Rok designu v Moravské galerii
Moravská galerie se v posledních letech postupně etabluje ze zkostnatělé galerijní instituce na živý a otevřený prostor, který stojí za to zařadit si do míst, která chcete pravidelně navštěvovat. Už kvůli tomu, že vytváří určitou kontinuitu, jejíž vývoj stojí za to sledovat. Svědčí o tom vznik kavárny Morgal a kulturního centra Praha, zpřístupnění a využití dříve prázdných nádvoří, zavedení volného vstupu do stálých sbírek a v neposlední řadě výstavní program, který se zaměřil na všechny skupiny návštěvníků včetně doprovodných programů.
Jako jediná brněnská instituce se MG letos systematicky věnuje prezentaci současného designu. Pod názvem ROK DESIGNU představí retrospektivu Maxima Velčovského (11. 3. 2016) a studia Olgoj Chorchoj (podzim 2016), otevře ve foyer Designshop s nabídkou současného českého designu a v létě bude hostit 27. mezinárodní bienále grafického designu.
První z výstav pod názvem Vše za 39 představí retrospektivu Maxima Velčovského. Dvojsmyslný název se tak trochu baví významem retrospektivy samotné (připomínáme, že autor se řadí k současným českým designérům střední generace) a atmosférou levných lidových výprodejů, což se promítá i do vizuální podoby expozice. Kurátor Radek Wohlmuth do jedné linie staví kultovní Velčovského produkty a jejich utajený formativní svět, který je podstatou autorova tvůrčího přístupu. Autor si záměrně pohrává s ikonami spotřebitelského průmyslu (plastová lahev) a všedními užitkovými předměty (gumáky), která s určitou nadsázkou vzhledem české mentalitě a jejímu kutilství přetváří v umělecká díla.
„Jsem trochu divnej designér. Snažím se staré tvary vracet do hry, zneužívám tvarosloví supermarketové ,krajiny‘, reaguju objektem na nějakou příčinu. Miluju improvizaci, zajímá mne experiment a proces je pro mne často důležitější než výsledek,“ říká o své tvorbě autor výstavy Maxim Velčovský.
Význam retrospektivy spočívá v tom, že kromě prezentace dnes už ve světě designu ikonických předmětů nabídne pohled do zákulisí jejich vzniku, autorova tvůrčího přístupu samotného a jeho myšlenkového procesu. Součástí doprovodného programu jsou kromě komentované prohlídky také autorské workshopy (Váza váz). Současně s výstavou vznikne první monografický katalog Maxima Velčovského (grafika Ex Lovers), který bude vizuálně těsně propojen s výstavou - je možné o něm uvažovat jako o doslovném přenosu výstavy na papír.