizualization08
2D vizualizace v podání atelieru VIZAGE

Šťavnaté roky, co se týká vizualizací, už jsou pryč. Dnes je dělá kde kdo…

Tomáš: Nabídli jsme je v době, kdy to nebylo tak běžné, takže jsme s tím, alespoň do nástupu krize, „slavili komerční úspěch“. Přibližně od roku 1997, od kdy se vizualizace rozšířily, prošlo odvětví bouřlivým vývojem. Dnes jsou kurzy pro architekty, jak co nejlevněji a nejjednodušeji udělat vizualizaci a co nejvíce tím říci. Člověk si osvojí základní principy zobrazování, kompozice, co je dobré vypíchnout. Už ani není třeba mít drahé vybavení. Bylo potřeba přijít s něčím novým. A zase si hrát.

Petr: Studií, která dělají vizošky je dnes velké množství, většina je nabízí ve srovnatelné kvalitě, liší se uměleckým přístupem a cenou. Jsou studia, u kterých se vyplatí si za vizualizaci zaplatit, jako studio mir.no. Obrázek vychází na statisíce, ale je to umělecké dílo, které si pak můžete i dát na zeď.

Setkali jste se s klientem, pro koho byli vizualizace nepřijatelné?

Tomáš: Jsou lidé, kteří nemají ve vizualizace důvěru. Místo toho si nechají něco postavit a pak to vymlátí, když se jim to nelíbí. Vzpomínám na případ investora, který si dům nechal postavit „na sucho“, pak ho nechal rozebrat a znovu postavit.

Petr: To nás ostatně přivedlo k tomu, že pro ty, kdo si toto nemůžou dovolit je možné to udělat v počítači.

vizage_vizualization09
2D vizualizace v podání atelieru VIZAGE

Na koho s realtime vizualizacemi cílíte?

Petr: Na architekty, ale především na developery. Je to dobrý nástroj zejména pro prezentaci projektů bytových domů. Developeři tak můžou stavbu prodávat dříve, než se začne stavět, a přitom jejich zákazníci si můžou projít celý dům než se rozhodnou, do čeho chtějí investovat. Jestli třeba do výhledu, nebo do správné orientace vůči světovým stranám.

Tomáš: Dělali jsme i realtime vizualizaci obchodního centra. Tam je zase pro budoucí nájemníky dobré ověřit si polohu svého obchodu, což z půdorysných plánů můžou jen složitě číst.

Tomáš: Nechť přinese kompletní data, nebo jen půdorysy. Jako architekti pro něj můžeme navrhnout interiér a zároveň vytvářet vizualizace všeho druhu.

Petr: Pro jednoho klienta jsme vytvořili realtime vizualizaci kanceláří, ve které se mohl jako ve hře procházet. „Paráda, už mi chybí jen automatická zbraň a mohl bych se začít bavit,“ komentoval náš výtvor.

A je tu tahle, příplatková možnost?

Petr: Není, v tom máme jasno.

Tomáš: V případě návrhu střelnice je to ovšem v ceně.

A můžou být v 3D modelu další prvky hry, například lidé?

Tomáš: Ano, lidi ve vizualizacích pomáhají lidem, kteří se na vizualizace dívají, v první řadě s odhadem měřítka. Na statických vizualizacích navíc můžou dělat něco charakteristického, co pomůže lépe pochopit návrh. Ale v realtime vizualizaci s vámi můžou o návrhu třeba i mluvit.

Vizualizace z prostżed° rt-VISUAL03
Prostředí rt-VISUAL. Takto vypadá 3D realtime vizualizace, kterou se můžete procházet jako počítačovou hrou.

Jaká je přibližně pohybují ceny realtime vizualizací?

Petr: Cena se vždy odvíjí od konkrétního zadání. Obecně lze říct, že se vyplatí využít služby jako celku, tedy realtime vizualizaci i s balíčkem statických vizualizací, 360° panoramat a videa, než kdyby se zpracovávaly zvlášť. Pro konkrétní příklad dejme tomu, že nadstandardní rodinný dům bez pozemku stojí 10 miliónů korun, pak kompletní projekt se cenou blíží k jednomu miliónu a rt-VISUAL vyjde tak na 80–100 tisíc korun.

Na webu prezentujete poutavou stavbu na mořskou zátokou. Jde o reálný projekt?

Tomáš: Je to „dream house“ – vzali jsme to přes inspiraci. Chtěli jsme strávit alespoň nějaký čas letos u moře.

PRÁCE ARCHITEKTA

Jaké je vaše pojetí architektury jako takové?

TomášVizualizace nás naplňují jako ta „hra“. Vlastní navrhování je ale oproti vizualizacím mnohem uspokojivější ve svém – byť náročném – kontaktu s realitou. Každý klient má své specifické požadavky, své jedinečné vnímání světa, které by se v jeho domě měly odrazit. My s ním hledáme způsob, jak něco, nad čím zpravidla přemýšlí v životě poprvé (a mnohdy taky naposled), zhmotnit.

Realizace Atelieru Visage: Rodinný dům Jundrov
Realizace atelieru VIZAGE: Rodinný dům Jundrov

Čeho jste jako architekti zatím dosáhli?

Tomáš: Realizováno bylo několik rodinných domků. Letos jsme uspěli také v několika architektonických soutěžích – interiéry Ústavního soudu (2. místo), Dětské centrum na Starém Brně (1. místo) a sokolovna v Hrušovanech (odměna).

Realizace Atelieru Visage: Rodinný dům Jundrov
Realizace atelieru VIZAGE: Rodinný dům Jundrov

Petr: Ceníme si rekonstrukce rodinného domu Petra Kameníka. Vzhledem k tomu, že je sám architekt, měli jsme na spoustu věcí podobný náhled. Jeho dům je netypický, alespoň na naše poměry, svou otevřeností do ulice.

Tomáš: Říkal nám, že se ho často kolemjdoucí ptají, co bude prodávat.

Realizace Atelieru Visage: Rodinný dům Tuřany
Realizace atelieru VIZAGE: Rodinný dům Tuřany

Stojíte také za projektem optimalizmus.cz, oč jde?

Petr: Optimalizmus.cz se věnuje principům levné výstavby dřevěných pasivních domků. Na webu je veškerá dokumentace optimalizovaného konstrukčního systému zdarma ke stažení.

Realizace Atelieru Visage: Rodinný dům Tuřany
Realizace atelieru VIZAGE: Rodinný dům Tuřany

Jakým směrem se podle vás bude vizualizace architektury ubírat?

TomášSoučasný trend v technologiích zaznamenávám ve využití rozšířené reality (augmented reality). Myslím, že by se mohl změnit i způsob navrhování. Představme si třeba jak po zahradě chodí architekt s tabletem nebo VR brýlemi a „realtime“ navrhuje. Zkontroluje si výhledy z oken, popřípadě vyzkouší rovnou nějaké úpravy, výsledek nahraje ve formě videa a pošle klientovi ke konzultaci… Mezitím si utrhne jabko a říká si, že konečně nesedí u počítače, že počítač chodí s ním.

Realizace Ateliéru Visual: Interiér Skácelova
Realizace atelieu VIZAGE: Interiér Skácelova

obyvak_zavirani

Petr Čáslava
narozen 1978 v  Bystřici pod Hostýnem
1998 se učil jako truhlář a zakončil střední školu jako nábytkář (umělecko-řemeslné zpracování dřeva)
2000 vystudoval v brně SŠUŘ a Vyšší odbornou školu uměleckých řemesel – 2 roky restaurování nábytku
2001 absolvoval kurz programu 3D studio R2 a zároveň kurz klasické fotografie
2005 zahraniční praxe v Nero Büro architecten v Gentu
2006 absolvoval FA VUT
2007 založení firmy atelier Vizage s.r.o.
2014 zakončení Ph.D. studia doktorského programu na FA VUT v Brně pod vedením Prof. Hany Urbáškové

Architekti Petr Čáslava a Tomáš Doležal
Architekti Petr Čáslava a Tomáš Doležal

Tomáš Doležal
narozen 1980 v Brně
1992 – 99 studoval na Gymnáziu Integra v Brně
2006 absolvoval FA VUT
2005 zahraniční praxe v Coussée & Goris architecten v Gentu
2007 založení atelieru VIZAGE s.r.o.