BÍLEK: Od graffiti po WALLMARKETING, který chytře šíří firemní hodnoty

Wallmarketing4

WALLMARKETING podle kreativního ředitele agentury Arkadia Stanislava Bílka nabízí komplexní nástroj pro firemní komunikaci využívající grafických a typografických prvků na stěnách.

„Jsou lidé, kteří dělají tvoji práci lépe.“ Takový nápis před lety každý den vítal Stanislava Bílka v jeho tehdejším zaměstnání. Dnes je Bílek kreativním ředitelem agentury Arkadia, která nabízí WALLMARKETING, o mnoho sofistikovanější variantu zmíněného nápisu. „Děláme to přesně naopak. Zaměstnance firem slovy a grafikou motivujeme, vzděláváme, navigujeme, a také bavíme,“ popisuje sedmatřicetiletý Bílek. Za zmínku jistě stojí to, že se v 90. letech věnoval tvorbě graffiti a hip hopu pod pseudonymem Apoka. „Nadále pracuji s typografií na stěnách. Jen ne na ulicích, ale v kancelářích firem,“ říká kreativec.

Stanislav Bílek

Můžete na příkladu popsat, jak může WALLMARKETING (WM) vypadat?
Nejde jen o to, jak má vypadat, ale především jak má fungovat. Účelem WM není zaplnit bezduše prázdné místo na stěně, ale stěna má a může také klientovi dokonale posloužit. Jde o to, že každá budova, kancelář, prodejní místo má své interiérové řešení, které má své zákonitosti. Ale to, co nás vždy znepokojovalo a vyvolávalo otázky, bylo: proč klient, který vypráví příběhy pomoci klasické marketingové komunikace či komunikuje benefity, proč nevyužije taky stěn svých kanceláří? Proč toto téma nevzít koncepčně a nepostavit s k němu jako k novému médiu, pomocí něhož může svůj příběh dále rozvíjet. A o to se právě snaží Wallmarketing.

Jak tuto službu, anebo produkt, definujete?
Je to spíše služba, nenabízíme totiž jen dovoz a instalaci samolepek. Nabízíme komplexní přístup. V případě místa, kde čekají na pohovor noví zaměstnanci, můžeme komunikovat benefity jejich budoucí práce. V případě prostoru pro zaměstnance velké IT korporace zase použijeme nadsázku a humor, komunikujeme „jazykem místního kmene“ a vše odlehčíme vhodnou tematickou grafikou. To vše globálně je definicí – nový prostor pro komunikaci.

Wallmarketing1

Jak postupujete při přípravě zakázky pro konkrétního klienta?
Nejprve máme několik společných schůzek, než se nám podaří vydefinovat základní rámec, o čem je daná zakázka. Když máme vyplněný brief, předáváme základní zadání do interního kolečka.

Chtějí se zaměstnanci tohoto procesu účastnit?
Snažíme se je v určitých případech do tohoto procesu zapojit. V případě interní komunikace je toto pro nás vždy velmi důležité. Pokud je to možné, snažíme se vtáhnout do procesu tvorby či ideově právě zaměstnance, nejen jít po brand manuálu a současné komunikaci, ale aby tam byla přímo stopa lidí, kteří jsou posléze v  interakci s daným vizuálním pojetím. Od jejich osobních poznámek, přes přímé zapojení v určité interakci, po možnost určité instalace ovlivněné vytvářením vlastního obsahu.

Wallmarketing2

Co je dalším krokem vaší práce?
Důležité je nastavení vzájemných očekávání. Co je cílem komunikace, chcete mluvit o benefitech, nebo jen „schovat“ prostor, který je nudný? Na základě těchto zjištění vznikají první studie, do kterých se zapojí grafik, textař, kreativec a produkční. Nafotíme interiér a sestavíme návrh, který je realizovatelný v rámci budgetu.

Klienti tedy návrh dostanou v podobě vizualizací?
Ano, klient dostane vizualizace včetně reálných fotomontáží, tak aby měl jasnou představu, jak bude celý WM působit.

V jakém stavu jsou obvykle kanceláře, do kterých umisťujete WALLMARKETING?
Ve asi 70 % případů WM instalujeme do již hotových kanceláří. Je to dobré řešení pro firmy, které chtějí změnit firemní interiér a nechtějí z různých důvodů zasahovat do stavby.

Wallmarketing3

Ptám se proto, že mě zajímá, jak moc montáž zatíží chod kanceláří?
Záleží na rozsahu realizace. Většinou probíhá instalace za plného chodu. Ve většině případů je nutné prostor vymalovat. To také řešíme my, obvykle mimo pracovní dobu o víkendech.

Jaké profese se procesu tvorby WM účastní?
Marketingová komunikace aplikovaná na stěny spojuje marketing, interiérový design, architekturu, grafické sdělení, wording, ale i psychologii (a HR) ve smyslu působení barev a sdělení.

Kdy nápad na WM vznikl?
S nápadem na platformu jako takovou přišel náš CEO Luděk Rychtar. Mne to okamžitě oslovilo, jednak z důvodu, že je to velmi zajímavé medium, které umožňuje dívat se na  komunikaci trochu jiným úhlem pohledu. Taky díky historii mé práce, byl jsem zde jedním z prvních graffiti writers, později jsem přesídlil na streertové objekty a audiovizuální instalace. To vše dohromady mi okamžitě začalo řvát do uší – jednoznačné ANO! To je ono…

Wallmarketing5

V úvodu jsme zmínili, že máte kořeny v kultuře graffiti, ale i hip-hopu. Jste známý pod psudonymem Apoka, coby raper kapely Naše věc.
Řada lidí z této subkultury dnes pracuje v reklamě. Já jsem mezi prvními v Brně dělal graffiti a street art. Člověk vzal plechovku nebo využil víko kanálu, aby vytvořil něco nového v rámci městské aglomerace. Ukázalo se, že WM funguje velmi podobně, člověk to musí rozmyslet, rozvrhnout, nemůže vzít layout vizuálu a nalepit jej na zeď. Graffiti a street art vnímám jako uvolnění a zároveň velkou inspiraci pro mou práci. Přes muziku jsem se dostal ke grafice, tvořil jsem obaly na desky, například Hořký menu od Naší věci.

Jakou pro polepy využíváte technologii?
Máme vlastní ověřenou technologii, používáme různé druhy materiálů pro různé typy prostor. Výroba polepů trvá v průměru 14 dní.

Na kolik řádově WM přijde?
Nechceme to prodávat na metry, přece jen to nejsou tapety. Typická objednávka je recepce, chodba, zasedačka a kuchyňka – cena je řádově 100 tisíc včetně realizace.

Ve vaší práci je patrný humor, jak to vnímají vaši klienti?
Humor a nadsázka je v určitých případech dobrou formou, jako komunikovat zdánlivě otřepané fráze. Nicméně vždy záleží na konkrétním zadání a celkovému požadovanému vyznění realizace.

1473335789_wallmarketing-petcenter-03

Letošní ročník soutěže Zasedačka roku měla zvláštní kategorii cen WALLMARKETING.
Stali jsme se partnery soutěže, protože se jí účastní společnosti, které nás inspirují svým přístupem k tvorbě kancelářských prostor. Ty pro nás nejzajímavější jsme se rozhodli ocenit.

Soudě podle novin, které jste při příležitosti slavnostního udílení cen rozdali, chystáte spolupráci se společností LIKO-S, která se mimo jiné specializuje na skleněné kancelářské příčky.
Kilometry sádrokartonových nebo skleněných příček, které LIKO-S ročně realizuje, jsou skvělým materiálem pro Wallmarketing. Toto je jedno téma, na kterém spolupracujeme. Druhé zajímavé téma je použití akustických panelů SilentPet, které má LIKO-S má ve své standartní nabídce, pro wallmarketingové účely. Skvěle pohlcují zvuk, ale zároveň jsou velmi dobrým materiálem pro potisk a řezání do požadovaných tvarů. Přišlo nám logické a zajímavé využít takovýto atraktivní a zároveň velmi funkční materiál pro WM.

Co plánujete do budoucnosti?
Zjišťujeme, že je WM čím dál širší téma. Naposledy nás oslovila pojišťovna Kooperativa pro svoje likvidační centrum, kam řidiči jezdí likvidovat škodné události. Vše je tam úzké a malé, zákazníci jsou často ve stresu. Vtipnou formou je navigujeme, a provádíme prostorami, ale zároveň instalujeme i protinárazové prvky, tudíž se nám zde otevřel prostor pro použití bezpečnostních prvků jako součást grafického sdělení. A tak bych mohl pokračovat dál a dál, čili z našeho pohledu se teprve skutečné možnosti WM teprve otvírají.  

STANISLAV BÍLEK
37 let
kreativní ředitel společnosti Arkadia
narozen v Brně
člen legendární kapely Naše věc
tvůrce graffiti a street art

Stanislav B°lek_tvorba1