Brno v Praze, návrat v čase: galerie VI PER hostí výstavu Katariny Burin

Až do 20. ledna 2018 budou mít návštěvníci pražské galerie VI PER možnost vrátit se v čase a prohlédnout si interiér někdejšího designového obchůdku Žijeme.

Ten byl v letech 1928-1931 důležitou součástí brněnské umělecké scény. Výstava je projektem kanadsko-americké umělkyně Katariny Burin.

 Kresba vývěsního štítu obchodu Žijeme, Brno, 1925-1929.

Kresba vývěsního štítu obchodu Žijeme, Brno, 1925-1929.

Designový obchůdek Žijeme provozovaly v letech 1928-1931 architektky Petra Andrejova-Molnár a Hana Kučerová-Záveská. Prodávaly zde práce českých návrhářů a také vlastní autorský nábytek. Obchod zároveň sloužil jako místo, kde se setkávala brněnská umělecká komunita. Probíhaly tady přednášky, čtení či politické diskuse, kterých se účastnili místní i celosvětově známí architekti. Expozice staví do popředí význam architektonického prostoru podobného typu a pomáhá porozumět meziválečnému období ve střední Evropě.

Kombinace historie a fikce

Výstava kombinuje skutečný obsah obchůdku Žijeme, který byl pro tyto účely znovuvytvořen, s novými, zcela fikčními prvky. „Ráda si hraju s nejednoznačnou postavou ‚autora‘. S pojmy jako jsou ‚stvořitel‘ a ‚autenticita‘ díla a rozostřováním očekávání, která v umění a designu máme,“ vysvětluje Katarina Burin.

02
Projekt návrhu obchodu, Brno, 1937-1939.

Její práce často vychází z podrobného archivního výzkumu a vlastní interpretace daného materiálu. Vytváří kresby, architektonické modely, nábytek, koláže a instalace, v nichž se spojují témata jako např. modernismus, autenticita či historická dokumentace. Důležitou roli u ní hraje téma žen-architektek a jejich často komplikované pozice v rámci této převážně mužské profese.

„Fascinují mě životy více či méně známých žen z meziválečného období a dál. Stále existuje spousta žen, které upadly v zapomění. Například Hana Kučerová-Záveská. Víme toho o ní velice málo, ale je součástí historie,“ říká Burin. „Ženy, které se prosadily, musely být neuvěřitelně silné, aby bojovaly proti předsudkům a překážkám své doby,“ dodala.

Po stopách dějin architektury

Katarina Burin se zabývá moderními dějinami architektury. V současné době vyučuje na Harvardově univerzitě, kde je zároveň stipendistkou Radcliffe Institute for Advanced Study. Ústřední postavou jejích posledních prací je právě Petra Andrejova-Molnár. V květnu 2016 o ní Katarina Burin publikovala svou první monografii s názvem Contribution and Collaboration: The Work of Petra Andrejova-Molnár and Her Contemporaries. Ve výstavě Žijeme, Brno, 1928-1931 ji představuje jako přehlíženou osobnost, která se ovšem výrazně angažovala ve vývoji avantgardní architektury v meziválečném Československu.

02
Model druhé varianty výkladu Žijeme, Brno, 1925-1929.

Samostatné výstavy Katariny Burin z poslední doby zahrnují například Neubauer Collegium na University of Chicago, Kunstverein Langenhagen, Ratio 3 (San Francisco) a P! (New York). Skupinové výstavy pak např. Wattis Institute for Contemporary Arts, Institute of Contemporary Art Boston či Aspen Art Museum. Burin je držitelkou Schloss Solitude Fellowship, publikačního grantu Graham Foundation a James and Audrey Foster Prize za rok 2013. Žijeme je její první výstavou v Česku.

Katarina Burin: Žijeme, Brno 1928-1931
Kurátorka: Irena Lehkoživová
Trvání: 29. 11. 2017 až 20. 1. 2018
Místo: Galerie VI PER, Vítkova 293/2, Praha 8

Více ZDE: vipergallery.org