Martin Foret představil Separe. Minimalistický držák jízdních kol

Designer Martin Foret, autor oceněného nástěnného držáku na jízdní kola Srdce, představil další – tentokrát zcela minimalistický – držák Separe, který si poradí i s rámy dámských či netradičně tvarovaných jízdních kol.

Separe je třetím v produktové řadě designových držáků na jízdní kola, jejichž autorem je mladý designer Martin Foret. Nejnovější držák sestává ze dvou zrcadlově obrácených elementů, které se na stěnu připevňují podle rámu konkrétního kola (viz GIF níže). Foret v rozhovoru hovoří o novince Separe, velkém významu ocenění za design, vývoji brandu a své tvorbě.

Pro přehrátí GIF souboru klikněte na fotku

S jakým cílem jsi navrhoval nový držák Separe?
Separe měl za hlavní cíl praktičnost, nosnost a univerzálnost. Vyznačuje se geometrickou, jednoduchou formou, a ačkoli jde o dva totožné kousky, nepůsobí jako dva stejné háky, ale jako set. Oba díly jsou totiž zrcadlově obrácené, takže celek působí mnohem komplexněji. Dámská i horská kola jsou tvarově mnohem složitější, takže držák musel mít jasnou a jednoduchou formu. Přesto pořád působí „plasticky“, má objem podobně jako Srdce a stejně jako Srdce pracuje s prolínáním tak, aby z profilu vzniklo “V” pro usazení kola.

Jaká je nosnost Separe?
Možná byste to do něj neřekli, ale je to Herkules mezi držáky. Díky promyšlené konstrukci ze 7 mm silné oceli unese až 30 kg. Jeho rozměry jsou 20 x 20 cm.

Prvním designem bylo nástěnné Srdce, poté následoval „podlahový“ držák na kolo Sluha. 
Sluha vznikl vlastně už během procesu při navrhování Srdce.  Nabízela se totiž otázka, jak skladovat kolo v případě, že ho mám doma opřené v chodbě o stěnu.  Sám jsem tak kolo skladoval a chtěl jsem to původně vyřešit jen nějakým malým jednoduchým prvkem, ale nakonec jsem došel k rozhodnutí, že ten prvek musí být volně stojící, aby bylo možné jej přemisťovat. A hlavně aby fungoval jako alternativa pro ty, kdo nechtějí vrtat držák na stěnu. Výsledný produkt pak využívá stejného principu ochrany laku kola, tedy plastovou trubičku, která se ztrácí ve struktuře nebo tvaru držáků. Sluha by vám stejně jako Srdce měl udělat radost z toho, že ho máte, z jeho vzhledu s kolem i bez něj, radost z toho, že vám řeší otázku uskladnění kola s noblesou a stylem. Vše je opřeno o myšlenku „buď hrdý na svoje kolo“.

Držák na kolo Sluha

Předpokládám tedy, že poslední držák Separe vznikl při vývoji Sluhy. 
Je to tak, vznikl přirozeně při snaze vyřešit konkrétní situaci. Separe vznikl ve chvíli, kdy už bylo Srdce v prodeji a Sluha už procházel testováním na prvních prototypech. Byla to doba, kdy mi lidé psali,  že se jim produkty líbí, ale mají dámské nebo jinak profilované kolo. To byl argument pro vznik Separe.

Srdce bylo později oceněno Red Dot Design Award 2017 a A’Design Award. Byla tato ocenění reálným přínosem?
Red Dot i A’Design Award jsou zvučná ocenění, kterých si moc vážím a jsem za ně rád. Pro můj projekt totiž mají specifický význam. Jsem v podstatě start-up a na mnoho lidí, kteří někde uvidí fotku, nemusí můj produkt působit přesvědčivě. Lidé se zkrátka přiklání k velkým zavedeným značkám, protože už ví, co od nich čekat. Je tam záruka, historie. Lidé už mají nějakou zkušenost s danou značkou. S novou značkou nebo produktem, který tu v této formě dosud nebyl, je někdy těžké se ztotožnit a věřit, že to opravdu funguje, že je dobře a kvalitně vyrobený. Tohle všechno Red Dot Award zaručuje, je to jakási pečeť kvality návrhu i provedení. S odstupem času vidím výtěžnost těchto ocenění. Je to ale dost postupné, není to jedna velká vlna, která zmizí. Spíše dlouhodobý, velmi kladně vnímaný nástroj.

První držák Srdce

Oslovila tě na základě tvých výsledků nějaká renomovaná značka či společnost?
Spíše zájemci o spolupráci na výrobě či distribuci. Ale to si chci nadále řešit sám a mít na tím kontrolu. Nabídky spolupráce ve formě prodeje a distribuce jsou velmi časté, ale snažím se jít spíše opačnou cestou a věci prodávat na svém eshopu, na kterém jsme pracovali skoro celé léto a myslím, že se povedl. Rád bych tedy jeho potenciál dál rozvíjel. Je za mnou první rok provozu, za tu dobu se některé věci osvědčily a jiné ne. Jsem designer, ne obchodník, takže s přibývajícími zkušenostmi se stanovená strategie může změnit.

Kromě uvažování nad designem jsi vyřešil také otázku vlastního brandu.
První produkt, který jsem vytvořil, vznikal jako samostatný projekt, který jsem pracovně pojmenoval Hangbike. Ale před nějakou dobou jsem název změnil. Zpočátku jsem se bránil použít své jméno pro název značky, ale po dlouhé době zkoušení, hádání a diskuzích s kolegyní, která se věnuje reklamě a marketingu, jsme se shodli, že pro další vývoj bude nejlepší použít moje jméno. Plánuji další produkty a moje jméno je zastřeší. Já sám budu mít svobodu při tvoření, nebudu se muset ohlížet jen na produkty v určitém odvětví.

Na čem aktuálně pracuješ?
Všechny věci se postupně vykreslují za pochodu, takže při práci na Separe se objevil další nápad na nový produkt, pracuji na něm a můžu prozradit, že se nebude týkat jízdních kol. Jsem ve fázi výroby prvního prototypu, ale na finální verzi si počkám odhadem do léta. Už se těším a jsem strašně zvědavý na odezvu. Tu člověk nikdy neodhadne a je to hodně vzrušující a taky nervy drásající. Ale když se to povede, stojí to za to. Právě tato energie mě žene dál.

Jak se chceš směřovat v obecné rovině?
Obecně lze říci, že mám v hlavě směr, kterým bych se rád ubíral, ale ta cesta bude postupně krok za krokem, produkt po produktu, ale samozřejmě mám v hlavě ucelenou koncepci. Konkrétní produkty přicházejí vždy na základě určitého podnětu. Snad to tak bude i nadále, je to takové dobrodružství.

Martin Foret
Narozen v roce 1989 v Uherském Hradišti
Střední škola UMPRUM, Produktový design, Uherské Hradiště
VUT Brno, Průmyslový design
2014- MT Design
2015-2018 Designer’s
2016 představení Srdce na Designbloku
2017 uvedení držáků Srdce, Sluha a Separe

web martinforet.cz