Bastař: Nezačínáme s židlí, ale s lidmi

Společnost cre8 se zabývá interiérovým designem pracovního prostředí. Její zakladatelé Jan Bastař (na snímku) a Michal Havrda při návrhu nezačínají s židlí a stolem, tedy vybavením kanceláře, ale potřebami lidí, kteří v ní budou pracovat. V oblasti desig
Bastař: Nezačínáme s židlí, ale s lidmi

Společnost cre8 se zabývá interiérovým designem pracovního prostředí. Její zakladatelé Jan Bastař (na snímku) a Michal Havrda při návrhu nezačínají s židlí a stolem, tedy vybavením kanceláře, ale potřebami lidí, kteří v ní budou pracovat.
V oblasti designu pracovního prostředí se Jan Bastař s kolegou pohybují řadu let, realizovali tisíce pracovišť pro nadnárodní, tak i české společnosti. Showroom cre8 je v Praze, působí ale v celém regionu střední a východní Evropy. Za výchozí bod každého návrh pracovního prostředí Bastař považuje akustiku, ergonomii a udržitelný rozvoj. S hrdostí říká: design cre8 vám dává možnost lépe pracovat.

Jaký význam pro vás má slovo prostor?
Prostor je pro nás vždy výzva k nové práci. Vždy je zajímavé naslouchat požadavkům, nápadům a přáním budoucích uživatelů, co si představují a chtějí s prostorem podniknout. Čím více jsou nám otevřeni tím se nám ve spolupráci s klientem a architekty pracuje.

Design Yard-Hive 2

Jakým způsobem přistupujete k tvorbě prostoru?
My sami nejsme architekti, ale snažíme se pro sebe a architekty získat co nejvíce informací otevřenou otázkou a dále potenciálním klientům rozšiřovat obzory a ukazovat, co vše je dnes možné díky novým materiálům, vývoji a technologiím. Musíme si uvědomit, že ne každý člověk působí v našem oboru a nesetkává se tedy s novinkami každý dnes. V daný okamžik jsme pro klienta kompasem a navigátorem v obrovském množství možností a produktů.

Slovo prostor se užívá v různých významech od prostorové variability po prolínání a členění prostorů. Co všechno děláte s prostorem vy?
Naše firma cre8 ve spolupráci s hlavním partnerem společností Herman Miller představuje koncept LivingOffice, který vznikl po důkladném několikaletém výzkumu chování lidí v dnešním moderním pracovním prostředí. Snažíme se v prostoru vytvořit příležitost pro každého - pro týmovou i individuální činnost, pro odpočinek, pro formální či neformální jednaní. Snažíme se vytvářet pracovní prostor šitý na míru pro uživatele, pro jeho představu o fungování jejich společnosti a aby podpořil jeho firemní kulturu.

Jakou roli má podle vás v utváření prostoru barva a materiál?
Každý prostor formuje člověka a každý prostor má momentální vliv na jeho chování. Jinak se chová člověk na sportovní události a jinak, když vejde například do knihovny. V našem konceptu se snažíme i tímto provokovat a říkáme, že člověk nejdříve cítí a až následně přemýšlí a je to tak - We Feel Before We Think.

DSC_1517

Prostor lze utvářet také akustikou. Anebo podle vás spíš prostor utváří akustiku?
Myslím, že platí oba směry. V návrzích se snažíme na akustiku myslet a podle toho navrhujeme správné materiály a snažíme se členit prostor tak, aby náš návrh zároveň vytvářel akustický komfort pro pracovníka - uživatele.

Jak může nevhodné pojetí prostoru působit na psychiku případně produktivitu práce člověka?
Lidé mají různé osobnostní typy a díky Bohu nejsme všichni stejní. Některé firmy či dodavatelé ale naneštěstí tímto způsobem k lidem přistupují. Výsledkem jsou otevřené  halové kanceláře či kanceláře po 1-2 lidech. Obě tyto varianty přispívají ke snížení jejich efektivity, vzrůstajícímu stresu a nižší týmové spolupráci. V závěru je to negativní pouze pro majitele či management společností. Pro nás je důležité poznat společnost, jejich budoucí vizi a pak poznat i lidi pracující ve společnosti na různých úrovních. Následně pak dle konceptu LivingOffice navrhuje prostředí, kde vzrůstá spokojenost zaměstnanců, sounáležitost s firemní kulturou a následně i efektivita práce.

_MG_9088

KANCELÁŘSKÝ PROSTOR 

Co byl podle vás historický mezník v pojetí a projektování kancelářského prostoru?
Historických mezníků vidím v minulosti několik a je těžké posuzovat, který z nich je výjimečný. Stále se učíme novým věcem a poznáváme jak společnost funguje. Obrovský vliv na naši pracovní náplň mají technologie a je zajímavé sledovat, kam se jejich vývoj posune a jak naši práci ovlivní za další 2, 5 či 10 let. Vše je obrovsky zrychlené. Hlavní váhu přikládám v neustálém sebe vzdělávání, tak abych pro naše klienty byl dobrým rádcem.

Můžete rozvést váš názor, že „prostor může fungovat jako mocný nástroj pro vyjádření specifické firemní kultury a rozvíjet její jedinečné ambice“?
Každá společnost je jiná nejen fungováním a řešením firemních procesů, ale také tím jak působí a chce působit na své kolegy a také navenek na své obchodní partnery či koncové klienty. Například banky dnes přicházejí s koncepty příjemnějších, otevřenějších prostor tak, aby působili na mladší klientelu nebo na klientelu, která má k bankám negativní postoj. Takto nastavená firemní kultura může pozitivně reagovat na koncového klienta, ale i na zaměstnance. Pokud se o mě zaměstnavatel hezky stará, mám hezké prostředí, kde trávím více než polovinu svého času, tak věřím, že to na mě působí a já mu to vrátím svou loajalitou a pracovním nasazením.

Design Yard-Meeting Space 2

Je pro vás důležitější akustika, nebo ergonomie?
Ergonomie pracoviště je stejně důležitá jako akustický komfort. Pokud nejsou obě tyto veličiny vyřešeny správně vzniká stres, který na nás negativně působí.

Jakými způsoby jste schopni řešit akustiku kanceláří?
Produktů je hned několik, začínáme správnou podlahovou krytinou a podhledem a pokud i to nestačí řešíme obvodové zdivo, které můžeme následně opatři akustickými doplňky.

DSC_1026

Jaké by podle vás měla mít jednotlivá pracoviště akustické kvality?
Měla by být především v takové kvalitě, aby se u nich uživatelé cítili dobře a nedocházelo k rušení. Akustika je velice subjektivní a každé pracoviště potřebuje jinou úroveň akustického komfortu.

Jaké cíle může mít vaše práce s prostorem – např. propojení pracovních entit, tvorba zaměstnanecké hierarchie?
Naše společnost se stále více demokratizuje a to se přenáší i do struktury společností. Většinou již vytváříme interiéry s velice plochou hirearchií a většina vedoucích pracovníků má shodné standardy jako jejich podřízení. Jde o to vytvořit komunikativní prostředí, kde každý ze zaměstnanců může vyjádřit ideu, která může firmu posunout vpřed.

Jak fungují principy, na základě kterých může členění prostoru podněcovat kreativitu či spolupráci?
Koncept LivingOffice se snaží v prostoru vytvořit variabilitu pro týmovou a individuální činnost. Díky velice rozsáhlým a podrobným studiím počítá s přirozeným chováním lidí ve firemním prostředí. V praxi to například znamená více formálních či neformálních jednacích míst v menším počtu osob. Vytváří více možností pro přirozenou interakci tak, aby následně mohlo docházet ke spontánní spolupráci.

DSC_1485

Jaké by bez ohledu na budget podle vás mělo vypadat a fungovat moderní pracovní prostředí?
Jak jsem již řekl, pro každé odvětví a pro každou firmu by mělo být individuální řešení tak, aby podtrhovalo aktivitu právě této firmy. Pokud se budu bavit o individuálním vybavení pracoviště tak je to kvalitní ergonomická židle od nás, ergonomické rameno na monitor a pokud možno pracovní stůl, u kterého mohu stát i sedět.

Proč by měli firmy využívat kvalitní držáky monitorů, když monitory obvykle stojan mají už od výrobce?
Stojany na monitory, které jsou jejich součástí jsou stavitelné pouze do výšky. Principem správného sezení je častá změna pozice a především nastavení nejen výšky, ale i hloubky a náklonu monitoru. V případě nepoužití ergonomického ramena na monitor ve skutečnosti můžeme využít ergonomii pracovní židle jen omezeně. Monitor nás nutí sedět jen v omezených pozicích. Pracovní židle a rameno na monitor jsou spojené nádoby, které redukují negativní vliv sezení na naše zdraví.

Židle je nepochybně základem kanceláře. V čem jsou židle a stoly Herman Miller jiné a lepší?
Společnost Herman Miller se vývojem sedacího nábytku zabývá již od 70tých let, kdy představil úplně první ergonomickou židli na světě Ergon. V roce 1994 představili první prodyšnou židli na světě Aeron, která je nejúspěšnější pracovní židlí na světě a dodává se dodnes. HermanMiller vychází z chování a ergonomie člověka a na vývoji spolupracuje s týmem specialistů, ortopedů a ergonomů. Pokud židle od HermanMiller zkusíte, poznáte ten rozdíl sám a naší výhodou je, že klienti jsou se svou volbou dlouhodobě spokojení a již své rozhodnutí nemění. Produkt sám je nám referencí a reklamou.

IMG_4549

PROFIL CRE8

Kdy a jak se vám podařilo navázat spolupráci s firmou Herman Miller?
Jako většina dobrých rozhodnutí se i toto událo velice náhodně. V době, kdy jsme s kolegou byli na školení u dodavatele ergonomických ramen CBS ve Velké Británii jsme potkali zástupce Herman Miller přesně v moment, kdy přišli o distributora v našem regionu. Dostali jsme nabídku a tu jsme po důkladném zvážení přijali. Společnost Herman Miller má ohromnou vnitřní kulturu a spolupráce nám funguje k oboustranné spokojenosti.

Jaké profese jsou součástí vašeho týmu?
Máme silný obchodní tým, podporovaný zákaznickou podporou, architektem a projeketovým řízením. Věnujeme velkou pozornost marketingovým aktivitám a PR.

Design Yard-Plaza 2

Dostali jste již zpětnou vazbu, že vaše řešení (řečí tvrdých čísel) zvýšilo efektivitu práce nebo výnos společnosti?
Takto konkrétně odpovědět neumím, tvrdá data v tomto směru jsou asi z takto krátkodobého hlediska těžko měřitelná. Každopádně reakce od klientů je jen pozitivní a to jak ze strany managementu tak i běžných uživatelů. To nás samozřejmě velmi těší a je to další pozitivní impuls k práci.

Ve vašem portfoliu jsou řešení pro skutečně prestižní klienty jako Apple, Amazon, MenpowerGroup a dalšlí. Řešení které zakázky z poslední doby vám ukvělo v paměti?
Projekt pro společnost Skype byl velice náročný a to především z pohledu koordinace. Skype renovoval a rozšiřoval stávající prostory a realizace se prováděla za plného provozu bez možnosti omezení jejich aktivit. Klientovi jsme pomáhali řešit nejen volný mobiliář, ale i  interní akustický komfort, kde jsme navazovali na příčkové systémy LIKO-S. Zajímavými prvky byly takzvané scrum, kde mají jednotlivé týmy Skype každodenní společná jednání ve stoje.

Design Yard-Jump Space 1-2

JAN BASTAŘ
věk 37 let
bydliště Praha
nejbližší spoluporacovníkem je společník Ing. Michal Havrda

Vybrané realizace
Skype
Amazon Praha a Bratislava
NCR
ManpowerGroup
Pražská Energetika

Fotografie archiv cre8

Arch1

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies