Za kusem ručně tvarovaného drátu je příběh, říká šperkařka ANINA

Šperky, které vypráví o stereotypu a událostech, co ho narušují. Pokud jste navštívili letošní Designblok, dost možná jste tam na ně narazili. Za kolekcí Stereotype stojí šperkařka ANINA, která se k tvorbě nedávno vrátila z mateřské. Popovídali jsme si s ní o tom, co ji inspiruje a jak výrazné šperky vlastně vznikají. „Mám ráda, když mne svým způsobem materiál přes prvotní nápad přivede na neočekávanou cestu,“ říká.

Dvacátý Designblok slavil dvoje výročí – republiku a vlastní založení. Jak letošní rok vnímáte vy? Oslavovala jste?

Samozřejmě vnímám tato výročí. Pro mne osobně to byla taky malá oslava, jelikož se vracím zpátky ke své tvorbě. Hned po dokončení studia na UMPRUM jsem šla na mateřskou a protáhla si ji na dva syny, takže nebylo snadné přitom kontinuálně tvořit. Proto, když jsem byla oslovena s možností se přihlásit na výroční Designblok, neváhala jsem ani minutu.

Co vyjadřuje kolekce Stereotype, kterou jste vystavovala na Designbloku?

Kolekce Stereotype vznikla pro Designblok 2018, ale je pravda, že je v ní obsažena určitá linka, která mne provází delší dobu. V kolekci tato linie/tvar/dynamika zaznamenává jednotlivé etapy mého života. Je to záznam každodenního opakujícího se stereotypu, který je narušen životními událostmi, radostmi, emocemi atd. Proto ta gradace, narušení opakující se linky, spirály. Linie života jde nahoru dolů jako tvar nově vzniklých šperků. Odráží pohled na svět.

ANINA: Stereotype

 Téma linie života ženy protíná celou vaši tvorbu. Jak ji vnímáte vy?

Jak jsem se zmínila, prožila jsem přerod ze studentského života po odchod do mateřství. Mimo jiné jsem porodila prvního syna a za týden jsem musela dělat státnice. To jsou ty okamžiky a momenty, co se projevují v mých špercích. Jinak obecně úděl ženy v mateřství má svoje pro a proti, nemyslím si, že je to dovolená. Ale jako další inspirace pro pokračování je to úžasná zkušenost.

K tomu mě napadá, jak by teoreticky vypadal šperk, který by odrážel linii života muže? A z jakého by byl materiálu? Bylo by zajímavé to srovnat.

Asi dost podobně. Myslím, že i on prochází a zažívá zásadní etapy života. Majitelem mého šperku je i muž, jeho volba byla čistá linka mírně zahnutá do Möebiova pásku, takže také nahoru a dolů, opakující se kolotoč.

Co vás z mateřské přivedlo zpátky ke šperku?

Mě osobně proces práce naplňuje a vyrovnává v náhledu na život. Je to pro mne hra, fascinace z nově vznikajících tvarů a hledání materiálů a těžko bych ji mohla opustit. Mám ráda, když je za mnou vidět kus práce a je skvělé touto formou tu energii přenášet dál na zákazníky.

ANINA: L30

Jak obtížný, s ohledem na konkurenci, ten návrat je? Jak moc ostré lokty jako šperkařka potřebujete?

Návrat je stejně těžký jako v mnoha jiných oborech. Každoročně přichází nová inspirace, nové tváře, nové ideje. I když si držím svůj umělecký záměr a určitý dlouhodobý koncept, je vždy těžké se dostat do stejného rytmu. Mít ostré lokty je asi velkou výhodou, ale na rovinu, toto není moje parketa. Mám jiné priority. Pro mě bylo hlavním hnacím motorem vytvořit dobrou kolekci, utišit tím nespokojenost a vnitřní touhu v sobě.

Jak vlastně takový šperk vzniká? Jak vypadá váš výrobní proces?

Na prvním místě je myšlenka, nápad. Hlavně se řídím materiálem. Práce s materiálem umožňuje další variace, možnosti a cesty. Hlavně víte, co si můžete dovolit. Něco jiného je návrh na papíru a něco jiného realizace. Mám ráda, když mne svým způsobem materiál přes prvotní nápad přivede na neočekávanou cestu. Ať je to sklo, dřevo, aluminium nebo stříbro.

Stalo se vám, že vás materiál od počátečního návrhu odvedl úplně někam jinam?

Zatím se mi to úplně nestalo. Ale je pravda, že při materiálových zkouškách vás vlastnosti materiálu navedou i jiným směrem, ze kterého pak vznikají další nápady a podněty. Nejblíže tomuto případu byla kolekce šperků ze skla, kde po konzultaci se sklofoukači vznikly tvary, které více reagovaly na poddajnost materiálu. Takže jsem musela uzpůsobit svoje požadavky. Ale většinou vše do sebe zapadne.

ANINA: Fire 17

Které šperky si klienti kupují nejčastěji?

Lidé zaujmou obecně spíše menší kusy, ale já úmyslně mířím jinou cestou. Zajímají mne velkorysejší tvary a projevy a snažím se tím moje zákaznice oslovit, ač vím, že to není takzvaně šperk pro každého. Zákaznice, s kterými mám zkušenost, se velkých šperků nebojí. Když si za tím stojíte, můžete unést cokoliv. Myslím, že se odvážnost začíná drát do popředí.

Máte pocit, že se ženy pokud jde o šperky drží při zemi?

Jak jsem říkala, každý nosí, na co se cítí a do velkorysejších šperků nejde každý, což si myslím, je škoda. Já osobně jsem byla a pořád jsem obklopena lidmi, který tento směr vyhledávají. Nemyslím, že velikost šperku je rozhodující, důležitý je moment, kdy cítíme, že se hodí k určitému oblečení nebo když tento šperk má pro člověka určitý význam.

Právě Designblok byl pro mě v mnoha směrech přínosný, když jsem oslovila zákazníky s myšlenkou, která kolekce Stereotype nese. Hlavně reakce žen byla pozitivní. Některé začaly objevovat momenty ze svého života nebo si je samy zrekapitulovaly a zapojily svou fantazii. O to právě jde, že tento šperk osloví hlavně ženy svým konceptem a myšlenkou. Že za kusem ručně tvarovaného drátu stojí příběh, ve kterém si každý najde to svoje.

Designblok 2018

 

Anna Bartáková (ANINA)

  • Narodila se 11. 4. 1983 v Brně
  • Vystudovala Vysokou školu umělecko-průmyslovou v Praze pod vedením Evy Eisler
  • Je autorkou kolekcí L30, Light, Fire 17, Neon Fire nebo Ash Edition
  • Vystavovala v Praze (Design Week, Designblok), dále také v Mnichově nebo Bratislavě
  • Šperky se prodávají ve vybraných obchodech v Praze, Brně a ve Zlíně
  • www.aninajewellery.cz