Muzeum o Finech jako průlom: První cena nám umožnila založit si studio, říká architekt Juráš Lasovský

Znělo to až bizarně: soutěž na muzeum o Finech v Norsku vyhrálo česko-švédské studio z Dánska. Ale je to tak. Mezinárodní tým z Kodaně ve složení Čech-Švéd-Švédka porazil dalších 202 přihlášených, a to byl impuls, díky kterému se mladí architekti konečně postavili na vlastní nohy. Vyzpovídali jsme Juráše Lasovského, zakládající třetinu studia Lipinski Lasovsky Johansson.


Jak jste se ocitnul v česko-švédském studiu v Kodani?

Pracuji dlouhodobě v Kodani pro větší architektonickou kancelář stejně jako moji kamarádi, se kterými jsem začal v roce 2016 spolupracovat. Měli jsme sen založit si vlastních studio, a tak jsme pracovali po práci a o víkendech na otevřených architektonických soutěžích. Dařilo se nám získat ceny se všemi projekty. Chyběla nám “pouze” první cena. Na začátku roku 2018 jsme se dozvěděli, že náš projekt muzea v Norsku vyhrál v mezinárodní soutěži. Muzeum byl čtvrtý společný projekt a impuls k otevření vlastní architektonické kanceláře. Tým je složený ze tří architektů: já, Filip Lipinski (SWE) a Hanna Johansson (SWE).

A co vás původně přivedlo zrovna do Kodaně?

Po dokončení školy v Liberci jsem měl ještě chuť podívat se do ciziny. Lákala mě Skandinávie. Moc pracovních nabídek ale nebylo, a tak jsem požádal o pracovní stáž pro absolventy. Ta mi hodně pomohla a nakonec jsem se dostal do kodaňského studia 3XN, kde mi po uplynutí stáže nabídli místo.

Co pro vaše tříčlenné studio znamená ta první cena? Pomohla vám třeba co se týká klientely?

První cena je pro nás fantastický úspěch, který nám umožňuje založení studia a propagaci našich projektů. Věřím, že i do budoucna nám muzeum může přinést další práci, zvláště až bude stavba hotová. S touto referencí pro nás bude také snazší spojit síly s většími kancelářemi a zúčastnit se vyzvaných architektonických soutěží na budovy s podobným programem.

V jaké fázi je projekt teď? Co máte před sebou?

Na projektu začneme pracovat naplno od září. V současné době připravujeme fyzický model muzea, který bude vystaven v červenci na oslavách Lesních Finů v obci Svullrya, tedy v místě budoucího muzea. Model bude ze dřeva a pomůže nám představit celý projekt místní komunitě, pro kterou bude budova nejen výstavním prostorem přibližující historii Lesních Finů, ale i kulturním centrem celém oblasti.

Co si pod tím kulturním centrem mám představit?

V muzeu bude také knihovna, kavárna a auditorium pro pořádání koncertů a přednášek. Součástí bude i malá dílna, kde si návštěvník vyzkouší práci se dřevem. Pozemek je relativně velký a bude využit zejména k přiblížení zemědělské techniky žďáření.  Ve východní části protéká řeka Rotna, kde by se v budoucnu mohla objevit kouřová sauna. Takže program je docela obsáhlý a má přilákat nejen turisty, ale i vytvořit prostor pro setkání místní komunity.

Kdy by mělo být muzeum v provozu?

Celý proces by měl trvat kolem tří let. Takže první návštěvníky by muzeum mohlo přivítat v létě 2022.

Projekt je jedna věc, realizace druhá. Máte obavy?

Obavy nemáme, naopak se na práci moc těšíme. Je to pro nás dobrý první úkol. Projekt je relativně malý a má jednoduchou formu, u které bude důležité perfektně zvládnout všechny detaily. Zajímavé také bude podílet se na návrhu nábytku a celé výstavní části, která bude zasahovat i do venkovních prostor okolo muzea.

Dům Lesních Finů

Jak jste se o Lesních Finech vzdělávali? Něco podobného přece muselo proběhnout.

Součástí soutěžních podkladů byla i obsáhlá dokumentace o historii Lesních Finů, o jejich způsobu života a architektuře. Tito lidé migrovali z východní části Finska do zalesněných regionů centrálního Švédska a východního Norska na konci 16. století a na začátku 17. století. Vyznačovali se zemědělskou technikou žďáření, kde do popela z vypáleného lesa je seto zrno. Součástí této lesní kultury byla i takzvaná kouřová sauna.

Juráš Lasovský: Inspirací byl les

V našem týmu věnujeme na začátku každé soutěže hodně času hledání různých materiálů, které nám pomáhají uvědomit si kontext a tím i zvolit nejvhodnější koncept pro projekt.  V případě muzea byl hlavní inspirací právě les, který byl nepostradatelný v životě Lesních Finů. V této části Skandinávie rostou rovné kmeny stromů vytvářející nekonečné lesy. Tento přírodní rastr jsme promítli do našeho návrhu, ve kterém se návštěvník ztrácí v labyrintu kmenů a kde mizí zřetelné hranice mezi lesem a muzeem.

Jak probíhá spolupráce ve studiu? Kdo pracuje na čem?

Při práci na architektonických soutěžích jde o kombinaci. Na začátku je náš proces dost individuální, každý má čas na prostudovaní soutěžních podmínek a vytvoření si vlastního názoru a skic k projektu. Pak tyto skici společně procházíme a dále rozpracováváme. Dalo by se říct, že je to taková malá soutěž mezi námi, kde kritikou a diskusí vybíráme ty lepší nápady.

Máme vyzkoušeno, že v našem případě je nutné, abychom měli společně dobrý pocit z konceptu, který dále rozvíjíme. Pamatuji si, že při práci na muzeu jsme byli s jednou variantou skoro hotovi. Po dalším vývoji a při dodělání detailů jsme ale konceptu přestali věřit. Nakonec jsme se vrátili ke skice, kterou jsme udělali na samotném počátku. Kdybychom toto rozhodnutí neudělali, určitě bychom nevyhráli.

Kam chcete jako studio směřovat? Jakým zakázkám byste se dál do budoucna chtěli věnovat?

Je to asi dost otevřené. Muzeum je pro náš skvělý začátek a bylo by super věnovat se podobným projektům i v budoucnosti.

Proč jste si vybral architekturu? Co vás na téhle práci nejvíc baví?

Mám architekty v rodině, tak to byl asi jeden impuls. Také jsem rád kreslil a vyráběl všelijaké věci, hlavně ze dřeva. Na architektuře se mi líbila volnost, že nemusím dělat pouze domy, ale můžu se zabývat designem, urbanismem nebo krátkodobou instalací. Baví mě hodně proces navrhování. Práce s lidmi, jejich odlišné vnímaní prostoru. A také poznávaní nejrůznějším kontextů, ve kterých projekty vznikají.

VÍCE O PROJEKTU LESNÍHO MUZEA ZDE.

Ing. arch. Juráš Lasovský

(*1985) se narodil v Praze. Studoval na Fakultě umění a architektury v Liberci. Během studia byl na stáži v belgickém Sint-Lucas Gent a poté v nizozemské kanceláři MVRDV. Poté byl asistentem ve The Why Factory (T?F) v Delftu. Po studiu začal pracovat v dánské architektonické kanceláři 3XN. V roce 2018 vyhrál spolu s Hannou Johansson a Filipem Lipinskim mezinárodní soutěž na muzeum v Norsku. Společně založili studilo Lipinski Lasovsky Johansson Architects.