ASCENDENT: Zubní klinika jinak. Od Lva ze Starchitects
- 13. března 2017
- Obrazem
- Realizace
- produkty
- autor: Jiří Hloušek
Máte rádi kvalitní design? Zajděte si k zubaři... Tak je tomu alespoň v případě brněnské kliniky Ascendent. Ta příchozí upoutá impozantním vstupní částí od architekta Ladislava Müllera, ale zejména interiérem, jehož autorem je architekt Mirko Lev ze Starchitects.
Výstavba zubní kliniky byla rozdělena do dvou etap. „V první fázi jsem se dostal do kontaktu s klientem v roce 2011, kdy se prováděla hrubá stavba objektu, který byl původně určený jako rozšíření sousedního penzionu. Jednalo se tedy o novostavbu, dle návrhu ing. arch Ladislava Müllera, jehož dílo je i vstupní schodiště z pohledového betonu,“ popsal Dipl. Ing. Mirko Lev, autor interiéru.
K přebudování z penzionu na zubní kliniku byly potřeba poměrně drobné dispoziční zásahy. Druhá fáze, redesign a zvětšení čekárny, se realizovala v roce 2016. „Klient chtěl moderní a světlý interiér s maximálním komfortem pro pacienty. Měl jasnou představu o provozu a o prezentaci své čerstvě založené společnosti Ascendent,“ uvedl Lev.
Interiér i grafický koncept
Na starosti neměl jen interiér, ale i vizuální identitu. „Celou koncepci interiéru jsme tedy stavěli na moderních materiálech s výraznou grafikou včetně loga, která je dílem našeho ateliéru. Použili jsme například lité podlahy, skleněné dveře do ordinací s polepem, grafiku na stropech. Převážně bílý interiér se vyšperkoval jen umístěním několika skleněných grafických prvků a použití tyrkysové barvy loga,“ dodal architekt.
Velký vliv na interiér má bezespárá litá epoxydová podlaha v bílé barvě, dále již zmíněné skleněné dveře, které prosvětlují chodbu mezi ordinacemi. „Stropy ve veřejné části jsou provedené z akustických sádrokartonových desek, které vytvářejí zajímavou grafiku a zároveň příjemnou akustickou atmosféru v prostorách zdravotnického provozu, kde akustika je často problém,“ mluví Lev ze zkušenosti. Pracoval již na několika projektech z oblasti zdravotnictví.
Dalším zajímavým prvek jsou skleněné dekorace s potiskem rentgenových snímků. „Chtěli jsme navrhnout finální vzhled interiéru bez toho, že by se později objevili v interiéru dodatečné dekorace. Proto jsme řešili i kompletní grafický manuál a dokonce umístění diplomu. Uspokojivé pro architekta bylo, že šlo po pěti letech bez problému navázat na původní koncept, který ještě nevykazoval známky morálního stárnutí. Ordinace mají aktualizovanou grafiku stropů, ale jinak respektuje původní koncept z roku 2011,“ uvedl Lev.
Zelená stěna
V interiéru je využita řada zajímavých prvků, které nemůžou klienti kliniky přehlédnout. „V první etapě se jednalo zejména o stropní grafiku v ordinacích, která opravdu funguje. Spousta pacientů potvrdila, že je četba rozptylovala během nepopulárních zákroků. V druhé etapě jsme chtěli klienty opět něčím zaujmout, kdy celkový koncept už byl 5 let starý. Zvolili jsme zelenou stěnu v čekárně, která se stala hlavním poutačem vstupního prostoru. Většina návštěvníků je překvapená, že se opravdu jedná o živé květiny. Technologie hydroponie, která zde byla použitá, má technické zázemí v podstavci křesel v čekárně,“ prozradil architekt.
Zdravotnický provoz znamenal pro Lva několik výzev. „Z technologického hlediska bylo potřeba zpracovat odstínění rentgenové místnosti a integrace antistatické funkce do lité podlahy. Mezi první a druhou etapou jsem se často věnoval zdravotnickým provozům různého rozsahu, takže tato první realizace byla dobrou školou.
ZUBNÍ KLINIKA ASCENDENT
Investor: Ascendent s.r.o.
Autor interiéru: Dipl. Ing. Mirko Lev, Starchitects
Autor stavby: Ing. arch. Ladislav Müller
Lokalita: Brno, Pražská 96
Zadání: zubní klinika v Brně-Bosonohách
Podlahová plocha: 205 m2
Realizace: První etapa 5/2011 – 03/2012 (zahájení projektu – realizace)
Realizace: Druhá etapa 2/2016 - 9/2016 (zahájení projektu – realizace)
Dodavatele vybraných technologií:
Podlaha: Profimat
Skleněné dveře: Alia System
Interiéry a grafika: Acer-Woodway a Anima-Design
Světla: Extenrico
Křesla čekárny: LD seating
Zelená stěna: Matouš Hydroponie
Fotografie: Jiří Hloušek