OK PLAN’15: Made in Humpolec

 

„Dovolujeme si vás pozvat na výstavu OK PLAN ARCHITECTS’15, která se koná v prostorách galerie The Center for Architecture Breakthrough Space, 536 LaGuardia Place, NEW YORK, ve dnech 2. až 30. dubna 2015.“

Lepší úvod bychom nevymysleli, stačí citovat pozvánku. Marně totiž pátráme v paměti po dalším českém architektonickém studiu, které by kdy chystalo výstavu v New Yorku. Humpolec, který dobře znají milovníci piva, mají v hledáčku i příznivci architektury. V roce 1999 tam totiž Luďek Rýzner založil studio OK PLAN ARCHITECTS.

Doménou studia jsou rodinné domy a industriální objekty. Ty Rýzner a jeho kolegové navrhují pro veskrze privátní klientelu. I přesto, nebo právě proto, se jim daří realizovat originální stavby, které sbírají ocenění odborných kritik a těší se zájmu veřejnosti.

V první části rozhovoru nám Luďěk Rýzner prozradí něco o chystané newyorské prezentaci studia, v další části vám přineseme jeho pohled na industriální stavby a v třetí jeho poznatky o členění prostoru v administrativních objektech.

Přibližte, prosím, koncept výstavy, která se 2. dubna 2015 otevře návštěvníkům The Centre for Architecture Breakthrought Space v New Yorku?
Jak již napovídá název OK PLAN ARCHITECTS’15, jde o prezentaci naší produkce za posledních 15 let. Zvolili jsme 22 staveb, ke kterým máme vztah a jsou něčím zajímavé a typově pestré, několik panelů věnujeme také firmě samotné. Informace o projektech doplní i audiovizuální klipy.

Budou mít Američané možnost se s vámi osobně potkat?
Součástí výstavy bude stůl nazvaný pracoviště architekta. Do New Yorku pojedu na prvních čtrnáct dní a dvakrát týdně budu na hodinu součástí expozice. Věřím, že přijdou lidé, kteří by se mohli zajímat o pohled evropského architekta. Skvělé a synergické je, že se v jedné budově současně koná také výstava Pražský funkcionalismus – Tradice a současné ozvěny. Dokonce na ní máme jeden náš dům.

 

image

 

Jaké další plány máte v USA?

Chceme se potkat s několik newyorskými architekty a porovnat způsob práce. Jak jsou provázáni s developery, samosprávou a privátními firmami. V Americe samospráva mnoho zakázek nedává, všechno jde přes privátní firmy. I v našem porfoliu je nemnoho zakázek pro developerskou sféru, mizivá část je pro státní sféru. Naše klientela je z 95 procent privátní, působíme tedy v nejtvrdší a nejsoutěživější sféře. Privátní klient chce pro svoji firmu to nejlepší. U státních zakázek chtějí nejnižší cenu, ne nejlepší projekt.

Jak vás napadlo uspořádat výstavu v New Yorku?
Výstavu už jsme měli v Praze v Galerii Jaroslava Fragnera, nebo v Brně v Galerii architektury. Zvažovali jsme, jestli má cenu jít do Mnichova nebo Varšavy. Nebo, jestli rovnou zvolíme TOP místo. New York je pro nás absolutně jiný svět. Záměrem je přinést prezentaci naší firmy do nejkonkurenčnějšího prostředí na světě.Pro mě osobně je důležité, jsme po patnácti letech schopni si všechno zorganizovat a sami zaplatit. Je to signál, že jsme finančně silní. I když je to jen kapka v moři, je to pro nás i způsob podpory české kultury.

Máte ambice získat zahraniční klienty?
Chceme naši práci ukázat nejen lidem v české komunitě. Rodilí Američané mohou porovnat úroveň naší práce. Logicky prezentujeme domy, keré mají na Ameriku velmi malé měřítko. Tedy žádné mrakodrapy, urbanistické koncepce sídel pro 3 miliony lidí nebo umělé ostrovy, ale konkrétní uchopitelné domy či firmy. Bytovou otázku řeší každý a naše práce má rozměr, který běžné lidi oslovuje. Na druhou stranu si nemyslíme, že přijde developer, který chce na Manhattanu stavět mrakodrap: „Hele, vy jste postavili dobrou chajdu na Másílku, nechcete si zkusit něco jinýho“. To asi neklapne.

Do světa architektury jste vstoupil na volné noze, jak se vám podařilo získat současnou pozici?
Zprvu jsem neměl ambici specializovat se na nějakou oblast, chtěl jsem ale dělat věci jinak. Zkusit to sám a po svém. Postupem času vidím, že se nám skutečně podařilo získat renomé, zejména v oblasti rodinných domů a výrobních areálů. Máme nicméně i urbanistické, bytové a interiérové reference.

 

image

 

Vaše rodinné domy mohou působit poněkud výstředně.
Nemyslím, že výrazně vybočujeme z řady extravagancí. Spíše bych řekl, že se snažíme dělat architektonicky přísnější domy. Nejde o to, jestli jsou za 4 nebo 20 milionů korun, jde o principy, se kterými pracujeme.

Lze za vaše poznávací znamení označit užití železa na fasádách?
V poslední době využíváme surové rezaté plechy jak při tvorbě rodinných domů, tak pro průmyslové realizace. Je to zajímavý materiál, který není tak zprofanovaný jako beton. Nevymezuji se ale železem, žádný materiál není dobrý nebo špatný. Geniální je sklobeton, který lidé z nějakého důvodu nesnáší. Přitom se jim skvěle ladí interiérová atmosféra. Za všechno může jedině architekt, který materiál špatně využije.

Která z vašich realizací, kterou budete v New Yorku prezentovat, je vaše oblíbená?
Nejoblíbenější realizací je vždy ta poslední. Ta je vždy nejlepší a nejkomplikovanější. Je to tím, že vždy vymyslíme něco nového, získáváme zkušenosti a překonáváme překážky.

Jakou překážku překonáváte aktuálně?
Chceme použít mosazné plechy na fasádě a řešíme, jak je zkombinovat s hliníkovou fasádou a okny se skrytými hliníkovými rámy. Tuto kombinaci materiálů najdete všude v Evropě, mosaz umí krásně stárnout. Řešíme ale nesmiřitelný boj těchto materiálů, a ač je od sebe separujeme, v Česku nám je nechce nikdo povolit s tím, že se budou chemicky ovlivňovat. V Německu a Švýcarsku takové domy stojí, cesta je již prošlápnutá. České firmy ale trvají na tom, že řešení bude garantovat architekt. Mám pak pocit, že zavádím elektrický proud.

POKRAČOVÁNÍ ROZHOVORU PŘINESEME V PONDĚLÍ 9.3.

image

 

Architekt Luděk Rýzner

  • narodil se 1969 v Humpolci
  • vystudoval ČVUT v Praze, kde na Fakultě architektury absolvoval postgraduální studium urbanismu
  • od roku 1994 působil v Atelieru Penta v Jihlavě jako vedoucí projektant
  • v roce 1999 založil ateliér OK PLAN ARCHITECTS

Ocenění a soutěže

  • 2014 GrandPrix: čestné uznání za objekt společnosti IPMB
  • 2012 Titul „Stavba roku“: Fabrika Hotel
  • Titul „Stavba roku“: objekt společnosti IPMB
  • 2011 Prestižní stavba Vysočiny 2010
  • Stavba Vysočiny 2010 – čestné uznání
  • Architekt roku, časopis Dolce Vita 2010
  • 2007 Prestižní stavba Vysočiny 2007
  • 2006 GrandPrix 2006 – čestné uznání
  • 2004 Prestižní stavba Vysočiny 2004
  • Stavba Vysočiny 2004 – čestné uznání
  • 2002 Nominace na titul „Stavba roku“

Vstoupit do diskuse

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *