Foret: Hang Bike, kolo jako srdcovka

hang_bike_winter2

Designér Martin Foret navrhl stylový držák na kola Hang Bike. V rozhovoru popisuje, jak složité je přivést designérský nápad k životu (a do prodeje).

Všechny úspěšné výrobky, nejen v oblasti designu, vznikly z vlastní potřeby jejich tvůrce. Tak je tomu i u designového nástěnného držáku na jízdní kola Hang Bike. Jeho autorem je sedmadvacetiletý průmyslový designér Martin Foret.

JHP_5239

„Znáte ten pocit, když jdete v noci na záchod a v chodbě zakopnete o kolo?“ líčí s úsměvem Foret. Jeho snaha „uklidit“ kolo na stěnu je motivována prakticky, je ale také v souladu s trendem cyklodopravy a trendu vysokých cen za obytný metr čtvereční v centru měst. Foret dal do tvorby prvního produktu, který uvedl na trh, srdce a to i doslova. Stačí se podívat na design věšáku.

Jak jste dospěl k myšlence zabývat  se designem věšáku či držáku na kolo?

Už v mládí, kdy jsem hrával hokej, jsem doplňkově jezdil na kole. To ostatně tehdy bylo mým jediným dopravním prostředkem. Dnes na kole jezdím po městě, čímž vzniká potřeba kolo uskladnit v bytě. Hang Bike byl původně projektem dřevěné police na kolo. Čím víc jsem na tom pracoval, tím méně zbývalo prostoru pro dřevo a více do toho vstupoval kov. Až tak, že dřevo nahradil.

Hang_bike_red_3

Jaká byla základní idea tohoto produktu?

Chtěl jsem, aby držák sám o sobě působil jako estetický objekt v interiéru. Aby na první pohled nebylo patrné, co to je. Pro tento účel, ale také z hlediska nosnosti, se nejlépe hodily kovové kulatiny a trojúhelníková struktura.

Na webu nyní nabízíte dva produkty. Srdce a sluhu. V čem se liší?
Zcela zásadně v konstrukci a umístění. Srdce svoji funkci skrývá do interiérového doplňku. Je vruty připevněno do zdi. Nasazování kola je vyřešeno tak, že kolo sklouzne do ideální polohy a není tak třeba trefovat přesný bod. Sluha nevyžaduje montáž, stojí u stěny a je určen lidem, kteří na kole jezdí denně a chtějí ho mít po ruce. Díky sluhovi není třeba kolo opírat o stěnu, zároveň pod kolem můžete vytřít podlahu a má tak prostě jasně určené místo. A věřím, že také povedl udělat tak, aby vypadl dobře i bez kola.

Srdce jste přestavil na Design Weeku v roce 2016, a později začal prodávat. Jaké a jak důležité pro vás byly první reakce, které jste od veřejnosti dostal?
První zpětná vazba byla velmi cenná – zjistil jsem, že se Srdce lidem líbí a že budu schopný prodeje. Někteří lidé se pozastavovali, jestli kolo udrží. Ač to tak možná nevypadá, funguje velmi dobře.

Hangbike-6-web

Jak dlouho trvalo přivést držák na trh?

Od prvního nápadu rok a půl, přičemž to od první chvíle půl roku „leželo“. Intenzivně jsem se Srdci věnoval rok a na jaře 2016 jsem Hangbike přestavil na DesignWeeku. Tam jsem sliboval, že to bude hotové do dvou měsíců, ale dotáhl jsem to až v listopadu. Trvalo mi to tedy o půl roku déle, ale nenechal jsem se tím zviklat. Chtěl jsem mít produkt, který nebude mít žádnou slabinu a nedořešený detail. Abych ho mohl prodávat s jistou dávkou hrdosti. Přiznávám ale, že byly chvíle, kdy jsem s tím chtěl praštit.

Jak vypadal vývoj držáku?
Nechal jsem si vyrobit jeden kus, tady by nepomohlo vyrobit model ze špejlí. Musel jsem vědět, jak produkt působí proporčně v konkrétním materiálu. Výroba prototypu stojí čtyřnásobek ceny při výrobě v sérii,takže musíte vše promýšlet dost dopředu, protože každá změna se prodraží, ale i tak se nevyhnete pár přehmatům.

Hangbike-4-web

Používal jsem k návrhu a simulacím nosnosti počítač?
Design jsem navrhoval v počítači, simulace lze dělat také počítačově, ale nosnost jsem testoval na reálných modelech. Věšák je naddimenzovaný, takže unese min. 20 kilogramů. Ergonomii člověk neudělá v počítači, to je třeba vyzkoušet.

Co se při prototypingu ukázalo jako nejzapeklitější problém?
Oříškem bylo například to, jak kolo ochránit, aby se nepoškrábalo. Řešením nakonec jsou polyuretanové trubičky využívané v různých oborech. Dlouho jsem hledal ty pravé, buď měly jiné průměry, byly moc měkké nebo potištěné. Po roce jsem našel výrobce, ale ten zase prodával nejméně 10 kilometrů. Nakonec jsem výrobce objevil na Moravě, který mi ochranné trubičky vyrábí v požadované barvě a průměru. Součástí balení jsou kvalitní hmoždinky a vruty i podložky v barvě.

A co hledání firmy, která 16 kusů kulatiny modelu Srdce svaří?
Hledání trvalo tři čtvrtě roku, ale pořád to nebylo ono hlavně z hlediska kvality zpracování. Nakonec jsem našel lidi, kteří dělají i malé produkce. Jsou otevření a šikovní. Hledání dodavatelů je tím nejnáročnějším. Člověk se tím ale postupně prokousává, od lakýrníka dostane kontakt na svářeče atp.

Hangbike-9-web

Proč jste v konstrukci zvolil trojúhelník?
Srdce je díky tomu plastický objekt, který má objem, aniž by tam byl a zároveň slouží nejlépe pro rozložení váhy. Navíc tak reflektuje současné interiéry, ve kterých se s tímto materiálem a strukturou pracuje.

Držák na kolo je podle mého názoru poměrně ožehavý produkt z hlediska bezpečnosti spotřebitele. Jak toto řešíte?
Právní stránku věci jsem řešil při registraci průmyslového vzoru, obecně vzato člověk ručí za produkt, ne za to, co se stane. Právní stránku řeší obchodní podmínky a návod pro instalaci produktu. Design produktu zahrnuje i design návodu. V každém případě je konstrukce držáku naddimenzovaná, hmoždinky jsou nejlepší na trhu a je už na zodpovědnosti každého jednotlivě, do jaké stěny držák navrtá. Když jej navrtá do nevhodné stěny, pádu nejde předejít.

Jaké další produkty plánujete?
Dalším produktem v řadě je „němý sluha“. Ještě není ve výrobě, ale na jeho finalizaci v tuto chvíli pracujeme a myslím že do léta by měl být na trhu. Dále držáky na horská a dámská kola, což bude vzhledem ke konstrukci rámů těchto kol v principu odlišné řešení, ale to je zatím ve fázi zkoušek prvních prototypů. Problém je v tom, že když se má člověk věnovat prodeji, bere mu to spoustu času, takže vývoj pak trvá déle.

Hang_bike_servant_4

Nyní tedy máte na starosti vše – provoz e-shopu, balení a expedici zboží?
Ano, balení do krabic jde nakonec docela rychle. Náročný je samotný prodej, administrace e-shopu, kampaní, fotografování produktu. Co se týká packagingu, chystám novou krabici, ve které budu produkt lépe fixovaný.

Cena držáku je 3 600 korun s poštovným. Jak složité je stanovení prodejní ceny?
Cena se odvíjí od více faktorů a vždy to bude trochu oříšek. Pro mě byla nejdůležitější kvalita výrobku, až v druhé řadě cena, která se odvíjí od nákladů na výrobu atd. Je to komplikovaný proces.

Držák je ke koupi na vašem e-shopu. Je možné jej koupit i jinde?
Ano, nově ho má v nabídce e-shop DesignBuy.cz, který má i showroom na Smíchově. Držák bude dále k vidění a koupi v showroomu Urbane Tokio Bike premium reseller v Karlíně. Dále pak ve Vnitrobloku v pražských Holešovicích. V Brně pak v prostorách Industry.

Hang_bike_servant_2

Srdce už je nějaký čas v prodeji, jakou máte zpětnou vazbu?
Lidé se ptají například na to, jestli je možné na držák dát surf. Přiznám se, že jsem to nezkoušel, ale teoreticky by to jím mohlo. Co se týká interakce veřejnosti, byl bych rád, kdyby více svoje kola na Hang Bike fotili, tagovali a posílali a vznikla tak otevřená komunita, ale to asi ještě zabere nějaký čas.

Mířil jste s ohledem na anglický název spíše na zahraniční trh?
Navrhoval jsem Hang Bike jako úzce profilovaný produkt spíše pro zahraniční trh. Nemyslel jsem, že o to budou mít takový zájem Češi.

Jak rychle se vám vrací investice do vývoje?
Celkové náklady na vývoj bylo možné utáhnout výdělků ze zaměstnání. Vždy jsem se divil, proč mnoho designérů dělá sklo a keramiku. Myslím, že jeden z hlavních důvodů je ten, že vývoj je u těchto věcí možné financovat bez investora. Když ale člověk potřebuje například formu za milion korun, musí si půjčit peníze, nebo získat investora.

Je reálně, že by něco podobného jako Hang Bike dovedl do prodeje student designu?
Studenti mají výrazně více času na intenzivní vývoj, může si to dobře promyslet a díky tomu ušetřit třeba při tvorbě prototypu. Ale obávám se, že bez příjmů z hlavního úvazku by to student neutáhl, ale samozřejmě záleží na konkrétním projektu.

DSCF4769

Produktový design jste studoval na Střední umělecko-průmyslové škole v Uherském Hradišti, odkud vedla cesta na Průmyslový design na VUT v Brně, ateliér Zdeňka Zdařila. Jaká byly vaše další zkušenosti?
Při škole jsem začal dělat externě průmyslový design pro jednu firmu, kde jsem poprvé nahlídl do reálného světa této profese a po diplomce jsem nastoupil do studia Martina Tvarůžka (MT Design). Pracovali jsme na velkých obráběcích strojích pro Škodu Plzeň. Dalo mi to hodně, ale nebylo to, co jsem chtěl dělat.

Co je vaším hlavním zaměstnáním?
Poslední rok a půl pracuji ve studiu Designers, kde děláme komerční interiéry. Máme kolektiv 10 lidí ve stejné pozici, je to příjemné prostředí, kde si navzájem pomáháme a děláme to stejné na různých projektech.

Co vás osobně na designu baví?
Osobně mě baví pracovat různorodě. Design je komplexní profese, je třeba vnímat kontext věcí, uživatele, materiály, být chytrý, udělat to inteligentně. Nejvíce mě přirozeně baví moje vlastní projekty . Shodou několika okolností jsem začal dělat právě na svých vlastních věcech a co se týká Hang Bike, do této doby jsem se věnoval všem oborům v projektu, jako je prodej, vývoj, logistika, reklama..ale , v tuto chvíli už to sám nestíhám a začínám některé úkony rešit externě. Což je dobře, já jsem hlavně designér a v ideálním případě bych časem ostatní obory jako reklamu, prodej a učetnictví rád předal dalším lidem, abych se mohl plně věnovat vývoji, což je to co mě baví nejvíce.

Hang_Bike_orange

Martin Foret
27 let
narozen v Uherském Hradišti
Střední škola UMPRUM, Produktový designu, Uherské Hradiště
VUT Brno, Průmyslový design
2014- MT Design
2015-2016 Designer’s

www.hangbike.com

Fotogografie archiv Hang Bike, portréty Jiří Hloušek